Till innehåll på sidan

Prenumerera via RSS

Kaffe- och vattenautomater med tillhörande varor och tjänster

Avtalsperiod

2024-02-01 - 2028-01-31

Avropsform

  • Förnyad konkurrensutsättning

Ramavtalsnummer

23.3-6642-2023

Biträdande ramavtalsansvarig

Tina Norelius

08-700 07 87


Detta delområde ingår i ramavtalsområdet Kaffe- och vattenautomater. Vid avrop ska förnyad konkurrensutsättning genomföras. Avrop ska göras inom detta delområde när det sammanlagda behovet av kaffe- och vattenautomater är sju automater eller fler. Om behovet är färre än sju automater ska inte detta delområde användas. Detta delområde ska också användas när man har behov av serviceavtal för befintliga automater och/eller om man har behov av att avropa och senare beställa varor till sina befintliga automater.

Det är möjligt att både köpa och/eller hyra automater. Det är också möjligt att avropa både renoverade och/eller begagnade automater. Vid köp av automat levereras alltid en fabriksny automat.

Vid behov kan avropsberättigad precisera villkoren som finns angivna i ramavtalet. I avropsförfrågan anges de tilldelningskriterier som kommer att ligga till grund för tilldelning av kontraktet. Vilka tilldelningskriterier som den avropsberättigade kan använda sig av framgår av kravkatalogen.

Avropsform


Förnyad konkurrensutsättning innebär att du ska skicka din avropsförfrågan till alla leverantörer inom aktuellt område.

Skicka avropsförfrågan till samtliga leverantörer
Namn
Senast uppdaterad
Upphandling
Senast uppdaterad: 2024-01-29 2024-01-29
Senast uppdaterad: 2024-01-29 2024-01-29
Avtalsdokument
Senast uppdaterad: 2024-02-16 2024-02-16
Senast uppdaterad: 2024-06-27 2024-06-27
Senast uppdaterad: 2024-05-22 2024-05-22
Stöddokument
Senast uppdaterad: 2024-09-16 2024-09-16
Senast uppdaterad: 2024-06-17 2024-06-17
Senast uppdaterad: 2024-01-17 2024-01-17
Senast uppdaterad: 2024-01-17 2024-01-17
Senast uppdaterad: 2022-06-21 2022-06-21
Senast uppdaterad: 2022-06-21 2022-06-21
Senast uppdaterad: 2022-06-21 2022-06-21
Senast uppdaterad: 2024-01-31 2024-01-31
Senast uppdaterad: 2024-01-31 2024-01-31
Senast uppdaterad: 2024-11-29 2024-11-29

Myndigheter under regeringen

Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.

Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se


Organisationer som deltar via bekräftelse

Andra upphandlande myndigheter, dvs. myndigheter under riksdagen och offentligt styrda organ, kan avropa om de lämnat bekräftelse till Kammarkollegiet. Kommuner och regioner kan också lämna bekräftelse, men endast gällande de statliga IT- och telekom ramavtalen, se listan nedan. Några av ovan nämnda organisationer har valt att avropa genom en annan organisation, för att se vilka dessa är hänvisar vi till dokumentet nedan.

Namn
Akademiska Hus Aktiebolag
Kungliga Operan Aktiebolag
Nordiska museet
Nordregio
Riksdagens ombudsmän
Riksdagsförvaltningen
Riksrevisionen
Riksteatern
SMA Maintenance
Specialfastigheter Sverige Aktiebolag
Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Stiftelsen Röda korshemmet
Svenska Filminstitutet
Sveriges Riksbank
Trygghetsstiftelsen

Frågor och svar om Kaffe- och vattenautomater med tillhörande varor och tjänster


Avrop

  • Svar:

    Avropsberättigad kan vid avrop med förnyad konkurrensutsättning enbart ställa krav på att automaterna ska vara återbrukade, däremot kan inte avropsberättigad ställa krav på att automaterna ska vara fabriksnya. Tanken med skrivningen i ramavtalet är att det är ramavtalsleverantörerna som huvudregel avgör vilka automater som ska erbjudas (fabriksnya/återbrukade), men att utifrån ett hållbarhetsperspektiv så ska detta inte gälla när en myndighet har ställt ett krav på återbrukade automater i en förnyad konkurrensutsättning. Har man behov av att anskaffa en fabriksny automat behöver man köpa automat.

