Nyheter
December - 2024
Förstudierapport Säker förvaring är publicerad
Nu är förstudierapport Säker förvaring färdigställd och publicerad. Välkommen att kontakta Linnéa Brannelid, ansvarig projektledare, vid frågor eller för att lämna synpunkter.
Upphandling av Kontorspapper har påbörjats
Förstudien av Kontorspapper är avslutad och beslut har fattats att ny upphandling ska genomföras. Har du synpunkter eller frågor vänligen kontakta Elin Erwid, ansvarig projektledare.
God Jul och Gott Nytt År!
När vi summerar året kan vi konstatera att 2024 har varit både händelserikt och präglat av en osäkerhet i vår omvärld. Omvärldsläget till trots så har vi kunnat bjuda på en hel del positiva nyheter. V...
CityMail prisjuterar i Postförmedlingstjänster
<!-- [if gte mso 9]> <![endif]--> <!-- [if gte mso 9]> Normal 0 21 false false false SV X-NONE X-NONE <![endif]--><!-- [if gte mso 9]> <![endif]--><!-- [if gte mso 10]> /* Style Definitions */ table.M...
PostNord prisjusterar i Postförmedlingstjänster
<!-- [if gte mso 9]> <![endif]--> <!-- [if gte mso 9]> Normal 0 21 false false false SV X-NONE X-NONE <![endif]--><!-- [if gte mso 9]> <![endif]--><!-- [if gte mso 10]> /* Style Definitions */ table.M...
Upphandling Bemanningstjänster
Den ansökan om överprövning som inkom till förvaltningsrätten i Stockholm gällande upphandlingen av bemanningstjänster omfattar inte yrkesområdet IT-tjänster. Kammarkollegiet avser därför att gå vidar...
Upphandling av Översättning och språktjänster har påbörjats
Förstudien inför upphandling av Översättning och språktjänster är avslutad och beslut har fattats att ny upphandling ska genomföras. Upphandlingen omfattar Översättning och språktjänster inom tre ol...
EPM Data Aktiebolag har namnändrat
EPM Data Aktiebolag med organisationsnummer 556486-1689 har namnändrat till Nordlo Advance AB. Inga ändringar i övrigt. EPM Data Aktiebolag har ramavtal inom IT-drift Mindre.
Översyn av ramavtalsområdet Programvaror och tjänster
Vi genomför nu en översyn av ramavtalsområdet Programvaror och tjänster som omfattar både kundernas behov och marknadens utbud. De olika ramavtalen inom området löper ut under 2027 och vi ser nu över ...
Upphandling Bemanningstjänster överprövad
Den 29 november 2024 fattade Statens inköpscentral tilldelningsbeslut i upphandlingen gällande bemanningstjänster. En ansökan om överprövning har inkommit till förvaltningsrätten i Stockholm. Mer info...
Förstudie Kontorsmateriel har påbörjats
En förstudie har påbörjats inför eventuell upphandling inom området Kontorsmateriel. Förstudien ska beskriva nuläge och erfarenheter av användningen av ramavtalen inom det aktuella ramavtalsområdet....
Nya regler gällande andningsskydd
Från och med 2025-01-01 uppdateras reglerna avseende andningsskydd. Reglerna innebär att arbetsgivaren har ett ansvar att se till att varje andningsskydd är individuellt utprovade. Mer information om ...
Förstudierapport Hotelltjänster är publicerad
Nu är förstudierapport Hotelltjänster 2024 färdigställd och publicerad. Välkommen att kontakta Vendela Larsson, ansvarig projektledare, vid frågor eller för att lämna synpunkter.
Prisjustering inom Kaffeautomater
En prisjustering av vissa kaffeprodukter från Löfbergs och Arvid Nordquist sker av Servco ServiceCompaniet KB, ramavtalsleverantör inom Kaffe- och vattenautomater, den 5 december 2024. Prisjustering i...
Upphandling av IT-konsulttjänster – Verksamhetens IT-behov är överprövad
Efter fattat tilldelningsbeslut i upphandlingen av IT-konsulttjänster – Verksamhetens IT-behov har ansökan om överprövning inkommit till Förvaltningsrätten i Stockholm. Välkommen att kontakta Matilda ...
Upphandling AV och distansmöten har påbörjats
Förstudien inför upphandling av AV och distansmöten är avslutad och beslut har fattats att ny upphandling ska genomföras. På upphandlingssidan hittar du mer information samt kan ta del av förstudierap...
Förstudierapport Kontorspapper är publicerad
Nu är förstudierapport Kontorspapper färdigställd och publicerad. Välkommen att kontakta Elin Erwid, ansvarig projektledare, vid frågor eller för att lämna synpunkter.
Prisjustering inom Kaffeautomater
En prisjustering av vissa kaffeprodukter från Löfbergs sker av JOBmeal AB, ramavtalsleverantör inom Kaffe- och vattenautomater, den 12 december 2024: Kaffeautomater med tillhörande varor och tjänster ...
Extern remiss Datacenterutrustning
Inför kommande upphandling av ett statligt ramavtal för Datacenterutrustning inbjuder vi leverantörer och andra berörda parter att inkomma med synpunkter på ett utkast till delar av ett upphandlingsdo...
November - 2024
Tilldelningsbeslut – Bemanningstjänster
Statens inköpscentral har 2024-11-29 fattat tilldelningsbeslut avseende upphandlingen av Bemanningstjänster, dnr 23.3-14537-2023. För mer information om tilldelningen, vänligen läs tilldelningsbeslute...
Förstudierapport AV och distansmöten är publicerad
Nu är förstudierapport AV och distansmöten färdigställd och publicerad. Välkommen att kontakta Johan Aksberg, ansvarig projektledare, vid frågor eller för att lämna synpunkter.
Prisjustering inom IT-konsulttjänster
Priserna på Ramavtal IT-Konsulttjänster Resurskonsulter, Delområde 2 - Ledning av IT-projekt samt Delområde 4 - Arkitektur och utveckling uppräknas med 5,14 % i enlighet med Ramavtalets paragraf 9.5.4...
En förstudie har påbörjats inför eventuell upphandling inom området Postförmedlingstjänster
En förstudie har påbörjats inför eventuell upphandling inom området Postförmedlingstjänster. Förstudien ska beskriva nuläge och erfarenheter av användningen av ramavtalen inom det aktuella ramavtalsom...
Prisjustering den 1 januari 2025 - Konferenser och möten
Den 1 januari 2025 kommer samtliga priser inom Konferens och möten justeras med +3,77 %. Vid avrop före den 1 januari 2025 gäller 2024 års priser, oavsett när konferensen äger rum. Priserna på avropa....
Extern remiss - Cirkulära möbelavtal
Nu finns en extern remiss ute avseende Cirkulära möbelavtal. Läs mer på upphandlingssidan. Vi önskar att få era svar senast 17 december 2024. Svaren skickas via epost till Mattias Ek.
Ny länk för avropsanmälan för SJ AB
Leverantör SJ AB har bytt länk för avropsanmälan. Ny länk ska vara, https://www.sj.se/sj-biz/formular-kammarkollegiet
Uppdaterad prisbilaga - Procurator AB
Procurators prisbilaga för Hygien- och städprodukter är uppdaterad och gäller från och med 2024-12-01.
Upphandling Tryckeritjänster överprövad
Den 14 november fattade Statens inköpscentral tilldelningsbeslut i upphandling Tryckeritjänster. Två ansökningar om överprövning har inkommit till förvaltningsrätten i Stockholm. Välkommen att kontakt...
Prisjustering inom Säker förvaring
Prisjustering av varor sker den 26 november 2024 av Scandinavian Safe AB, ramavtalsleverantör inom Säker förvaring, Skydds- och brandklassad förvaring. För mer information, kontakta ramavtalsansvarig ...
Prisjustering inom Möbler och inredning
I enlighet med ramavtalsvillkoren kommer priserna för tjänster inom delområde Textila mattor att justeras med 3,7%, enligt SCB index, från och med 2024-12-01. Nya priser gäller vid avrop av tjänster o...
Rekryteringstjänster - Klart att avropa från
Från och med 23 november 2024 kan man avropa från ramavtalet Rekryteringstjänster. Ramavtalet omfattar rekryteringstjänster för personalkategorierna kontorspersonal, chefer, specialister samt IT-chefe...
