Bemanningstjänster - IT-tjänster upp till 800 timmar
Avtalsperiod
2021-04-03 - 2025-04-02Avropsform
- Rangordnat ramavtal
Ramavtalsnummer
23.3-4749-20Kundstöd
Detta delområde ingår i ramavtalsområdet Bemanningstjänster.
Yrkesområdet IT-tjänster är regionalt indelat i 8 geografiska områden (se NUTS 2-kartan för indelning).
Område ska väljas utifrån konsultens placeringsort.
Vid rangordnat avrop gäller priserna i Prislistan IT-tjänster.
Med bemanningsstjänster avses inhyrning av enstaka eller flera personer(konsulter) som i avropsberättigads organisation ska arbeta under avropsberättigads arbetsledning.
- Konsulten ska fylla tillfälliga eller längre behov som uppstår hos avropsberättigad till följd av exempelvis kortare eller längre arbetstoppar, anställd personals sjukdom, tjänstledighet och /eller i väntan på nyrekrytering.
- Inhyrning kan omfatta kortare tidsperioder från enstaka timmar, arbetsdagar upp till månader och år.
- Tjänsterna ska utföras på plats hos avropsberättigad om man inte kommer överens om annat.
- Ramavtalet är indelad i två yrkesområden: Kontorstjänster och enklare IT-tjänster.
- Ramavtalet omfattar inte rekrytering, entreprenad, omställning eller jobbförmedling. För behov av rekrytering, se ramavtalet Rekryteringstjänster.
Lagen om uthyrning av arbetstagare
Bestämmelserna i lagen om uthyrning av arbetstagare från den 1 oktober 2022 kan få betydelse vid tillämpning av ramavtalet. Bestämmelserna påverkar de fall där en inhyrd konsult ska arbeta under myndighetens kontroll och ledning under en period längre än 24 månader. Mer information om innehållet finns på Inhyrning (arbetsgivarverket.se)
Här väljer du geografiskt område. (Ska väljas utifrån konsultens placeringsort).
Rangordnat ramavtal innebär att du i första hand ska skicka din avropsförfrågan till den leverantör som rangordnats nummer 1.
-
1 Perido AB
Avtal: 23.3-4749-20:010
-
2 Randstad AB
Avtal: 23.3-4749-20:012
-
3 Wise IT Konsult AB
Avtal: 23.3-4749-20:015
-
4 Bemannia United AB
Avtal: 23.3-4749-20:003
-
5 Clockwork Bemanning & Rekrytering AB
Avtal: 23.3-4749-20:004
-
6 Dreamwork Scandinavia AB
Avtal: 23.3-4749-20:005
-
7 Academic Work Sweden AB
Avtal: 23.3-4749-20:001
-
8 Poolia Sverige Aktiebolag
Avtal: 23.3-4749-20:011
-
9 Experis AB
Avtal: 23.3-4749-20:006
Myndigheter under regeringen
Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.
Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se
Organisationer som deltar via bekräftelse
Andra upphandlande myndigheter, dvs. myndigheter under riksdagen och offentligt styrda organ, kan avropa om de lämnat bekräftelse till Kammarkollegiet. Kommuner och regioner kan också lämna bekräftelse, men endast gällande de statliga IT- och telekom ramavtalen, se listan nedan. Några av ovan nämnda organisationer har valt att avropa genom en annan organisation, för att se vilka dessa är hänvisar vi till dokumentet nedan.
Frågor och svar om Bemanningstjänster - IT-tjänster upp till 800 timmar
Anställning
-
Svar:
Om en konsult söker och får samma tjänst som man tidigare varit inhyrd för att utföra och det finns samband i tid för uthyrningen får en (1) månads uthyrningskostnad debiteras som rekryteringskostnad. Detta gäller förutsatt att uthyrd konsult varit uthyrd i mindre än sex (6) månader. Om uthyrningen varat längre än sex (6) månader får ingen rekryteringskostnad debiteras.
Avrop
-
Svar:
För rangordnade avrop finns ingen avropsmall. Ni kontaktar leverantör nr 1 och avropar direkt från dem. Ett mail kan vara bra att skicka där ert avrop preciseras.
-
Svar:
Ni har rätt att be om en kandidatpresentation. Det kan vara ett samtal eller intervju där ni säkerställer kvalifikationerna. Se Upphandlingsdokumentet, 5.9 Intervju, för mer information.
-
Svar:
Då Kalmar och Stockholm är två separata geografiska områden med olika leverantörer så måste två separata avrop göras riktade till leverantörerna i de båda områden.
Avropa
-
Svar:
Vaktmästartjänster avropas genom tjänsten Internservice.
Pris
-
Svar:
Fasta priser gäller vid rangordnade avrop (se Prislista på Avropa.se). Vid förnyad konkurrensutsättning offererar leverantörerna ett timpris utifrån myndighetens avrop.
Uppsägning
-
Svar:
Om uppdraget sägs upp i förtid ersätts Ramavtalsleverantören i enlighet med timpriset som utgår för aktuell konsult/-er. Om Ramavtalsleverantören under den aktuella tidsperioden kan hyra ut uthyrd konsult till annan utgår ingen ersättning enligt denna punkt. Ersättning utgår vidare aldrig för längre tid än som återstår enligt Kontraktet.
För uppsägningstider se Avbokningsmatris på Avropa.se
Övrigt
-
Svar:
Om behovet är en Interimschef för att fylla tillfälliga eller längre behov i väntan på rekrytering eller vid andra vakanser som till exempel sjukdom eller tjänstledighet kan interimschef avropas via förnyad konkurrensutsättning. Kompetenskrav ska definieras vid avrop.
-
Svar:
Avrop måste göras när behovet uppstår. Med specifikt behov avses att det vid avropstillfället specificeras hur många som ska rekryteras, när i tiden och vilken tjänst det rör sig om. Att bara teckna ett generellt kontrakt eller leveransavtal över tid kan ses som ett ramavtal i ramavtalet vilket enligt praxis inte är tillåtet.
-
Svar:
En hybrid-tjänst är en kombination av två eller flera olika arbetsuppgifter från tjänsterna i ramavtalet för kontorstjänster. Avrop av hybrid kan enbart avropas i förnyad konkurrensutsättning och kompetenskraven definieras vid avrop. En förutsättning är att ingen av tjänsterna som efterfrågas avser mindre än 20 % av en heltid.
Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin
Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.
1
Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.
2
Effektivare offentliga inköp.
3
En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.
4
En rättssäker offentlig upphandling.
5
En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.
6
En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.
7
Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..