Till innehåll på sidan

Kravjämförelse kvalitetskategorier

 

I denna lista redovisas de obligatoriska krav (ska-krav) som gäller för respektive kvalitetskategori. Utifrån dessa krav kan avropsbertättigade bedöma vilken kvalitetskategori som passar bäst för respektive avrop.

 

  Obligatoriska krav Kat 2 Kat 3 Kat 4 Kat 5 Kat Longstay
Laddning av avtalspriser Avtalspriser ska vara laddade i Amadeus och Hotelzon senast sju dagar efter att Ramavtalet träder i kraft. X X X X  
             
Hotellanläggningen; utrustning och service Separat, fristående och bemannad reception eller skrivbord som tillgodoser personlig integritet ska finnas.     X X  
  Sittplatser i receptionsområdet ska finnas.     X X  
  Reception alt kundservice ska finnas. Hotellpersonal ska finnas tillgänglig via telefon 24 timmar per dygn. Telefon för kontakt med kundservice ska finnas tillgänglig i entrén/lobby. X       X
  Reception öppen 14 timmar per dygn och personal ska vara nåbar i 24 timmar per dygn för såväl interna som externa samtal.   X      
  Reception öppen 16 timmar per dygn. Hotellpersonal ska finnas tillgänglig inom anläggningens område i 24 timmar per dygn, samt vara nåbar per telefon för såväl interna som externa samtal.     X    
  Reception öppen 24 timmar per dygn och vara nåbar per telefon för såväl interna som externa samtal.       X  
  Trådlös (wifi) datakommunikation med internetförbindelse (bredband) i allmänt utrymme ska finnas.   X X X X
  Gästdator med fast eller trådlös (wifi) datakommunikation med internetförbindelse (bredband) i allmänt utrymme (alt på rummet) ska finnas.       X  
  Bagageförvaring ska finnas för ankommande och avresande hotellgäster.     X    
  Säker bagageförvaring ska finnas för ankommande och avresande gäster. Bagaget ska vara inlåst, identifiering av bagage kontra hotellgäst ska ske, exempelvis med kvitto. Endast personal från hotellet får hämta och lämna ut bagaget.       X  
  Tvättmöjligheter för kläder ska finnas.          X
  Möjlighet till tvätt- och strykservice mot betalning ska finnas. Inlämning före kl 9:00, återlämning inom 9 timmar.       X  
  Tillgång till strykjärn och strykbräda alternativt byxpress ska finnas.     X X X
  Tillgång till gym, alternativt voucher till gym i närheten av hotellet ska finnas avgiftsfritt.       X  
  Tillgång till safetybox i receptionen alt i rummet ska finnas.     X   X
             
Hotellrum; inredning , utrustning och service Samtliga offererade hotellrum ska ha fönster ovanför marknivå.   X X X X
  100 % av de offererade hotellrummen ska vara rökfria. X X X X X
  Sänglinne, täcke och kudde ska finnas. X X X X X
  Extra täcken och kuddar ska finnas för beställning.   X X X X
  Väckningsanordning ska finnas. X X X X X
  Rumsbelysning, bord, läslampa samt ledigt eluttag vid säng ska finnas.   X X X X
  Bord eller skrivbord med belysning ska finnas.     X X X
  Lediga eluttag och extra eluttag vid bord/skrivbord ska finnas.     X X X
  TV med fjärrkontroll ska finnas.    X     X
  TV med fjärrkontroll och information om kanalutbud/tablåer ska finnas.     X X  
  I det fall filmkanaler och betal-TV erbjuds ska dessa spärras från pornografiskt innehåll. X X X X X
  Hotellrummet ska städas dagligen.   X X X  
  Hotellrummet ska vara städat och sängen ska vara bäddad vid gästens ankomst. X X X X X
  Hotellrummet/lägenheten ska städas minst var femte dag.         X
  Vid flera övernattningar ska hotellrummet städas minst var femte dag.  X        
  Garderob eller annan förvaringsmöjlighet ska finnas.     X X X
  En sittplats per säng, varav minst en stol ska finnas.     X X X
  Bekväm sittplats (stoppad stol/soffa) med sidobord eller motsvarande ska finnas.       X  
  Bagagehylla eller bagagestativ ska finnas.     X X  
  Fast eller trådlös (wifi) datakommunikation med internetförbindelse (bredband) ska finnas.     X X X
  Safetybox ska finnas.       X  
  Badrock ska finnas för beställning. Eventuell avgift kan tillkomma.       X  
  Telefon, alternativt mobiltelefon för utlåning i receptionen ska finnas.     X X X
  Informationsmaterial (via till exempel pärm, folder eller TV) innehållande gästservice ska finnas.       X  
  Soffa och bord ska finnas.         X
             