Tilldelningsbeslut IT-konsulttjänster- Verksamhetens IT-behov
Statens inköpscentral har den 20 november 2024 fattat tilldelningsbeslut avseende upphandlingen av IT-konsulttjänster - Verksamhetens IT-behov. Nedanstående anbudsgivare har erbjudits ramavtal. <!-- ...
Upphandling av Flygresor inrikes har annonserats
Upphandling av Flygresor inrikes har nu annonserats i upphandlingsverktyget Mercell Tendsign. Sista anbudsdag är 27 januari 2025. Mer information finns på upphandlingssidan.
Ny e-postadress för avrop - Academic Work Sweden AB
E-post adress för avrop är ändrat för Academic Work Sweden AB till supportcontract@academicwork.se på ramavtalsområden Bemanningstjänster och Rekryteringstjänster
Tilldelningsbeslut – Fordonsförhyrning
Statens inköpscentral har den 20 november 2024 fattat tilldelningsbeslut avseende upphandlingen av Fordonsförhyrning. Nedanstående anbudsgivare har i följande rangordning erbjudits ramavtal avseende k...
Uppdaterad uträkningsmall - Kontorspapper
Uträkningsmallen för kontorspapper har uppdaterats efter att ett fel upptäcktes i den tidigare versionen. Kontakta ramavtalsförvaltaren om du har några frågor eller funderingar.
Ett nytt ramavtal för Managementtjänster – Utveckling chef och medarbetare (UCK) finns nu att avropa från
Kammarkollegiet kommer att informera om innehållet i ramavtalet, Managementtjänster – Utveckling chef och medarbetare (UCK), vid ett digitalt webbinarium i december. Detta webbinarium riktar sig till ...
Litteratur - nytt ramavtal från och med 2025-01-15
Ramavtalet Litteratur med avtalsnummer 23.3-2454-2020 upphör att gälla från och med 2025-01-14. Ett nytt ramavtal inom Litteratur med avtalsnummer 23.3-13045-2023 startar från och med 2025-01-15.
Tilldelningsbeslut Tryckeritjänster
Tilldelningsbeslut har fattats i upphandlingen Tryckeritjänster och meddelats i TendSign den 14 november. Avtalsspärren löper ut den 25 november. Välkommen att kontakta Johan Aksberg, ansvarig projekt...
Brandskydd – inväntar avtalsstart
Ramavtalen för Brandskydd är signerade och börjar gälla den 8 februari 2025.
Upphandling av Hotelltjänster har annonserats
Upphandling av Hotelltjänster - Kvalitetskategori 4, geografiskt anbudsområde Nacka zon 2 har nu annonserats i upphandlingsverktyget Mercell Tendsign. Sista anbudsdag är 12 december. Mer information ...
Upphandling av Flyttjänster har påbörjats
Förstudien inför upphandling av Flyttjänster är avslutad och beslut har fattats att ny upphandling ska genomföras. På upphandlingssidan hittar du mer information samt kan ta del av förstudierapporte...
Överlåtelse av ramavtal inom Managementtjänster – Utveckling chef och medarbetare samt strategisk kompetensförsörjning
Riddarfjärden Implement AB fusioneras in i Riddarfjärden Ledarskap & Utveckling AB. Fusionen medför att Riddarfjärden Implement AB upphör som bolag och att all verksamhet övergår till Riddarfjärden Le...
Förstudierapport Översättning och språktjänster är publicerad
Nu är förstudierapport Översättning och språktjänster färdigställd och publicerad. Välkommen att kontakta Goran Alilovic, ansvarig projektledare, vid frågor eller för att lämna synpunkter.
Uppsägning av ramavtal inom Bevaknings- och larmcentraltjänster
Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet säger, med omedelbar verkan, upp ramavtal med Real Estate Safety Skandinavien AB (f.d. CSG Security AB), organisationsnummer 556779-7583, avtalsnummer 23.3-26...
Litteratur - inväntar avtalsstart
Ramavtalen för Litteratur är signerade och börjar gälla den 15 januari 2025.
E-litteratur, klart att avropa från
Ramavtalen inom E-Litteratur är rangordnade. Signering pågår, detta innebär att Avropsberättigad vänder sig till nr 2 i rangordningen. Med e-litteratur avses elektronisk litteratur utgiven både i Sver...
Oktober - 2024
Nya och förbättrade avropa!
Onsdag 6 november planerar vi lansera avropa.se i en uppdaterad och delvis ny form som vi hoppas ska göra det enklare för dig som användare att hitta information och få en bättre överblick. Startsidan...
Förstudie om Taxitjänster har påbörjats
En förstudie har påbörjats inför eventuell upphandling inom området Taxitjänster. Förstudien ska beskriva nuläge och erfarenheter av användningen av ramavtalen inom det aktuella ramavtalsområdet. Fö...
Tilldelningsbeslut – Brandskydd
Statens inköpscentral har 2024-10-24 fattat tilldelningsbeslut avseende upphandlingen av Brandskydd diarienummer 23.3-10176-2023. För mer information om tilldelningen, vänligen läs tilldelningsbeslute...
Prisjustering inom Säker förvaring
Prisjustering av varor sker den 1 november 2024 av Profsafe AB, ramavtalsleverantör inom Säker förvaring, Skydds- och brandklassad förvaring, För mer information, kontakta ramavtalsansvarig Stefan Per...
Ramavtal stängs på grund av uppnådd takvolym
Statens inköpscentral stänger ramavtal Hotelltjänster 2020/Profilhotels Nacka/23.3-12577-2020-111 samt Hotelltjänster 2020/Clarion Collection Hotel Tapetfabriken/ 23.3-12577-2020-112. inom Hotelltjäns...
Resebyråtjänster - klart att avropa från
Från och med 18 oktober 2024 kan man avropa från ramavtalet Resebyråtjänster. Ramavtalet omfattar ett heltäckande koncept av resebyrå- och reseadministrativa tjänster gällande statens tjänsteresor i S...
Upphandling av Rakel- och Radioutrustning har annonserats
Upphandling av Rakel- och radioutrustning har nu annonserats i upphandlingsverktyget Mercell Tendsign. Sista anbudsdag är 22 november 2024. Välkommen att kontakta Gazal Öngörur, ansvarig projektledar...
Överprövning Resebyråtjänster – Kammarrätten meddelar inte prövningstillstånd
Snart är det möjligt att avropa på nya ramavtalet för Resebyråtjänster. Kammarrätten meddelade den 7 oktober att prövningstillstånd inte meddelas. Då inget överklagande eller begäran om interimistiskt...
Managementtjänster, Utveckling chef och medarbetare – överprövningen avslagen i förvaltningsrätten
Förvaltningsrätten har den 15 oktober 2024 meddelat dom i upphandling Managementtjänster – Utveckling chef och medarbetare. Domen innebär att ansökan om överprövning har avslagits. Statens inköpscentr...
Prisjustering inom Kaffeautomater
En prisjustering av vissa kaffeprodukter sker av JOBmeal AB, ramavtalsleverantör inom Kaffe- och vattenautomater, den 6 november 2024. Prisjustering i befintliga kontrakt kan komma att begäras av JOBm...
E-litteratur och Litteratur – ingen överprövning
Avtalsspärren har löpt ut och ingen ansökan om överprövning har inkommit till förvaltningsrätten. Vi förbereder signering av avtalen.
Resesbyråtjänster - Kammarrätten meddelar inte prövningstillstånd
Statens inköpscentral fattade den 14 maj 2024 tilldelningsbeslut i upphandling Resebyråtjänster. Detta beslut överprövades av en anbudsgivare. Den 4 september 2024 avslog Förvaltningsrätten i Stockhol...
Tolkförmedlingstjänster, Språkservice system åter i funktion
Det är återigen möjligt att boka tolk hos Språkservice via "Språkservice Online" och bokningsapp "Boka tolk hos Språkservice". Boka gärna in de tolkuppdrag som ska genomföras inom den närmaste tiden ...
Tolkförmedlingstjänster - uppdaterad information om Språkservice tillfälliga problem med sitt system
Språkservice håller på att hantera alla av- och ombokningar som inkommit via mejl de senaste dagarna. För närvarande kan Språkservice dock inte ta emot nya förfrågningar, dels på grund av att deras ve...
Tolkförmedlingstjänster - Språkservice tillfälligt problem med sitt system
Språkservices system ligger nere, vilket medför att det inte är möjligt att boka, om- eller avboka bokningar just nu. Myndigheter får under tiden, som problemet kvarstår, gå vidare i rangordningen til...
