Vill du bli ramavtalsleverantör till Statens inköpscentral? Läs igenom steg 1 och 2.
Första steget till att bli ramavtalsleverantör till Statens inköpscentral är att bevaka och delta i våra ramavtalsupphandlingar. Vi annonserar alltid våra upphandlingar på Mercell Tendsign. Du hittar information om förstudier, upphandlingar och ramavtal här på avropa.se. Om det pågår en förstudie kan det även finnas möjlighet att delta i denna.
När du hittat en relevant ramavtalsupphandling hämtar du upphandlingsdokumenten i TendSign. Läs igenom underlaget för att avgöra om upphandlingen är intressant för dig. För att ha möjlighet att bli ramavtalsleverantör måste du uppfylla de obligatoriska krav (så kallade ska-krav) som ställs i upphandlingen. Kraven kan avse:
Du bör även överväga om du har möjlighet att leverera utifrån följande förutsättningar:
Kontrollera även:
Du måste visa att ditt företag förfogar över de resurser (ekonomisk, teknisk och yrkesmässig kapacitet) som krävs när ramavtalet/kontraktet ska fullgöras.
Om ditt företag inte uppfyller ställda kvalificeringskrav i en upphandling har du följande möjligheter:
Det finns tre grunder som Statens inköpscentral utgår ifrån vid tilldelning av ramavtal till en leverantör. Det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet bestäms genom antingen bästa förhållandet mellan pris och kvalitet, kostnad eller pris. Vilken grund som gäller framgår av upphandlingsdokumenten.
Om denna tilldelningsgrund används anges det i förfrågningsunderlaget vilka kriterier som gäller för tilldelningen. Av de anbud som uppfyller alla krav väljs det anbud som bäst motsvarar tilldelningskriterierna.
Om denna grund används bedömer Statens inköpscentral anbudens effekter ifråga om kostnadseffektivitet, såsom en analys av kostnaderna under livscykeln för varan eller tjänsten.
Om denna tilldelningsgrund används väljer Statens inköpscentral det/de anbud som har lägst pris av de anbud som uppfyller samtliga krav.
I upphandlingens förfrågningsunderlag framgår de olika tilldelningskriteriernas betydelse och hur ditt anbud kommer att utvärderas.
I förfrågningsunderlaget anger Statens inköpscentral vilka dokument och vilka uppgifter du ska lämna i upphandlingen. De dokument som kan komma ifråga är bland annat:
För att visa ekonomisk ställning:
För att visa teknisk och yrkesmässig kapacitet (exempel):
Övriga dokument att förbereda (exempel):
Statens inköpscentral hämtar uppgifter direkt från Skatteverket och Kronofogdemyndigheten som visar att ditt företag sköter skatter och socialförsäkringsavgifter.
För att kunna lämna ett bra anbud behöver du ha all nödvändig information om upphandlingen. Om du har frågor om förfrågningsunderlaget eller upphandlingen kan du lämna dessa via upphandlingsverktyget TendSign. I förfrågningsunderlaget anges ett sista datum för frågor och svar.
I TendSign publiceras löpande svar och förtydliganden. Alla leverantörer får tillgång till informationen samtidigt för att alla leverantörer ska ha samma chans att lämna ett konkurrenskraftigt anbud. Kontrollera regelbundet om ny information publicerats gällande upphandlingen.