Pentry, kokmöjligheter och köksutrustning på hotellrummet/lägenheten; inredning och utrustning Kokmöjligheter och mikrovågsugn ska finnas.         X
  Kylskåp med frysfack alt frysdel ska finnas.         X
  Diskho med varmt och kallt vatten ska finnas.         X
  Kaffebryggare och vattenkokare ska finnas.         X
  Komplett köksutrustning med kastruller, stekpanna, gafflar, matknivar, skedar, kaffeskedar, vassa knivar, skärbräda, osthyvel, korkskruv, konservöppnare, slevar och vispar ska finnas.          X
  Porslin; djupa tallrikar, flata tallrikar, glas, kaffekoppar, tekoppar ska finnas.         X
  Diskmedel och disktrasa/hushållspapper ska finnas.         X
  Matbord och stolar ska finnas.         X
  Köksutrustning och porslin ska vara diskade/rengjorda vid gästens ankomst         X
             
Badrum; inredning och utrustning Toalett, handfat och dusch/badkar ska finnas. X X X X X
  Spegel ska finnas.  X        
  Spegel samt eluttag nära spegel ska finnas.   X X X X
  Belysning vid handfat ska finnas.   X X X X
  Handduksräcke och/eller krokar ska finnas. X X X X X
  Tvål, duschkräm och schampoo ska finnas. X X      
  Tandborstglas, tvål, duschkräm och schampo ska finnas.     X X X
  En handduk och ett badlakan per person ska finnas. X X X X X
  Handdukstork/värmekälla ska finnas.   X X X X
  Hårtork/-fön ska finnas.       X  
  Hylla/avställningsyta ska finnas.     X X X
Frukost och roomservice            
  Ramavtalsleverantören ska erbjuda frukostbuffé alt frukostbricka bestående av minst en varm dryck (till exempel kaffe/te), juice/övrig dryck, bröd, smör och något pålägg ska finnas. Frukost ska serveras i avskild ändamålsenlig lokal i direkt anslutning till hotellanläggningen.    X      
  Ramavtalsleverantören ska erbjuda en frukostbuffé alt frukostmeny som består av varma frkosträtter, till exempel bacon, korv och äggröra, minst två varma drycker (kaffe och te), juice, frukter/fruktsallad, ett urval av bröd, smör, sylt, kallskuret och ost. Frukost ska serveras i en avskild ändamålsenlig lokal i direkt anslutning till hotellanläggningen.     X    
  Ramavtalsleverantören ska erbjuda en frukostbuffé alt frukostmeny med varma och kalla rätter samt service, ex möjlighet att få varma frukosträtter särskilt tilllagade. Frukostbuffén/frukostmenyn ska bestå av minst två varma drycker (kaffe och te), juice, frukter/fruktsallad, ett urval av bröd, smör, sylt, kallskuret, kokt ägg och ost. Frukost ska servereras i en avskild ändamålsenlig lokal i direkt anslutning till hotellanläggningen. Ramavtalsleverantören ska erbjuda frukostmeny för beställning via roomservice (tjänsten får debiteras).       X  
  Roomservice till minst kl. 22:00 med maträtter ska finnas. (Eventuell serviceavgift kan tillkomma.)     X    

 

 

Senast ändrad: 2022-08-12