Förstudie Tolkförmedlingstjänster har påbörjats
En förstudie har påbörjats infö r eventuell upphandling inom området Tolkförmedlingstjänster. Förstudien ska beskriva nuläge och erfarenheter av användningen av ramavtalen inom det aktuella ramavtalso...
Upphandling av Managementtjänster – Verksamhets- och organisationsutveckling har annonserats
Upphandling av Managementtjänster – Verksamhets och organisationsutveckling har nu annonserats i upphandlingsverktyget Mercell TendSign. Sista anbudsdag är 2024-11-01
Uppdaterade prisbilagor från och med 2024-10-02
Nya prisbilagor gäller för samtliga leverantörer inom Kontorsmateriel från och med 2024-10-02. Utöver den avtalsenliga prisjusteringar har ett antal sortimentsjusteringar gjorts. Beställningsdagens pr...
September - 2024
Tilldelningsbeslut – Litteratur
Statens inköpscentral har 2024-09-27 fattat tilldelningsbeslut avseende upphandlingen av Litteratur dnr, 23.3-13045-2023. För mer information om tilldelningen, vänligen läs tilldelningsbeslutet. Nu a...
Tilldelningsbeslut – E-litteratur
Statens inköpscentral har 2024-09-27 fattat tilldelningsbeslut avseende upphandlingen av E-litteratur dnr 23.3-2885-2024. För mer information om tilldelningen, vänligen läs tilldelningsbeslutet. Nu av...
Upphandling av Bemanningstjänster har annonserats
Upphandling av Bemanningstjänster har nu annonserats i upphandlingsverktyget Mercell Tendsign. Sista anbudsdag är 2024-10-28. Mer information finns på upphandlingssidan.
Säkerhetssystem – prisjustering
Ramavtalspriserna för säkerhetsteknik/säkerhetssystem har från och med den 11 september justerats enligt entreprenadindex. Justeringen innebär en höjning med 6,7%.”
Rekryteringstjänster – ingen överprövning
Avtalsspärren har löpt ut och ingen ansökan om överprövning har inkommit till förvaltningsrätten. Vi förbereder signering av avtalen som planeras börja gälla den 23 november 2024.
Prisjustering Kontorsmateriel
I enlighet med ramavtalsvillkoren kommer priserna på ramavtalet Kontorsmateriel att justeras med 1,64% från och med 2024-10-02. Det är beställningsdagens pris som gäller. Uppdaterade prisbilagor komme...
Leverantörsenkät i förstudien Kontorspapper
Välkomna att besvara Statens inköpscentrals leverantörsenkät i förstudien Kontorspapper. Denna enkät syftar till att fånga upp marknadens synpunkter och erfarenheter inom delområdet. Vänligen svara se...
Praktisk genomgång av avropsrutin särskild fördelningsnyckel
Statens inköpscentral genomför ett webbinarium den 29 oktober där stöd kommer att ges för avrop av ett antal fiktiva fall. Läs mer och anmäl er här.
Nu kan du anmäla dig till höstens avropadag den 24 oktober!
Under dagen kommer Ann Eva Askensten, avdelningschef på Upphandlingsmyndigheten ge oss en nationell utblick över utvecklingen inom upphandlingsområdet. Vår upphandlingsjurist André Thomsen går igenom ...
Leverantörsenkät i förstudien Hotelltjänster-Longstay
Välkomna att besvara Statens inköpscentrals leverantörsenkät i förstudien Hotelltjänster-Longstay. Denna enkät syftar till att fånga upp marknadens synpunkter och erfarenheter inom delområdet Longstay...
Upphandlingen av Datacenterutrustning har påbörjats
Nu är förstudien inför upphandling av Datacenterutrustning avslutad och beslut har fattats att ny upphandling ska genomföras. På upphandlingssidan hittar du mer information samt kan ta del av förstudi...
Leverantörsenkät i förstudien Säker förvaring
Välkomna att besvara Statens inköpscentrals leverantörsenkät i förstudien Säker förvaring. Denna enkät syftar till att fånga upp marknadens synpunkter och erfarenheter inom aktuellt område. Vänligen s...
Överprövning Resebyråtjänster
Förvaltningsrättens dom avseende upphandlingen av Resebyråtjänster är överklagad till Kammarrätten som nu har att bedöma om prövningstillstånd ska beviljas eller inte. Statens inköpscentral har fått i...
Förstudie Tågresor har påbörjats
En förstudie har påbörjats inför eventuell upphandling inom området Tågresor. Förstudien ska beskriva nuläge och erfarenheter av användningen av ramavtalen inom det aktuella ramavtalsområdet. Förstudi...
Tilldelningsbeslut – Rekryteringstjänster
Statens inköpscentral har 2024-09-13 fattat tilldelningsbeslut avseende upphandlingen av Rekryteringstjänster, dnr 23.3-11976-2023. För mer information om tilldelningen, vänligen läs tilldelningsbeslu...
Upphandling av Fordonsförhyrning har annonserats
Upphandling av Fordonsförhyrning dnr 23.2-2512-2024 har nu annonserats i upphandlingsverktyget Mercell Tendsign. Sista anbudsdag är 2024-10-14. Mer information finns på upphandlingssidan. Välkommen a...
Förstudierapport Utrikes hotell är publicerad
Nu är förstudierapport Utrikes hotell färdigställd och publicerad. Beslut har tagits att vi inte kommer att gå vidare med upphandling. Välkommen att kontakta Gabrielle Lantz, ansvarig projektledare, ...
Förstudierapport Datacenter är publicerad
Nu är förstudierapport Datacenter färdigställd och en kortversion finns publicerad. Välkommen att kontakta Matilda Thomsen, ansvarig projektledare, vid frågor eller för att lämna synpunkter.
Överprövning - Resebyråtjänster
Den 4 september 2024 meddelade förvaltningsrätten i Stockholm dom i upphandlingen av Resebyråtjänster (dnr 23.3-9790-2023). I domen framgår att Big Travel AB:s ansökan om överprövning har avslagits. S...
Förstudierapport Flyttjänster är publicerad
Nu är förstudierapport Flyttjänster färdigställd och publicerad. Välkommen att kontakta Fredrik Björnström, ansvarig projektledare, vid frågor eller för att lämna synpunkter.
Augusti - 2024
PostNord prisjusterar inom Brevförmedlingstjänster
I enlighet med ramavtalet Postförmedlingstjänster, delområde Brevförmedlingtjänster avsnitt 1.11.2 Prisjustering, har PostNord gjort en prisjustering, med hänvisning till stycket ”Förändringar i brevv...
Upphandling Tryckeritjänster har annonserats
Upphandling av Tryckeritjänster har nu annonserats i upphandlingsverktyget Mercell Tendsign. Upphandlingen genomförs genom ett öppet förfarande. Sista anbudsdag är 2024-09-30. Vid frågor om upphandlin...
Förstudie Kontorspapper har påbörjats
En förstudie har påbörjats inför eventuell upphandling inom området Kontorspapper. Förstudien ska beskriva omfattning, inriktning, utformning och upplägg av eventuellt kommande upphandling inom område...
Uppsagt ramavtal inom Säkerhetsteknik, säkerhetssystem
Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet har sagt upp ramavtalet Säkerhetsteknik, säkerhetssystem, avtalsnummer 23.3-4104-2022-011 med Heda Security AB, Org. Nr 556319–3217, från och med den 2024-08-...
Upphandling av Cirkulära möbelavtal har påbörjats
Förstudien inför upphandling av Cirkulära möbelavtal är avslutad och beslut har fattats att ny upphandling ska genomföras. På upphandlingssidan hittar du mer information samt kan ta del av förstudier...
Leverantörsenkät i förstudien Hotelltjänster
Välkomna att besvara Statens inköpscentrals leverantörsenkät i förstudien Hotelltjänster. Denna enkät syftar till att fånga upp marknadens synpunkter och erfarenheter inom aktuellt område. Vänligen sv...
Prisjustering inom Skrivare som tjänst och produkt
Avtalade priser i ramavtalen för Skrivare som tjänst och produkt (Särskild fördelningsnyckel) kommer att justeras från och med 2024-08-22 i enlighet med ramavtalsvillkoren. Prisjusteringen är på 3 pro...
Upphandling IT-konsulttjänster - IT-konsultlösningar, har annonserats
Upphandling av IT-konsulttjänster – IT-konsultlösningar har nu annonserats i upphandlingsverktyget Mercell Tendsign. Upphandlingen genomförs genom ett selektivt förfarande. Sista ansökningsdag är 2024...
