Om du skickat in redovisningen och i efterhand kommer på att beloppet var fel finns det olika alternativ att rätta till det beroende på när rättningen sker samt hur stort beloppet är. Oavsett ska du alltid maila oss på staben.sic@kammarkollegiet.se och informera oss om vilket avtalsnummer samt vilken period som ska rättas. Ange även ert organisationsnummer.
Här följer en förklaring som kan vara bra att veta om vid en eventuell rättning:
När du redovisar har du en månad och 15 dagar på dig att göra detta (leverantörer inom flyg har en månad och 20 dagar), den så kallade rapporteringsfristen.
Därefter väntar vi cirka ytterligare 15 dagar med att släppa iväg fakturorna eftersom vi vet att det ofta kommer in rättningar och dessa blir mycket enklare att göra innan fakturorna gått iväg. Se tidsramarna nedan:
KV1 - rapporteringsfrist till 15 maj - fakturering cirka 30 maj
KV2 - rapporteringsfrist till 15 augusti - fakturering cirka 30 augusti
KV3 - rapporteringsfrist till 15 november- fakturering cirka 30 november
KV4 - rapporteringsfrist till 15 februari - fakturering cirka 28 februari
Om en redovisningen måste korrigeras och ni hinner informera oss om detta innan fakturan för den felaktiga skickats (se tidsramar ovan) så ordnas det enkelt genom att vi uppdaterar FREDO så du kan göra om redovisningen med korrekt belopp. Vi tar bort den tidigare inrapporterade redovisningen/fakturaunderlaget så det inte blir någon dubbelfakturering. På så sätt behöver inga kreditfakturor skickas och det blir administrativt mindre krångligt.
Om en redovisning som redan är fakturerad måste rättas kan man göra på följande sätt: