Till innehåll på sidan

Prenumerera via RSS

Rekrytering av IT-chefer och IT-specialister

Avtalsperiod

2024-11-23 - 2028-11-22

Avropsform

  • Förnyad konkurrensutsättning

Ramavtalsnummer

23.3-11976-2023

Biträdande ramavtalsansvarig

Sandra Lukins

08-7000686


Ramavtalet omfattar rekrytering av fyra olika typer av personalkategorier vilka beskrivs nedan.

  • Delområde rekrytering av kontorspersonal (rangordning)
  • Delområde rekrytering av kontorspersonal, volymrekrytering (förnyad konkurrensutsättning)
  • Delområde rekrytering av chefer
  • Delområde rekrytering av specialister
  • Delområde rekrytering av IT-chefer och IT-specialister


Med IT-specialist avses en person som besitter expertkunskap inom IT-området. En IT-specialist kan exempelvis vara en IT-säkerhetsspecialist eller en IT-arkitekt. IT- chef avser någon som företräder arbetsgivaren, leder och fördelar arbetet samt har personal- och budgetansvar och verkar inom IT-området.

Välj geografiskt område utifrån placeringsort för den rekryterade.


Förnyad konkurrensutsättning innebär att du ska skicka din avropsförfrågan till alla leverantörer inom aktuellt område.

Skicka avropsförfrågan till samtliga leverantörer
Namn
Senast uppdaterad
Upphandling
2020-11-18 Senast uppdaterad: 2020-11-18
Avtalsdokument
2020-12-15 Senast uppdaterad: 2020-12-15
2020-12-15 Senast uppdaterad: 2020-12-15
2020-11-18 Senast uppdaterad: 2020-11-18
2021-03-11 Senast uppdaterad: 2021-03-11
2021-06-22 Senast uppdaterad: 2021-06-22
Stöddokument
2021-11-01 Senast uppdaterad: 2021-11-01
2023-10-09 Senast uppdaterad: 2023-10-09
2022-10-31 Senast uppdaterad: 2022-10-31
2020-11-18 Senast uppdaterad: 2020-11-18
2021-10-21 Senast uppdaterad: 2021-10-21
2022-06-21 Senast uppdaterad: 2022-06-21
2022-06-21 Senast uppdaterad: 2022-06-21
2022-06-21 Senast uppdaterad: 2022-06-21
2021-03-31 Senast uppdaterad: 2021-03-31

Myndigheter under regeringen

Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.

Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se


Organisationer som deltar via bekräftelse

Andra upphandlande myndigheter, dvs. myndigheter under riksdagen och offentligt styrda organ, kan avropa om de lämnat bekräftelse till Kammarkollegiet. Kommuner och regioner kan också lämna bekräftelse, men endast gällande de statliga IT- och telekom ramavtalen, se listan nedan. Några av ovan nämnda organisationer har valt att avropa genom en annan organisation, för att se vilka dessa är hänvisar vi till dokumentet nedan.

Namn
AB Svenska Spel
Akademiska Hus Aktiebolag
Chalmers Tekniska Högskola Aktiebolag
Kungliga Operan Aktiebolag
Nordiska museet
Nordregio
Riksdagens ombudsmän
Riksdagsförvaltningen
Riksrevisionen
Riksteatern
SMA Maintenance
Specialfastigheter Sverige Aktiebolag
Stiftelsen Röda korshemmet
Stiftelsen Skansen
Svenska Filminstitutet
Sveriges Riksbank
Trygghetsstiftelsen
V.S. VisitSweden AB

Frågor och svar om Rekrytering av IT-chefer och IT-specialister


Avtal

  • Svar:

    Nej, man kan avropa en eller flera tilläggstjänster som ett fristående uppdrag om man har behov av det.

  • Svar:

    För att kunna avropa flera rekryteringar som ska genomföras, i ett och samma kontrakt, krävs att vissa förutsättningar är uppfyllda. Förutsättningarna är att de som ska rekryteras i så fall ska vara både inom samma delområde och samma riksområde samt att det även ska röra sig om ett specifikt rekryteringsbehov som ska genomföras under en viss tidsperiod. Med specifikt rekryteringsbehov avses att det vid den förnyade konkurrensutsättningen specificeras hur många som ska rekryteras, när i tiden och vilken tjänst det rör sig om.

  • Svar:

    Ja, en myndighet kan välja att endast avropa ett eller flera delmoment i rekryteringsprocessen och behöver inte avropa en hel rekryteringsprocess.

Leverans

  • Svar:

    Leverantören har haft kostnader under arbetet med framtagande av kandidat. De bör kompenseras efter att de styrkt arbetet och styrkt sina kostnader som utförts inom ramen för uppdraget.

  • Svar:

    Eftersom varje uppdrag har olika förutsättningar krävs en dialog mellan ramavtalsleverantör och avropande myndighet avseende förväntningar och möjligheter i det specifika uppdraget. Parterna kan komma överens om hur länge uppdraget ska få fortgå utan att kandidat hittas och när i tid uppdraget avslutas.

Omfattning

  • Svar:

    För att kunna avropa flera rekryteringar som ska genomföras, i ett och samma kontrakt, krävs att vissa förutsättningar är uppfyllda. Förutsättningarna är att de som ska rekryteras i så fall ska vara både inom samma delområde och samma riksområde samt att det även ska röra sig om ett specifikt rekryteringsbehov som ska genomföras under en viss tidsperiod. Med specifikt rekryteringsbehov avses att det vid den förnyade konkurrensutsättningen specificeras hur många som ska rekryteras, när i tiden och vilken tjänst det rör sig om. Att bara teckna ett generellt kontrakt eller leveransavtal över tid kan ses som ett ramavtal i ramavtalet vilket enligt praxis inte är tillåtet.

Pris

  • Svar:

    Vid komplett rekryteringsuppdrag gäller fast prissättning. Priset beräknas utifrån den rekryterades slutlön (månadslön) multiplicerat med en i förväg fastställd faktor för respektive personalkategori. Inga avvikelser kan ske för denna prissättning. För att få ett estimerat pris i avropssvaret, för ett rekryteringsuppdrag med fasta priser, rekommenderas att avropande myndighet i avropsförfrågan anger en estimerad slutlön för den kandidat som rekryteras. Det slutliga priset kan fastställas först när slutlönen för den som ska rekryteras är beslutad. Vid avrop av tjänst med endast fasta priser kan inte utvärdering ske på pris. Om inga egna utvärderingskrav har lagts till och alla har samma pris kan särskiljning för tilldelning ske genom exempelvis lottning. Utvärdering på pris kan göras vid avrop av tilläggstjänster som ej har fast pris enl. ramavtalet. Tilläggstjänsterna, för vilka utvärdering på pris kan göras, är Second opinion, Search och Bakgrundskontroll och leverantörer erbjuder sitt pris via avropssvar genom förnyad konkurrensutsättning. Sammanfattningsvis kan prisutvärdering inte ske på komplett rekryteringsuppdrag med fasta priser utan endast på de delar som ej har fast pris (tilläggstjänsterna).

Inga nyheter

Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin

Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.

1

Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.

2

Effektivare offentliga inköp.

3

En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.

4

En rättssäker offentlig upphandling.

5

En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.

6

En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.

7

Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..

Nationella upphandlingsstrategin
Senast ändrad: 2024-11-23