Status överprövning – Resebyråtjänster
Kammarkollegiet inväntar avgöranden från Förvaltningsrätten gällande den överprövningen som inkommit i upphandlingen av Resebyråtjänster. När Förvaltningsrätten har meddelat dom kommer Kammarkollegiet...
Förstudie Hotelltjänster Longstay har påbörjats
En förstudie har påbörjats inför eventuell upphandling inom området Hotelltjänster Longstay. Förstudien ska beskriva nuläge och erfarenheter av användningen av ramavtalen inom det aktuella ramavtalsom...
Extern remiss Rakelutrustning
Välkomna att inkomma med synpunkter och upplysningar inför upphandlingen av statligt ramavtal Rakelutrustning. Syftet med den externa remissen är att underlätta för Kammarkollegiet att genomföra en så...
Förstudie Säker förvaring har påbörjats
En förstudie har påbörjats inför eventuell upphandling inom området Säker förvaring. Förstudien ska beskriva nuläge och erfarenheter av användningen av ramavtalen inom det aktuella ramavtalsområdet. F...
Upphandling av Brandskydd har annonserats
Upphandling av Brandskydd dnr 23.3-10176-2023 har nu annonserats i upphandlingsverktyget Mercell Tendsign. Sista anbudsdag är 2024-09-18. Mer information finns på upphandlingssidan. Välkommen att kon...
Prisjustering inom Kaffeautomater
En prisjustering av vissa kaffeprodukter sker av JOBmeal AB, ramavtalsleverantör inom Kaffe- och vattenautomater, den 2 september 2024. Prisjustering i befintliga kontrakt kan komma att begäras av JOB...
Förstudierapport Cirkulära möbelavtal är publicerad
Nu är förstudierapport Cirkulära möbelavtal färdigställd och publicerad. Välkommen att kontakta Mattias Ek, ansvarig projektledare, vid frågor eller för att lämna synpunkter.
Leverantörsmöte - Förstudie Hotelltjänster
I maj påbörjade Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet en förstudie gällande hotelltjänster inför kommande upphandling. Som ett led i detta arbete bjuder vi in till leverantörsmöten i hös...
Prisjustering inom Kaffeautomater
En prisjustering av vissa kaffeprodukter sker av Café Bar AB, ramavtalsleverantör inom Kaffe- och vattenautomater, den 2 september 2024. Prisjustering i befintliga kontrakt kan komma att begäras av Ca...
Prisjustering inom Kaffeautomater
En prisjustering av vissa kaffeprodukter sker av Selecta AB, ramavtalsleverantör inom Kaffe- och vattenautomater, den 1 augusti 2024. Prisjustering i befintliga kontrakt kan komma att begäras av Selec...
Juli - 2024
Uppdaterad uträkningsmall – Kontorspapper
Uträkningsmallen för kontorspapper är uppdaterad och gäller från och med 2024-07- 31.
Forefront Consulting Group AB till har namnändrat
Forefront Consulting Group AB med organisationsnummer 5567552616 har namnändrat till Forefront Group AB. Inga ändringar i övrigt. Forefront Consulting Group AB har ramavtal inom utgånget ramavtal, Pro...
Möbler och inredning - nya ramavtal
Ramavtal inom delområdena Arbetsplats och förvaring, Arkiv och magasin, Omklädning och vaktmästeri samt Utemöbler träder i kraft måndagen den 5 augusti. Därmed är samtliga delområden som upphandlats a...
Tjänstefordon - ändrad epostadress för avrop för International Motors Nordic AB
Epostadress för avrop är ändrad för leverantör International Motors Nordic AB till phakansson@imnordic.com.
Tjänstefordon - Ny epostadress för avrop till Astara Ital Sweden AB
Epostadress för avrop är ändrad för leverantör Astara Isal Sweden AB till christian.lysholm@astara.com
Möbler och inredning - inget prövningstillstånd i Kammarrätten
Kammarrätten i Stockholm fattade den 3 juli 2024 beslut om att inte meddela prövningstillstånd i överprövningen gällande upphandlingen Möbler och inredning, vilket innebär att förvaltningsrättens avgö...
Ny upphandling av Konsulter inom IT-säkerhet
Kammarkollegiet har beslutat att genomföra en ny upphandling av Konsulter inom IT-säkerhet. På upphandlingssidan hittar du mer information. Nuvarande ramavtal har omsatt totalt ca 40 miljoner på två å...
Förlängning av ramavtal inom IT-konsulttjänster Resurskonsulter
Statens inköpscentral har beslutat att förlänga giltighetstiden för ramavtalen inom delområde 2, IT-konsulttjänster Resurskonsulter, Ledning av IT-projekt samt för delområde 4, IT-konsulttjänster Resu...
Uppdaterad prislista - Procurator AB
Procurators prislista för Hygien- och städprodukter är tillfälligt uppdaterad med en ersättningsartikel för handdukar.
Rättelse: Managementtjänster ULV - Ny epostadress för avrop till Konsortiet Vingasand AB
Rättelse . E-postadress till Konsortiet Vingasand AB är ändrad till avropvingasand@ekan.com.
Feelgood förvärvar Clarahälsan
Från 1 juli 2024 förvärvar Feelgood Företagshälsovård AB, Clarahälsan AB. Se pressmeddelande. Clarahälsan AB som blir en del av Feelgood, se pressmeddelande, kommer att fortsätta som vanligt och behål...
Uppdaterad prislista – Lyreco
Ett antal sortimentsjusteringar har gjorts i Lyrecos prislista. Den nya prislistan gäller från och med 2024-07-01.
Prisjustering - Hotelltjänster
Från och med 1 juli 2024 är samtliga priser inom Hotelltjänster justerade med +3,89 %. Priserna på avropa.se är uppdaterade och ramavtalsleverantörerna har erhållit information om prisjusteringen. Ho...
Managementtjänster - Utredning, ledning och verksamhetsstyrning - nytt ramavtal klart att avropa från
Nytt ramavtal för Managementtjänster - Utredning, ledning och verksamhetsstyrning finns nu att avropa från. Kammarkollegiet kommer att informera om innehållet i ramavtalet den 12 september 2024 09.00-...
Juni - 2024
Tågresor - nytt bolagsnamn
Inom ramavtalsområdet Tågresor har MTR Express (Sweden) AB bytt namn till VR Snabbtåg Sverige AB. Det nya bolagsnamnet har samma organisationsnummer som tidigare vilket inte innebär några förändringar...
Ramavtal – IT-drift, område Större
Förvaltningsrätten har avslagit inkommen överprövning inom IT-drift, område Större. Ramavtalen är skickade för signering med avtalsstart 2024-11-14. Välkommen att kontakta Johan Aksberg, vid frågor...
Upphandling av Rakelutrustning har påbörjats
Nu är förstudien inför upphandling av Rakelutrustning avslutad och beslut har fattats att ny upphandling ska genomföras. På upphandlingssidan hittar du mer information samt kan ta del av förstudierapp...
Status – överprövning Möbler och inredning
Kammarkollegiet inväntar Kammarrättens besked i frågan om prövningstillstånd vad gäller överprövningen inom delområdena Arbetsplats och förvaring, Arkiv och magasin, Omklädning och vaktmästeri samt Ut...
Förstudierapport Rakelutrustning är publicerad
Nu är förstudierapport Rakelutrustning färdigställd och publicerad. Välkommen att kontakta Gazal Öngörur, ansvarig projektledare, vid frågor eller för att lämna synpunkter. På förstudiesidan hittar du...
Ramavtal - Konferenser och möten
Förvaltningsrätten avslog samtliga inkomna överprövningar inom Konferenser och möten. Samtliga ramavtal är nu signerade och finns publicerade på Avropa.
Smiling Faces AB har namnändrat
Smiling Faces AB med organisationsnummer 556133-1637 har namnändrat till Miko Sweden AB. Inga ändringar i övrigt. Smiling Faces AB har ramavtal inom Kaffe- och vattenautomater. Miko Sweden AB behåller...
Prisjustering gällande ramavtal 23.3-4104-2022 Säkerhetsteknik, Konsulttjänster
En prisjustering av ramavtal Säkerhetsteknik, Konsulttjänster kommer att ske enligt ramavtalets huvuddokument, avsnitt 9.11.3.1 Prisjustering av Ramavtalets priser. Ramavtalets priser är fasta i ett (...
