Frågor och svar om Kaffeautomater med tillhörande varor och tjänster
Avrop
-
Svar:
Nej, leverantörerna har utvärderats på fler priser än vad man snabbt kan utläsa genom att läsa prisbilagans priser. Rangordningen inom delområde 1 Kaffeautomater grundas på: Totalt utvärderingspris = utvärderingspris hyra kaffeautomater + utvärderingspris service kaffeautomater + utvärderingspris varor. För delområde 2 Vattenautomater har denna utvärdering använts: Totalt utvärderingspris = utvärderingspris hyra vattenautomater + utvärderingspris service vattenautomater. Avropsberättigad får kontakta nästa Ramavtalsleverantör i rangordningen om följande särskilda skäl föreligger:
- Ramavtalsleverantören inte har besvarat avropsförfrågan alternativt inte skickat in avropssvar inom i avropsförfrågan angiven tid,
- Ramavtalsleverantören för tillfället inte klarar av att leverera eller har godtagbara skäl att avböja avrop,
- Ramavtalsleverantören inte har tilldelats ramavtal avseende det/de län som avropsförfrågan avser,
- Avropet avser ett ersättningsköp som beror på att avropsberättigad har sagt upp ett kontrakt och detta beror på ramavtalsleverantören, eller
- Ramavtalsleverantören inte kan leverera kaffeautomat/vattenautomat utifrån det utförande (t.ex. storlek, design, kulör), eller som möter de behov av tillgänglighet (t.ex. synanpassning) som efterfrågas vid avrop.
-
Svar:
Det kan man göra. Man behöver göra en förnyad konkurrensutsättning, genom avrop från delområde 3. Delområde 1 och 2 kan inte användas för detta behov.
-
Svar:
Det kan man göra. Man behöver göra en förnyad konkurrensutsättning, genom avrop från delområde 3. Delområde 1 kan inte användas för detta behov.
-
Svar:
Det kan man göra. Man behöver göra en förnyad konkurrensutsättning, genom avrop från delområde 3. Delområde 1 kan inte användas för detta behov.
-
Svar:
Det kan man göra. Man behöver göra en förnyad konkurrensutsättning, genom avrop från delområde 3. Delområde 1 kan inte användas för detta behov.
Vara
-
Svar:
Enligt krav 5.1.2.2. i Upphandlingsdokumentet anges att alla kaffeautomater ska ha separat utlopp för hetvatten, dvs. kaffe och tevatten ska ha skilda utlopp.
-
Svar:
Hänvisning till avsnitt Praktiska råd, punkt 7.2, i Vägledningen.
-
Svar:
Ja, inom delområde 3 där förnyad konkurrens gäller ska inte takpriserna överstigas vid lämnande av avropssvar. Inom delområde 1 och 2 där rangordning gäller så är alla villkor fastställda och de priser som finns angivna i respektive ramavtalsleverantörs prislista gäller vid avrop och beställningar.
-
Svar:
Val av fabriksny eller återbrukad modell görs av anbudsgivaren, med undantag för de avrop som görs med förnyad konkurrensutsättning där avropsberättigad ställt krav på att automaten ska vara av återbrukad modell. Återbrukade automater ska levereras nyrenoverade vid ingående av kontrakt och hålla likvärdig kvalitet som fabriksny automat, av avropsberättigad uppfattas som i gott skick och vara servad enligt tillverkarens rekommendationer. Återbrukade automater ska omfattas av samma service, teknisk support och garantier som en fabriksny automat. En återbrukad automat ska uppfylla samtliga krav som ställs på automater i ramavtalsupphandlingen. En begagnad automat ska vara renoverad och hålla likvärdig kvalitet som fabriksny automat. Om er nuvarande leverantör vinner avropet torde det innebära att deras befintliga automat i ert kontor bör återtas och renoveras. Ni torde inte heller behöva vara utan automat under tiden renovering sker. Detta bör beaktas vid leverans och signering av kontrakt.
-
Svar:
Ni rekommenderas att avropa kaffe och te av den leverantör ni har kontrakt med för varje automat. Man bör hålla isär de olika kontraktens beställningar om man har flera kontrakt kopplade till olika priser och ramavtal.
E-handel
-
Svar:
Ja så länge ni har kontrakt med leverantören så kan ni ha priserna kvar i ert e-handelssystem. Det kan innebära att ni får priser både på för det utgångna ramavtalet och för det nu gällande ramavtalet. Tänk på att priserna också kan komma att justeras för råvaror även för det utgångna ramavtalet.