  • Svar:

    Det kan man göra. Man behöver göra en förnyad konkurrensutsättning, genom avrop från delområde 3. Delområde 1 och 2 kan inte användas för detta behov.

  • Svar:

    Det kan man göra. Man behöver göra en förnyad konkurrensutsättning, genom avrop från delområde 3. Delområde 1 kan inte användas för detta behov.

  • Svar:

    Det kan man göra. Man behöver göra en förnyad konkurrensutsättning, genom avrop från delområde 3. Delområde 1 kan inte användas för detta behov.

  • Svar:

    Ja, inom delområde 3 där förnyad konkurrens gäller kan smak användas som ett tilldelningskriterium eller som ett obligatoriskt krav. Hur detta ska utföras har inte Kammarkollegiet tagit fram någon modell om men det finns erfarenhet från andra organisationer. Kontakta ramavtalsansvarig vid Kammarkollegiet.

  • Svar:

    Nej, det är inte möjligt att ange egna prisjusteringsklausuler vid avrop.

  • Svar:

    Det kan man göra. Man behöver göra en förnyad konkurrensutsättning, genom avrop från delområde 3. Delområde 1 kan inte användas för detta behov.

E-handel

  • Svar:

    Ja så länge ni har kontrakt med leverantören så kan ni ha priserna kvar i ert e-handelssystem. Det kan innebära att ni får priser både på för det utgångna ramavtalet och för det nu gällande ramavtalet. Tänk på att priserna också kan komma att justeras för råvaror även för det utgångna ramavtalet.

Vara

  • Svar:

    Hänvisning till avsnitt Praktiska råd, punkt 7.1, i Vägledningen.

  • Svar:

    Enligt krav 5.1.2.2. i Upphandlingsdokumentet anges att alla kaffeautomater ska ha separat utlopp för hetvatten, dvs. kaffe och tevatten ska ha skilda utlopp.

  • Svar:

    Hänvisning till avsnitt Praktiska råd, punkt 7.2, i Vägledningen.

  • Svar:

    Ja, inom delområde 3 där förnyad konkurrens gäller ska inte takpriserna överstigas vid lämnande av avropssvar. Inom delområde 1 och 2 där rangordning gäller så är alla villkor fastställda och de priser som finns angivna i respektive ramavtalsleverantörs prislista gäller vid avrop och beställningar.

  • Svar:

    Val av fabriksny eller återbrukad modell görs av anbudsgivaren, med undantag för de avrop som görs med förnyad konkurrensutsättning där avropsberättigad ställt krav på att automaten ska vara av återbrukad modell. Återbrukade automater ska levereras nyrenoverade vid ingående av kontrakt och hålla likvärdig kvalitet som fabriksny automat, av avropsberättigad uppfattas som i gott skick och vara servad enligt tillverkarens rekommendationer. Återbrukade automater ska omfattas av samma service, teknisk support och garantier som en fabriksny automat. En återbrukad automat ska uppfylla samtliga krav som ställs på automater i ramavtalsupphandlingen. En begagnad automat ska vara renoverad och hålla likvärdig kvalitet som fabriksny automat. Om er nuvarande  leverantör vinner avropet  torde det innebära att deras befintliga automat i ert kontor bör återtas och renoveras. Ni torde inte heller behöva vara utan automat under tiden renovering sker. Detta bör beaktas vid leverans och signering av kontrakt.

  • Svar:

    Ni rekommenderas att avropa kaffe och te av den leverantör ni har kontrakt med för varje automat. Man bör hålla isär de olika kontraktens beställningar om man har flera kontrakt kopplade till olika priser och ramavtal.

Nyheter
Publicerad
Publicerad: 2024-12-03 2024-12-03
Publicerad: 2024-10-16 2024-10-16
Publicerad: 2024-08-14 2024-08-14
Publicerad: 2024-08-05 2024-08-05
Publicerad: 2024-08-01 2024-08-01
Publicerad: 2024-06-17 2024-06-17
Publicerad: 2024-04-26 2024-04-26
Publicerad: 2024-02-01 2024-02-01

Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin

Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.

1

Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.

2

Effektivare offentliga inköp.

3

En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.

4

En rättssäker offentlig upphandling.

5

En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.

6

En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.

7

Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..

Nationella upphandlingsstrategin
Senast ändrad: 2024-12-03