Hygien- och städprodukter - Klart att avropa från
Från och med 2024-06-11 kan man avropa från ramavtalsområdet Hygien- och städprodukter. I ramavtalsområdet ingår numera Personlig skyddsutrustning. Ramavtalsförvaltare: Linda Sörqvist
Avtal inom Hygien- och städprodukter sägs upp
Kammarkollegiet har sagt upp ramavtal 23.3-9777-20:001med Procurator AB, organisationsnummer 556057-6554 och 23.3-9777-20:002 med Lyreco Sverige AB, organisationsnummer 556091-3591. Ramavtalen sägs up...
Extern remiss - Bemanningstjänster
Inför kommande upphandling av ett statligt ramavtal för bemanningstjänster har nu Statens inköpscentral publicerat en extern remiss. För mer information, vänligen läs det bifogade dokumentet ”Informat...
Managementtjänster – Utveckling chef och medarbetare överprövad
Den 28 maj fattade Statens inköpscentral tilldelningsbeslut i upphandlingen Managementtjänster – Utveckling chef och medarbetare. En ansökning om överprövning har inkommit till förvaltningsrätten i St...
Prisjustering
CityMail Sweden AB gör en Prisjustering inom ramavtalet Postförmedlingstjänster enligt, avsnitt 1.11.2, och delområde Brevförmedlingstjänster. De nya priserna kommer att gälla från och med den 1 juli ...
Fusion
Real Time Solutions ABs ramavtal har genom fusion överlåtits till Advania Sverige AB med organisationsnummer 556214-9996.
Förstudie AV och distansmöten har påbörjats
En förstudie har påbörjats inför eventuell upphandling inom området AV och distansmöten. Förstudien ska beskriva nuläge och erfarenheter av användningen av ramavtalen inom det aktuella ramavtalsområde...
Prisjustering Översättning och språktjänster delområde övriga språk
Avtalade priser vid rangordnade avrop i ramavtalen för Översättning och språktjänster, delområde övriga språk, kommer att justeras med 3,6 procent i enlighet med ramavtalsvillkoren. Uppdaterade prise...
Maj - 2024
Tilldelningsbeslut - Hygien- och städprodukter
Statens inköpscentral har 2024-05-31 fattat tilldelningsbeslut avseende upphandlingen av Hygien- och städprodukter dnr 23.3-10266-2023. För mer information om tilldelningen, vänligen läs tilldelningsb...
Uppdaterad prislista - Procurator AB
Procurators prislista för Hygien- och städprodukter är uppdaterad med ett antal sortimentsjusteringar. Den nya prislistan gäller från och med 2024-06-01.
Prisjustering gällande Tjänster – Säkerhetsteknik, brandskydd
Enligt punkt 12.9.3 i ramavtalet 23.3-1953-20 Säkerhetsteknik, brandskydd ska priser för tjänster justeras 1 gång per år i enlighet med SCB:s index TPI. Prisjusteringen medför en höjning av ramavtalsp...
Upphandling av E-litteratur har annonserats
Upphandling av Litteratur har nu annonserats i upphandlingsverktyget Mercell Tendsign. Sista anbudsdag är 2024-07-01. Mer information finns på upphandlingssidan.
Möbler och inredning - nya ramavtal
Ramavtal inom delområdena Textil inredning för fönstermiljö och Arbetsstolar träder i kraft torsdagen den 30 maj. Arbetet med att ta fram produktlistor har startat hos ramavtalsleverantörerna och dess...
Tilldelningsbeslut – Managementtjänster, Utveckling chef och medarbetare
Kammarkollegiet har 2024-05-28 fattat tilldelningsbeslut avseende upphandlingen av Managementtjänster Utveckling chef och medarbetare. För mer information, se tilldelningsbeslutet och bilaga. Nu avvak...
Möbler och inredning – status överprövning och nya ramavtal
Förvaltningsrättens dom i mål nr 2179-24 har överklagats till kammarrätten som har fattat ett interimistiskt beslut om att Kammarkollegiet inte får ingå avtal i upphandlingen Möbler och inredning, ino...
Prisjustering Glasögon
Prisjustering inom ramavtalet Glasögon kommer att ske enligt, avsnitt 1.11.2. De nya priserna kommer att gälla från och med den 3 juni 2024.
Upphandling Resebyråtjänster överprövad
Efter fattat tilldelningsbeslut i upphandlingen av Resebyråtjänster har en ansökan om överprövning inkommit till Förvaltningsrätten i Stockholm. Detta innebär att avtalsspärren förlängs. Mer informati...
Upphandling av Datorer, mobiltelefoner och surfplattor har annonserats
Upphandlingen Datorer, mobiltelefoner och surfplattor är nu annonserad. Det är en upphandling i två steg med selektivt förfarande. Sista dag att inkomma med ansökan är 19 juni 2024. Kommande ramavtal ...
Upphandling av Bärbara datorer har annonserats
Upphandlingen Bärbara datorer är nu annonserad. Det är en upphandling i två steg med selektivt förfarande. Sista dag att inkomma med ansökan är 19 juni 2024. Kommande ramavtal ska ersätta ramavtalet f...
Förlängning av ramavtalen för Hygien- och städprodukter
Statens inköpscentral har beslutat att förlänga giltighetstiden för ramavtalen inom Hygien- och städprodukter till och med 2024-09-01, trots att det pågår en ny upphandling inom ramavtalsområdet. För ...
Förstudie av Hotelltjänster har påbörjats
En förstudie har påbörjats inför eventuell upphandling inom området hotelltjänster. Förstudien ska beskriva nuläge och erfarenheter av användningen av ramavtalen inom det aktuella ramavtalsområd...
Upphandling av Rekryteringstjänster har annonserats
Upphandling av Rekryteringstjänster har nu annonserats i upphandlingsverktyget Mercell Tendsign. Sista anbudsdag är 2024-06-24. Mer information finns på upphandlingssidan.
Upphandling IT-drift område Större överprövad
Den 10 maj fattade Statens inköpscentral tilldelningsbeslut i upphandling IT-drift område Större. En ansökning om överprövning har inkommit till förvaltningsrätten i Stockholm. Mer information finner ...
Fusion
Transcendent Group Sverige ABs ramavtal har genom fusion överlåtits till Advisense AB med organisationsnummer 559005-7773.
Domar meddelade i upphandling – Möbler och inredning
Förvaltningsrätten i Stockholm meddelade den 17 maj 2024 domar i överprövningarna gällande upphandlingen Möbler och inredning. Förvaltningsrätten avslår ansökningarna om överprövning. Statens inköpsce...
Nordic Level Security AB har namnändrat
Bolaget Nordic Level Security AB har avyttrats från Nordic Level Group och opererar under samma koncern som Commuter Security Group sedan januari 2024. Nordic Level Security AB har därför bytt namn ti...
Upphandling av Hotelltjänster har annonserats
Upphandling av Hotelltjänster - anbudsområde Stockholm zon 8 har nu annonserats i upphandlingsverktyget Mercell Tendsign. Sista anbudsdag är 2024-06-13. Mer information finns på upphandlingssidan.
Tilldelningsbeslut – Resebyråtjänster
Statens inköpscentral har 2024-05-14 fattat tilldelningsbeslut avseende upphandlingen av Resebyråtjänster dnr 23.3-9790-2023. För mer information om tilldelningen, vänligen läs tilldelningsbeslutet. N...
Status överprövning – Möbler och inredning
Kammarkollegiet inväntar avgöranden från Förvaltningsrätten gällande de överprövningar som inkommit i upphandlingen av Möbler och inredning. När Förvaltningsrätten har meddelat domar kommer Kammarkoll...
Tilldelningsbeslut IT-drift
IT-drift, område Större Statens inköpscentral har 2024-05-10 fattat tilldelningsbeslut avseende upphandlingen av IT-drift, område Större. Följande anbudsgivare har erbjudits ramavtal: Shibuya AB Viden...
Upphandling Hotelltjänster - anbudsområde Stockholm zon 8
Kammarkollegiet har tidigare meddelat att ramavtalet gällande Hotelltjänster Kvalitetskategori 4, geografiskt anbudsområde Stockholm zon 8 har stängts då takvolymen är uppnådd. Med anledning av detta ...
Tilldelningsbeslut – Konferenser och möten (kompletterande)
Statens inköpscentral har den 2024-05-06 fattat tilldelningsbeslut avseende upphandlingarna av Konferenser och möten (kompletterande). För mer information om tilldelningen, vänligen läs tilldelningsbe...
