Med fokus på stöd och service till myndigheter
FAKTARUTA
Enheten för ramavtalsförvaltning vid Statens inköpscentral ansvarar för förvaltningen av de statliga ramavtalen. Ramavtalsförvaltarna ger stöd och vägledning till avropande myndigheter och ramavtalsleverantörer, samt följer upp ingångna ramavtal. På enheten arbetar idag 19 medarbetare som förvaltare, jurister och administratörer.
Nyckeltal 2020: omsättning ramavtal 13,9 mdkr, 2381 förvaltade ramavtal, 830 leverantörer, 44 ramavtalsområden uppdelade på 1375 delområden.
Vi möter Tina Norelius, ramavtalsförvaltare på Statens inköpscentral sedan två år tillbaka.
Vad arbetar du med idag på Statens inköpscentral?
– Jag arbetar med ramavtalsförvaltning där jag ansvarar för tre ramavtalsområden, Flyttjänster, Managementtjänster och Ljuskällor, och är biträdande ramavtalsansvarig på ett fjärde område, Kaffe- och vattenautomater. Därtill är jag ansvarig för vår GDPR-grupp som arbetar mycket med GDPR-frågor som stöd internt inom avdelningen och till myndigheterna i tillämpningen av våra ramavtal, berättar Tina, som är jurist i botten med inriktning på avtalsrätt.
– När ramavtal har undertecknats lämnas de över från upphandlarna till oss förvaltare som ser till att krav och villkor uppfylls under hela ramavtalsperioden. Vi har kontakter med leverantörer och är ett stöd för myndigheterna när de ska göra avrop. Vi svarar på frågor om hur de ska tillämpa ramavtalen och tar även fram stöddokument, vägledningar och mallar för att underlätta vid avrop. Vi gör prisjusteringar, förlänger avtal, genomför revisioner för att ingående kontrollera att kraven uppfylls från leverantörernas sida. Vi har även kontakt med leverantören om deras försäljningsredovisning behöver kontrolleras, berättar Tina.
– Som förvaltare bidrar man även till upphandlarnas förstudier med vad som fungerat och inte under ramavtalsperioden. Därigenom har man som förvaltare möjlighet att påverka en förbättring av nästa generation ramavtal, säger Tina och fortsätter:
– I den pågående upphandlingen av Flyttjänster har erfarenheter från förvaltningen tagits med, och det hoppas vi ska resultera i ett bättre kommande ramavtal, säger Tina.
Vad arbetade du med innan?
– Jag arbetade som verksjurist på Arbetsgivarverket i nästan sju år. Där ingick upphandlingsfrågor i tjänsten, vilket inte är vanligt men berodde på myndighetens storlek. Nästan alla myndighetens upphandlingar gick genom mig, antingen genom att jag var internt stöd till andra eller att jag självständigt genomförde upphandlingar, berättar Tina.
Hur kom det sig att du sökte dig till Statens inköpscentral?
– Det kändes väldigt naturligt när jag såg den annonserade tjänsten, den passade mig precis, beskrivningen var som hand i handsken, det var just vad jag sökte, upphandling, avtalsrätt och GDPR, säger Tina.
Vid denna tidpunkt var Tina utlånad från Arbetsgivarverket till Konkurrensverket och arbetade mycket med upphandling, något hon gärna ville fortsätta med.
– Jag hade länge velat arbeta på Statens inköpscentral eftersom man upphandlar de största ramavtalen inom staten och gillar man upphandling som jag så är det platsen att vara på, säger Tina.
Vad är det bästa med att jobba på Statens inköpscentral?
– Att det är väldigt varierande, en dag är inte den andra lik och det är väldigt kul, säger Tina och fortsätter:
– Det roligaste är att kunna vara till hjälp, ge service åt myndigheter och fortlöpande ha kontakt med leverantörer. Att bidra till att myndigheterna kan avropa de varor och tjänster som de har behov av, att få höra uppskattande ord från en avropare som fått hjälp och att få se hur avtalen fungerar i praktiken, det är betydelsefullt framhåller Tina.