Till innehåll på sidan

Frågor och svar om Vattenautomater med tillhörande varor och tjänster


Avrop

  • Svar:

    Nej, leverantörerna har utvärderats på fler priser än vad man snabbt kan utläsa genom att läsa prisbilagans priser. Rangordningen inom delområde 1 Kaffeautomater grundas på: Totalt utvärderingspris = utvärderingspris hyra kaffeautomater + utvärderingspris service kaffeautomater + utvärderingspris varor. För delområde 2 Vattenautomater har denna utvärdering använts: Totalt utvärderingspris = utvärderingspris hyra vattenautomater + utvärderingspris service vattenautomater. Avropsberättigad får kontakta nästa Ramavtalsleverantör i rangordningen om följande särskilda skäl föreligger: 

    1. Ramavtalsleverantören inte har besvarat avropsförfrågan alternativt inte skickat in avropssvar inom i avropsförfrågan angiven tid,
    2. Ramavtalsleverantören för tillfället inte klarar av att leverera eller har godtagbara skäl att avböja avrop,
    3. Ramavtalsleverantören inte har tilldelats ramavtal avseende det/de län som avropsförfrågan avser,
    4. Avropet avser ett ersättningsköp som beror på att avropsberättigad har sagt upp ett kontrakt och detta beror på ramavtalsleverantören, eller
    5. Ramavtalsleverantören inte kan leverera kaffeautomat/vattenautomat utifrån det utförande (t.ex. storlek, design, kulör), eller som möter de behov av tillgänglighet (t.ex. synanpassning) som efterfrågas vid avrop.
  • Svar:

    Det kan man göra. Man behöver göra en förnyad konkurrensutsättning, genom avrop från delområde 3. Delområde 1 och 2 kan inte användas för detta behov.

Vara

  • Svar:

    Nej, alla automater som erbjuds inom ramavtalet ska kopplas mot kallvattenledning.

  • Svar:

    Ja, inom delområde 3 där förnyad konkurrens gäller ska inte takpriserna överstigas vid lämnande av avropssvar. Inom delområde 1 och 2 där rangordning gäller så är alla villkor fastställda och de priser som finns angivna i respektive ramavtalsleverantörs prislista gäller vid avrop och beställningar.