Hygien- och städprodukter
Utgångna ramavtal
Avtalsperiod
2021-11-01 - 2024-06-11Avropsform
- Rangordnat ramavtal
Kundstöd
Ramavtalet omfattar hygien- och städprodukter inom nedanstående 6 varugrupper, där samtliga villkor är fastställda:
- Hygien och Torkpapper
- Personlig Hygien
- Påsar och Säckar
- Rengöringsmedel
- Servering
- Städredskap och Tillbehör
Personlig skyddsutrustning ingår inte i Hygien- och städprodukter, utan finns på ramavtalsområde Personlig skyddsutrustning.
Vid avrop används den fastställda rangordningen.
Avropsform
Rangordnat ramavtal innebär att du i första hand ska skicka din avropsförfrågan till den leverantör som rangordnats nummer 1.
-
1 Procurator AB
Avtal: 23.3-9777-20:001
-
2 Lyreco Sverige AB
Avtal: 23.3-9777-20:002
Myndigheter under regeringen
Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.
Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se
Organisationer som deltar via bekräftelse
Andra upphandlande myndigheter, dvs. myndigheter under riksdagen och offentligt styrda organ, kan avropa om de lämnat bekräftelse till Kammarkollegiet. Kommuner och regioner kan också lämna bekräftelse, men endast gällande de statliga IT- och telekom ramavtalen, se listan nedan. Några av ovan nämnda organisationer har valt att avropa genom en annan organisation, för att se vilka dessa är hänvisar vi till dokumentet nedan.
Frågor och svar om Hygien- och städprodukter
-
Svar:
Nej, ramavtalet omfattar enbart produkterna i prisbilagan. Leverantören har rätt att byta ut utgående produkter men inte lägga till nya.
-
Svar:
Detta är ett ramavtal som har tecknats med en leverantör och där samtliga villkor fastställda. Avropsberättigade myndigheter behöver inte teckna egna leveransavtal för att avropa på detta ramavtal. Myndigheter som ändå väljer att teckna leveransavtal, till exempel i samband med upplägg av avtal i e-handelssystem, bör ange samma giltighetstider i som ramavtalet har.
Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin
Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.
1
Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.
2
Effektivare offentliga inköp.
3
En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.
4
En rättssäker offentlig upphandling.
5
En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.
6
En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.
7
Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..