Kammarkollegiet har tre befintliga ramavtalsområden gällande managementtjänster. Ramavtal inom två av dessa ramavtalsområden, verksamhets- och organisationsutveckling (VU) och....
26 mars 2020-
Mål 1
Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.
-
Mål 2
Effektivare offentliga inköp.
-
Mål 3
En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.
-
Mål 4
En rättssäker offentlig upphandling.
-
Mål 5
En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.
-
Mål 6
En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.
-
Mål 7
Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..
Managementtjänster - Verksamhets- och organisationsutveckling
Tidigare ramavtal
Avtalsperiod: 2016-08-01 - 2020-07-31 Förlängningsoption max t.o.m. 2020-07-31
Ramavtalsområdet avser tjänster som stöder genomförande av förändringar i verksamheten i syfte att effektivivisera, utveckla, följa upp och genom detta höja kvalitén. Förnyad konkurrensutsättning gäller som avropsform.
Tjänster som omfattas är översyn av verksamheter, organisation och ekonomi, analys av resultat, uppföljning och utvärdering.
Uppdragen kan bl.a. omfatta framtagning av underlag inför förändringar samt målsättningar, strategier, processkartläggningar, styrmodeller, verksamhetsplanering, förändringsledning, uppföljning, kravställning inför eventuellt följande behov av upphandling; ändrade processer och organisation m.m.
Ett centralt inslag i tjänsterna är medverkan för att få till stånd förbättringar avseende styrning, strukturer, arbetssätt, metoder och att kunna påvisa nytta efter genomfört uppdrag.
Tjänsterna kan utföras som uppdrag där anbudssökande tar huvudansvar, uppdrag i vilka avropsberättigade deltar och uppdrag som avser olika former av stöd och rådgivning. Tjänsterna kan avse hela utvecklingskedjan, delar av den eller enstaka behov hos myndigheten.
Exempel på tjänster
- Stöd/rådgivning eller ansvar för framtagning av ett specificerat resultat med eller utan deltagande av myndighetens personal
- Stöd vid styrning, projektledning, prioriteringsfrågor samt att stå för helhetssyn och samordning av utvecklingsarbete
- Framtagning av underlag, dokumentation, rapporter m.m.
- Stöd vid operativt genomförande och aktivt arbete för att driva beslutade förändringar
- Prioritering och genomförande av utvecklingsinsatser ingår
- Stöd och samordning vid utveckling
- Stöd till chefer/ledare och andra vid förändringar
Exempel på områden
- Översyn av mål för verksamheten, visioner, värdegrund inom staten, styrformer och styrdokument, myndighetsstrategi, policy
- Processöversyn
- Verksamhetsplanering
- Förändringsledning
- Uppföljningar, utvärdering av genomförd förändringar
- Nyttoberäkning, nyttoanalys, konsekvensanalys, riskbedömning
- Strategi och utvecklingsbehov avseende externa intressenter, medborgare, kunder t.ex. interaktion, kundmöten, samverkan mellan organisationer
- Kommunikation internt i samband med uppdraget
- Stöd att införa ledningssystem, systemförvaltning
- Översyn organisationsstrukturer
- Frågor om förändrade ansvarsförhållanden och roller
- Ekonomistyrning, åtgärder för att nå ekonomisk balans i verksamheten, analys av intäkter och kostnader, nyckeltal, mätetal och meetoder för uppföljning
- Intern kontroll
Avropsberättigade kan använda kravkatalogen som stöd vid avrop för att precisera krav
Förnyad konkurrensutsättning Avropsrutinen för detta ramavtal är en förnyad konkurrensutsättning. Detta innebär att du ska fråga alla leverantörer inom aktuellt område.
-
Capgemini Sverige AB
Kontakt vid frågor: Göran Uggla 070-6475193 Avtalsnummer: 96-28-2014:001 -
Ekan Aktiebolag
Kontakt vid frågor: Mia Svenheden 070-8176603 Avtalsnummer: 96-28-2014:002 -
IBM Svenska Aktiebolag
Kontakt vid frågor: Åsa Kastell 070-7935264 Avtalsnummer: 96-28-2014:003 -
PA Consulting Group Aktiebolag
Kontakt vid frågor: Peter Daniel 0733-104760 Avtalsnummer: 96-28-2014:005 -
Preera AB
Kontakt vid frågor: Caroline Christensen 0708-439042 Avtalsnummer: 96-28-2014:006 -
Sonder AB
Kontakt vid frågor: Magnus Ohman 070-8506026 Avtalsnummer: 96-28-2014:004 -
Syntell AB
Kontakt vid frågor: Karin Isberg 076-0520916 Avtalsnummer: 96-28-2014:007 -
Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB
Kontakt vid frågor: Anders Christensson 070-929 38 39 Avtalsnummer: 96-28-2014:008
-
Namn Senast uppdaterad
-
Upphandling
Inbjudan (.pdf)
2016-09-22 Förfrågningsunderlag (.pdf)
2016-09-22 -
Avtalsdokument
Ramavtal Huvudtext (.pdf)
2016-07-25 Allmänna villkor (.pdf)
2016-07-25 Kravkatalog (.pdf)
2016-07-25 Avropsberättigade (.pdf)
2016-07-25 Underleverantörer - sammanställning (.pdf)
2020-07-13 -
Avropsstöd
Ramavtalets omfattning (.pdf)
2016-09-23 Vägledning (.pdf)
2016-11-24 Avropsmall (.docx)
2017-02-08 Avropsmall (.odt)
2017-02-08 Kontraktsmall (.doc)
2016-12-16 Presentation från seminarium den 30 september 2016 (.pptx)
2016-09-30 Definitioner och takpriser på seniorkonsulter i Mgmt b (.pdf)
2018-07-09