Statens inköpscentral stänger ett ramavtal inom Hotelltjänster
Statens inköpscentral stänger ramavtal 23.3-12577-2020-174/Elite Hotel Arcadia inom Hotelltjänster/Stockholm zon 8/kvalitetskategori 4, med anledning av att takvolymen är uppnådd. Inga fler avrop kan ...
Upphandling IT-konsulttjänster, Verksamhetens IT-behov, har annonserats
Upphandling av IT-konsulttjänster, Verksamhetens IT-behov, har nu annonserats i upphandlingsverktyget Mercell Tendsign. Upphandlingen genomförs genom ett selektivt förfarande. Sista ansökningsdag är 2...
Nytt Volymavtal för programvaror med Microsoft tecknat från 1 maj 2024
Statens inköpscentral har tecknat ett nytt Volymavtal för programvaror med Microsoft för en 3-årsperiod från 1 maj 2024 – 30 april 2027.Volymavtalet omfattar grundläggande villkor och rabattnivåer för...
April - 2024
Uppdaterad uträkningsmall – Kontorspapper
Uträkningsmallen för kontorspapper är uppdaterad och gäller från och med 2024-04-29.
Prisjustering Översättning och språktjänster delområde engelska
Avtalade priser vid rangordnade avrop i ramavtalen för Översättning och språktjänster, delområde engelska, har justerats med 3,5 procent i enlighet med ramavtalsvillkoren. Uppdaterade priser, som gäl...
Upphandling av Managementtjänster – VU har påbörjats
Nu är förstudien inför upphandling av Managementtjänster – Verksamhets- och organisationsutveckling avslutad och beslut har fattats att ny upphandling ska genomföras. På upphandlingssidan hittar du me...
Prisjustering inom Kaffeautomater
En prisjustering av vissa kaffeprodukter sker av JOBmeal AB, ramavtalsleverantör inom Kaffe- och vattenautomater, den 6 maj 2024. Prisjustering i befintliga kontrakt kan komma att begäras av JOBmeal A...
Nytt Volymavtal för programvaror
Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet och Microsoft AB har kommit överens om att teckna ett nytt Volymavtal för programvaror för en period om 3 år, 1 maj 2024 – 30 april 2027. Det nya volymavtalet...
Tolkförmedlingstjänster – uppdaterade förmedlingsavgifter
Från och med den 26 april 2024 gäller uppdaterade förmedlingsavgifter för samtliga län (förutom Jämtlands, Kronobergs och Södermanlands län) för Tolkförmedlingstjänster i delområde Påplatstolkning, di...
Upphandling av Flygresor inrikes har påbörjats
Förstudien inför upphandling av flygresor inrikes är avslutad och beslut har fattats att ny upphandling ska genomföras. På upphandlingssidan hittar du mer information samt kan ta del av förstudierappo...
Status - överprövning konferenser och möten
Förvaltningsrätten har 2024-04-03 respektive 2024-04-16 i dom meddelat att ansökan om överprövning avslås. De anbudsområden som berörs är följande: Sollentuna - Helpension 61–150 - Dagkonferens 5–60 -...
Upphandling av Litteratur har annonserats
Upphandling av Litteratur har nu annonserats i upphandlingsverktyget Mercell Tendsign. Sista anbudsdag är 2024-05-20. Mer information finns på upphandlingssidan.
Extern remiss - Brandskydd
Inför kommande upphandling av ett statligt ramavtal för brandskydd har nu Statens inköpscentral publicerat en extern remiss. För mer information, vänligen läs det bifogade dokumentet ”Information om e...
Prisjustering - Fordonsförhyrning
Från och med 10 april är samtliga priser inom Fordonsförhyrning justerade med +4,77 %. Prislistorna på ramavtalssidan är uppdaterade och ramavtalsleverantörerna har laddat nya priser i bokningssysteme...
Kaffeautomater – rangordnat delområde, klart att avropa från
Från och med 2024-04-09 kan avrop göras från delområde 1, Kaffeautomater med tillhörande varor och tjänster. Delområdet är rangordnat och ska användas vid avrop om behovet är en (1) till maximalt sex ...
Extern remiss - Fordonsförhyrning
Inför kommande upphandling av ett statligt ramavtal för fordonsförhyrning har nu Statens inköpscentral publicerat en extern remiss. För mer information, vänligen läs det bifogade dokumentet ”Informati...
Status överprövning Möbler och inredning
Processen i Förvaltningsrätten pågår gällande de överprövningar som inkommit i upphandlingen av Möbler och inredning. De delområden som fortsatt är under överprövning är följande: Arbetsplats och f...
Förstudierapport Managementtjänster – Verksamhets- och organisationsutveckling är publicerad
Nu är förstudierapport Managementtjänster – Verksamhets- och organisationsutveckling färdigställd och publicerad. Välkommen att kontakta Adam Poellinger, ansvarig projektledare, vid frågor eller för a...
Förstudie IT-konsulttjänster – IT-säkerhet har påbörjats
En förstudie har påbörjats inför eventuell upphandling inom området IT-konsulttjänster Resurskonsulter - Delområde 3 Säkerhet i IT och IT-projekt. Förstudien ska beskriva nuläge och erfarenheter av an...
Lyrecos prislista är uppdaterad
Lyrecos prislista för Kontorsmateriel är uppdaterad med ett antal sortimentsjusteringar. Den nya prislistan gäller från och med 2024-04-02.
Prisuppdatering – Säkerhetsteknik, brandskydd
Prisbilagor för Säkerhetsteknik, brandskydd är uppdaterade. Prisjustering gäller endast VAROR och gäller från och med 2024-04-01. Prisjustering för tjänster kommer att ske den 1 juni 2024.
Prisuppdatering - Bevaknings- och larmcentraltjänster
Prisbilagor för Bevaknings- och larmcentraltjänster är uppdaterade. Nya priser gäller från och med 2024-04-01.
Mars - 2024
Förbättringsarbete pågår!
Just nu pågår ett större förbättringsarbete på avropa.se som vi hoppas ska göra det enklare för dig som användare att hitta information och få en bättre överblick. Efter påsk publicerar vi en samlings...
Förstudierapport inom Flygresor inrikes är publicerad
Nu är förstudierapport inom Flygresor inrikes färdigställd och publicerad. Välkommen att kontakta Elin Eldh, ansvarig projektledare, vid frågor eller för att lämna synpunkter.
Extern remiss - Litteratur
Inför kommande upphandling av ett statligt ramavtal för E-litteratur inom Ramavtalsområdet Litteratur har nu Statens inköpscentral publicerat en extern remiss. För mer information, vänligen läs det bi...
Kaffe- och vattenautomater – vunnen dom
Förvaltningsrätten har den 25 mars 2024 meddelat dom i upphandlingen av kaffe- och vattenautomater, dnr 23.3-6642-2023. Domen innebär att ansökningen om överprövning gällande anbudsområde 1 (kaffeauto...
Konferenser och möten - signering av ramavtal
Förvaltningsrätten har 2024-03-08 i dom meddelat att ansökan om överprövning som berör anbudsområde Örebro kommundel 1 och Örebro kommun övrig inom Helpension 5-60, Helpension 61-150, Dagkonferens 5-6...
Extern remiss – Rekryteringstjänster
Inför kommande upphandling av ett statligt ramavtal för rekryteringstjänster har nu Statens inköpscentral publicerat en extern remiss. För mer information, vänligen läs det bifogade dokumentet ”Inform...
Upphandling av Hygien-och städprodukter har annonserats
Upphandling av Hygien- och städprodukter har nu annonserats i upphandlingsverktyget Mercell Tendsign. Sista anbudsdag är 2024-04-24. Mer information finns på upphandlingssidan Hygien- och städprodukte...
Prisjustering av E-handelstjänst
Priserna för Visma Proceedos E-handelstjänst har höjts enligt avtalat index med 2,37 procent, se uppdaterad prislista. Priser i kontrakt kan komma att justeras i motsvarande grad. De nya priserna till...
Upphandling av Fordonsförhyrning har påbörjats
Statens inköpscentral har beslutat att en ny upphandling inom området fordonsförhyrning ska genomföras. På upphandlingssidan finns mer information om upphandlingen samt planerad tidsplan. För frågor o...
