Frågor och svar om Vattenautomater med tillhörande varor och tjänster
Avrop
-
Svar:
Nej, leverantörerna har utvärderats på fler priser än vad man snabbt kan utläsa genom att läsa prisbilagans priser. Rangordningen inom delområde 1 Kaffeautomater grundas på: Totalt utvärderingspris = utvärderingspris hyra kaffeautomater + utvärderingspris service kaffeautomater + utvärderingspris varor. För delområde 2 Vattenautomater har denna utvärdering använts: Totalt utvärderingspris = utvärderingspris hyra vattenautomater + utvärderingspris service vattenautomater. Avropsberättigad får kontakta nästa Ramavtalsleverantör i rangordningen om följande särskilda skäl föreligger:
- Ramavtalsleverantören inte har besvarat avropsförfrågan alternativt inte skickat in avropssvar inom i avropsförfrågan angiven tid,
- Ramavtalsleverantören för tillfället inte klarar av att leverera eller har godtagbara skäl att avböja avrop,
- Ramavtalsleverantören inte har tilldelats ramavtal avseende det/de län som avropsförfrågan avser,
- Avropet avser ett ersättningsköp som beror på att avropsberättigad har sagt upp ett kontrakt och detta beror på ramavtalsleverantören, eller
- Ramavtalsleverantören inte kan leverera kaffeautomat/vattenautomat utifrån det utförande (t.ex. storlek, design, kulör), eller som möter de behov av tillgänglighet (t.ex. synanpassning) som efterfrågas vid avrop.
-
Svar:
Det kan man göra. Man behöver göra en förnyad konkurrensutsättning, genom avrop från delområde 3. Delområde 1 och 2 kan inte användas för detta behov.
Vara
-
Svar:
Nej, alla automater som erbjuds inom ramavtalet ska kopplas mot kallvattenledning.
-
Svar:
Ja, inom delområde 3 där förnyad konkurrens gäller ska inte takpriserna överstigas vid lämnande av avropssvar. Inom delområde 1 och 2 där rangordning gäller så är alla villkor fastställda och de priser som finns angivna i respektive ramavtalsleverantörs prislista gäller vid avrop och beställningar.