Vattenautomater med tillhörande varor och tjänster
Avtalsperiod
2024-02-01 - 2028-01-31Avropsform
- Rangordnat ramavtal
Ramavtalsnummer
23.3-6642-2023Kundstöd
Detta delområde ingår i ramavtalsområdet Kaffe- och vattenautomater. Avrop görs via rangordnat förförande. Avrop ska göras inom detta delområde när det sammanlagda behovet är sex automater eller färre. Om behovet är fler automater eller om kaffeautomater behövs ska något av de andra delområdena användas.
Avrop görs i första hand mot ramavtalsleverantör rangordnad som nummer 1. Om inte denne kan leverera ska förfrågan gå vidare till den ramavtalsleverantör som är rangordnad som nummer 2, osv. Observera att rangordnad nr 1 inte erbjuder tjänster i alla län. För att se var ramavtalsleverantör kan erbjuda tjänster ska kontroll göras i den förteckning som finns publicerad under flik ”Avropsstöd” eller under respektive ramavtalsleverantör. samt i respektive ramavtalsleverantörs prisbilagor.
Vid hyra av automat kan renoverad begagnad automat komma att offereras.
Avropsform
Rangordnat ramavtal innebär att du i första hand ska skicka din avropsförfrågan till den leverantör som rangordnats nummer 1.
-
1 Water Company i Sverige AB
Avtal: 23.3-6642-2023-003
-
2 JOBmeal AB
Avtal: 23.3-6642-2023-001
-
3 Selecta AB
Avtal: 23.3-6642-2023-005
-
4 Compass Group AB
Avtal: 23.3-6642-2023-006
Myndigheter under regeringen
Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.
Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se
Organisationer som deltar via bekräftelse
Andra upphandlande myndigheter, dvs. myndigheter under riksdagen och offentligt styrda organ, kan avropa om de lämnat bekräftelse till Kammarkollegiet. Kommuner och regioner kan också lämna bekräftelse, men endast gällande de statliga IT- och telekom ramavtalen, se listan nedan. Några av ovan nämnda organisationer har valt att avropa genom en annan organisation, för att se vilka dessa är hänvisar vi till dokumentet nedan.
Frågor och svar om Vattenautomater med tillhörande varor och tjänster
Avrop
-
Svar:
Nej, leverantörerna har utvärderats på fler priser än vad man snabbt kan utläsa genom att läsa prisbilagans priser. Rangordningen inom delområde 1 Kaffeautomater grundas på: Totalt utvärderingspris = utvärderingspris hyra kaffeautomater + utvärderingspris service kaffeautomater + utvärderingspris varor. För delområde 2 Vattenautomater har denna utvärdering använts: Totalt utvärderingspris = utvärderingspris hyra vattenautomater + utvärderingspris service vattenautomater. Avropsberättigad får kontakta nästa Ramavtalsleverantör i rangordningen om följande särskilda skäl föreligger:
- Ramavtalsleverantören inte har besvarat avropsförfrågan alternativt inte skickat in avropssvar inom i avropsförfrågan angiven tid,
- Ramavtalsleverantören för tillfället inte klarar av att leverera eller har godtagbara skäl att avböja avrop,
- Ramavtalsleverantören inte har tilldelats ramavtal avseende det/de län som avropsförfrågan avser,
- Avropet avser ett ersättningsköp som beror på att avropsberättigad har sagt upp ett kontrakt och detta beror på ramavtalsleverantören, eller
- Ramavtalsleverantören inte kan leverera kaffeautomat/vattenautomat utifrån det utförande (t.ex. storlek, design, kulör), eller som möter de behov av tillgänglighet (t.ex. synanpassning) som efterfrågas vid avrop.
-
Svar:
Det kan man göra. Man behöver göra en förnyad konkurrensutsättning, genom avrop från delområde 3. Delområde 1 och 2 kan inte användas för detta behov.
Vara
-
Svar:
Nej, alla automater som erbjuds inom ramavtalet ska kopplas mot kallvattenledning.
-
Svar:
Ja, inom delområde 3 där förnyad konkurrens gäller ska inte takpriserna överstigas vid lämnande av avropssvar. Inom delområde 1 och 2 där rangordning gäller så är alla villkor fastställda och de priser som finns angivna i respektive ramavtalsleverantörs prislista gäller vid avrop och beställningar.
Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin
Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.
1
Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.
2
Effektivare offentliga inköp.
3
En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.
4
En rättssäker offentlig upphandling.
5
En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.
6
En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.
7
Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..