Delta i vår enkätundersökning för leverantörer - Datacenter
Välkomna att besvara Statens inköpscentrals leverantörsenkät i förstudien Datacenter. Denna enkät syftar till att fånga upp marknadens synpunkter och erfarenheter inom aktuellt område. Vänligen svara ...
Prisjustering - IT-konsulttjänster, Säkerhet i IT och IT-projekt
Priserna på Ramavtal IT-konsulttjänster Resurskonsulter - Delområde 3, Säkerhet i IT och IT-projekt uppräknas med 5,97% i enlighet med Ramavtalets paragraf 9.5.4 Prisjustering. Nya priser gäller då fö...
Förstudie Översättning och språktjänster har påbörjats
En förstudie har påbörjats inför eventuell upphandling inom området Översättning och språktjänster. Förstudien ska beskriva nuläge och erfarenheter av användningen av ramavtalen inom det aktuella rama...
Upphandling av Datorer, mobiltelefoner och surfplattor har påbörjats
Förstudien Klienter, Klienter och mobiltelefonlösningar samt Cirkulär hårdvara är avslutad och beslut har fattats att ny upphandling ska genomföras. På upphandlingssidan hittar du mer information samt...
Upphandling av Bärbara datorer har påbörjats
Förstudien Klienter, Klienter och mobiltelefonlösningar samt Cirkulär hårdvara är avslutad och beslut har fattats att ny upphandling ska genomföras. På upphandlingssidan hittar du mer information samt...
Status överprövning Möbler och inredning
Processen i Förvaltningsrätten pågår gällande de överprövningar som inkommit i upphandlingen av Möbler och inredning. När Förvaltningsrätten har meddelat domar kommer Kammarkollegiet publicera mer inf...
Prisjustering av fast timpris inom Städtjänster
Det fasta timpriset inom Städtjänster prisjusteras till 319,84 kronor. Det nya priset gäller från och med 2024-04-01.
Förstudierapport Klienter, Klienter och mobiltelefonlösningar samt Cirkulär hårdvara är publicerad
Nu är förstudierapporten Klienter, Klienter och mobiltelefonlösningar samt Cirkulär hårdvara publicerad. Välkommen att kontakta Renée Skiver, ansvarig projektledare, vid frågor eller för att lämna syn...
Lyrecos prislista för Hygien- och städprodukter är uppdaterad
Lyrecos prislista för Hygien- och städprodukter är uppdaterad med ett antal sortimentsjusteringar. Den nya prislistan gäller från och med 2024-03-05.
S.V.B. Försäljnings AB byter namn till S.V.B Radiocom AB
S.V.B Försäljnings AB har namnändrat till S.V.B Radiocom AB från och med 2024-02-29. Leverantören har ramavtal inom Rakelutrustning, Övrig radiokommunikation.
Upphandling av IT-konsulttjänster, Verksamhetens IT-behov och IT-konsultlösningar har påbörjats
Statens inköpscentral har beslutat att nya upphandlingar inom området IT-konsulttjänster ska genomföras. På upphandlingssidorna finns mer information samt tidsplan. För frågor om upphandlingen är du v...
Konferenser och möten - signering av ramavtal
Förvaltningsrätten har 2024-02-19 i dom meddelat att ansökan om överprövning som berör anbudsområde Knivsta inom Helpension 5-60 avslås. Avtal för ovan nämnda anbudsområde skickas ut för signering 20...
Procurators prislista för Hygien- och städprodukter är uppdaterad
Procurators prislista för Hygien- och städprodukter är uppdaterad med ett antal sortimentsjusteringar. Den nya prislistan gäller från och med 2024-03-01.
Februari - 2024
Konferenser och möten - signering av ramavtal
Förvaltningsrätten har 2024-02-16 i dom meddelat att ansökan om överprövning som berör anbudsområdena Nykvarn och Södertälje kommun övrig inom Helpension 5-60 och 61-150 samt Dagkonferens 5-60 och 61-...
Upphandling av Resebyråtjänster har annonserats
Kammarkollegiet har annonserat upphandling avseende resebyråtjänster dnr 23.3-9790-2023 i upphandlingsverktyget Mercell Tendsign. Sista anbudsdag är 2024-04-02. Mer information finns på upphandlingss...
Prisjustering språktjänster svenska
Avtalade priser vid rangordnade avrop i ramavtalen för Språktjänster svenska har justerats i enlighet med ramavtalsvillkoren. Priserna justeras med 3,4 % enligt AKI. Uppdaterade priser, som gäller frå...
Delområde A: Svensk litteratur exkl. juridisk litteratur, med utrustning i ramavtalet avseende Litteratur stängs
Statens inköpscentral stänger delområde A: Svensk litteratur exkl. juridisk litteratur med utrustning med hänsyn till att försäljning uppnått den takvolym som gäller för delområdet. Inga fler avrop ka...
Förstudie Arbetskläder och skor avbruten
Kammarkollegiet har, bl.a. efter genomförd myndighetsenkät, funnit att kriterierna för att genomföra en upphandling av yrkeskläder och skor inte är uppfyllda och därav beslutat att avbryta förstudien....
Leverantörsenkät i förstudien Cirkulära möbelavtal
Välkomna att besvara Statens inköpscentrals leverantörsenkät i förstudien Cirkulära möbelavtal. Denna enkät syftar till att fånga upp marknadens synpunkter och erfarenheter inom aktuellt område. Vänl...
Annonserade upphandlingar – Konferenser och möten (kompletterande)
Kammarkollegiet har annonserat 5 separata upphandlingar avseende konferenser och möten kompletterande upphandling enligt följande: Små konferenser och möten 2022, Helpension antal deltagare 5–60, diar...
Tolkförmedlingstjänster – uppdaterade förmedlingsavgifter för Jämtlands, Kronobergs och Södermanlands län
Fr.o.m. den 15 februari 2024 gäller uppdaterade förmedlingsavgifter för Jämtlands, Kronobergs och Södermanlands län för Tolkförmedlingstjänster i delområde Påplatstolkning, distanstolkning och distans...
Delområde Brandsäkra skåp för farliga ämnen stängs
Statens inköpscentral stänger ramavtalet Brandsäkra skåp för farliga ämnen inom Säker förvaring. Med anledning av att takvolymen är uppnådd kan inga fler avrop göras inom detta delområde. Statens inkö...
Tjänstefordon - klart för avrop
Från och med 2024-02-12 kan man avropa fordon ifrån de nya ramavtalen inom tjänstefordon. Ramavtalsområdet är uppdelat i tre kategorier: Förmånsbilar, Personbilar samt Transportfordon. Ramavtal, vägle...
Upphandlingen av Tryckeritjänster har påbörjats
Statens inköpscentral har beslutat att en ny upphandling inom området tryckeritjänster ska genomföras. På upphandlingssidan finns mer information om upphandlingen samt planerad tidsplan. För frågor om...
Extern remiss - Managementtjänster VU
Välkomna att inkomma med synpunkter och upplysningar inför en eventuell upphandling av statligt ramavtal för Managementtjänster – Verksamhets- och organisationsutveckling. Syftet med den externa remis...
Revision- och granskningstjänster klart och signerat - Börjar gälla 2024-03-02
Ramavtalsområdet Revisions- och granskningstjänster 23.3-4613-2023 är nu klart och signerat. Ramavtalet börjar att gälla 2024-03-02. OBS! Avrop får inte ske förrän 2024-03-02.
Förlängning av ramavtalen för Ljuskällor
Statens inköpscentral har beslutat att förlänga ramavtalen inom området Ljuskällor med 12 månader, till och med 2025-04-11. Detta innebär att maximal förlängningsoption har nyttjats.
Ramavtalet för Gåvokort upphör 2024-04-14
För att säkerställa leveranser efter 2024-04-14 måste avrop och tilldelning ske innan ramavtalets sista giltighetsdag. Ingen ny upphandling är planerad. För avrop av julgåvor, jubileumsgåvor och minne...
Förstudie om Flyttjänster har påbörjats
En förstudie har påbörjats inför eventuell upphandling inom området Flyttjänster. Förstudien ska beskriva nuläge och erfarenheter av användningen av ramavtalen inom det aktuella ramavtalsområdet. Förs...
Förstudie Datacenter har påbörjats
En förstudie har påbörjats inför eventuell upphandling inom området Datacenter. Förstudien ska vidare klargöra omfattning, inriktning, utformning och upplägg av eventuellt kommande upphandling inom o...
Upphandlingen av Möbler och inredning överprövad
Kammarkollegiet fattade tilldelningsbeslut i upphandlingen Möbler och inredning 2021 den 20 september 2023. Fem ansökningar om överprövning inkom till Förvaltningsrätten i Stockholm. Förvaltningsrätte...
Ramavtal för Tjänstefordon
Nya ramavtal för Tjänstefordon träder i kraft den 12 februari 2024. Ramavtalsområdet omfattar köp av nya personbilar och transportfordon. Information om ramavtalen kommer att finnas tillgänglig på avr...
NRSE Sverige AB byter namn - blir XLNT Group
Leverantör NRSE Sverige AB namnändrar till XLNT Group AB. Organisationsnummer 556967-3105 är oförändrat. Leverantören har ramavtal inom Städtjänster - Stockholms län
Förlängning av ramavtalen för Klienter
Statens inköpscentral har beslutat att förlänga ramavtalen för Klienter till och med 2025-06-30.
Förlängning av ramavtalen Klient- och mobiltelefonlösningar
Statens inköpscentral har beslutat att förlänga ramavtalen för Klient- och mobiltelefonlösningar till och med 2025-09-26.
Förstudierapport Fordonsförhyrning är publicerad
Nu är förstudierapport fordonsförhyrning färdigställd och publicerad. Välkommen att kontakta Fredrik Björnström, ansvarig projektledare, vid frågor eller för att lämna synpunkter.
Förstudie Rakelprodukter- och tjänster har påbörjats
En förstudie har påbörjats inför eventuell upphandling inom området Rakelprodukter- och tjänster. Förstudien ska vidare klargöra omfattning, inriktning, utformning och upplägg av eventuellt kommande ...
Påminnelse om att avropa Personlig skyddsutrustning innan ramavtalet löper ut
Ramavtalet Personlig skyddsutrustning löper ut 2024-06-09. Om behov föreligger bör ni avropa från det befintliga ramavtalet snarast möjligt. Kontrakt måste vara tecknat innan det befintliga ramavtalet...
Förstudierapport IT-konsulttjänster är publicerad
Nu är förstudierapport IT-konsulttjänster, delområdena IT-konsultlösningar samt Verksamhetens IT-behov, färdigställd och publicerad. Välkommen att kontakta Anna Berg, ansvarig projektledare, vid fråg...
Kaffe-och vattenautomater - klart att avropa från
Fr.o.m. 2024-02-01 kan avrop göras från ramavtalsområde Kaffe- och vattenautomater. Avrop kan göras från delområde 2 Vattenautomater med tillhörande varor och tjänster (rangordnat) och från delområde ...
Överlåtelse av ramavtal inom IT-konsulttjänster Resurskonsulter
Statens inköpscentral har godkänt överlåtelse av ramavtal enligt nedan. 2024-02-01 kommer vi byta ramavtalsleverantörer på Avropa.se. Tietoevry Tech Services AB med organisationsnummer 556052-7466, öv...
Januari - 2024
Uppdaterad uträkningsmall – Kontorspapper
Uträkningsmallen för Kontorspapper är uppdaterad och gäller från och med 2024 01 31.
Uppdaterad prislista - Operatörstjänst för distribution av kundfaktura
Priserna i ramavtalet Operatörstjänst för distribution av kundfaktura har höjts enligt avtalat index med 16,45 procent. Den uppdaterade prislistan redovisar justerade takpriser. De nya priserna kan ti...
Mediqs driftstörningar är åtgärder
Mediq har meddelat att deras system återigen fungerar som de ska efter att ha legat nere tillfälligt.
Förstudie Utrikes hotell har påbörjats
En förstudie har påbörjats inför eventuell upphandling inom området Utrikes hotell. Förstudien ska vidare klargöra omfattning, inriktning, utformning och upplägg av kommande upphandling inom området....
Information om upphandlingen av kaffe- och vattenautomater
Den 15 januari 2024 fattade Statens inköpscentral tilldelningsbeslut i upphandling Kaffe- och vattenautomater. En ansökning om överprövning för anbudsområde 1 (kaffeautomater med tillhörande varor och...
Förstudierapport Tryckeritjänster är publicerad
Nu är förstudierapport Tryckeritjänster färdigställd och publicerad. Välkommen att kontakta Christer Öberg ansvarig projektledare, vid frågor eller för att lämna synpunkter.
Tilldelningsbeslut - Möbler och inredning
Statens inköpscentral har 2024-01-25 fattat tilldelningsbeslut avseende upphandlingen av Möbler och inredning inom följande anbudsområden: A, Arbetsplats och förvaring C, Textil inredning för fönsterm...
Leverantörsenkät i förstudien Managementtjänster – Verksamhets- och organisationsutveckling
Välkomna att besvara Statens inköpscentrals leverantörsenkät i förstudien Managementtjänster – Verksamhets- och organisationsutveckling. Syftet med denna enkät är att ta del av era synpunkter och erf...
Tillfälliga störningar hos Mediq
Mediq har meddelat att de för närvarande har störningar som begränsar deras förmåga att ta emot orders samt genomföra leveranser p.g.a. en IT-attack hos deras IT-leverantör.
Tilldelningsbeslut - Managementtjänster – Utredning, ledning och verksamhetsstyrning
Statens inköpscentral har den 2024-01-22 fattat tilldelningsbeslut i upphandlingen av Managementtjänster – Utredning, ledning och verksamhetsstyrning. För mer information om tilldelningen, vänligen lä...
Upphandling av Managementtjänster – Utveckling chef och medarbetare har annonserats
Upphandling av Managementtjänster – Utveckling chef och medarbetare har nu annonserats i upphandlingsverktyget Mercell Tendsign. Sista anbudsdag är 2024-02-23. Mer information finns på upphandlingssid...
Nya ramavtal inom Möbler och inredning delområden Möten och paus och Armaturer
Delområdet Möten och paus omfattar bland annat konferensrumsmöbler, stolar, bord, skrivtavlor, sängar, soffor och fåtöljer. Delområdet Armaturer omfattar bland annat armaturer för arbetsplats och inr...
Ramavtalet för Resebyråtjänster upphör 2024-04-30.
För att säkerställa leveranser efter 2024-04-30 måste avrop och tilldelning ske innan ramavtalets sista giltighetsdag. Ny upphandling av resebyråtjänster pågår. Läs mer om upphandlingen på avropa.se: ...
Extern Remiss – Hygien och Städprodukter
Statens inköpscentral har nu publicerat en extern remiss för ramavtalsområdet Hygien- och städprodukter. För mer information, vänligen läs det bifogade dokumentet ”Information om extern remiss” på upp...
Kompletterande Upphandling Konferenser och möten startar
Nu startar den kompletterande upphandlingen för konferenser och möten för de områden där avtal inte har kunnat tecknats. De områden som kommer att ingå är följande i respektive upphandling. Mer inform...
Tilldelningsbeslut – Kaffe- och vattenautomater
Statens inköpscentral har 2024-01-15 fattat tilldelningsbeslut avseende upphandlingen av kaffe- och vattenautomater med tillhörande varor och tjänster. För mer information om tilldelningen, vänligen l...
Möbler och inredning - Möten och paus samt Armaturer träder i kraft den 17 januari
Ramavtal inom delområdena Möten och paus samt Armaturer kommer att träda i kraft på onsdag den 17 januari. Ett nytt tilldelningsbeslut kommer att fattas för övriga delområden inom de närmaste veckorna...
Information om delområde Arbetsplats och förvaring
Ramavtalen inom Möbler och inredning, delområde Arbetsplats och förvaring har upphört att gälla den 6 januari. Information om pågående upphandling.
Upphandling av Bemanningstjänster har påbörjats
Förstudien inför upphandling av bemanningstjänster är avslutad och beslut har fattats att ny upphandling ska genomföras. På upphandlingssidan hittar du mer information samt kan ta del av förstudierapp...
Konferens och möten - klart att avropa från
Fr.o.m. 2024-01-01 kan man avropa från nya ramavtal Konferens och möten. För mer information se Konferenser och möten - Avropa.se Kammarkollegiet avvaktar ännu dom från Förvaltningsrätten gällande de ...
Tolkförmedlingstjänster – uppdaterade tolkarvoden
Fr.o.m. den 1 januari 2024 gäller uppdaterade tolkarvoden. Arvoden och annan ersättning till tolkar justeras i enlighet med Domstolsverkets tolktaxa. Förmedlingsavgifter är fasta i ett (1) år från och...