Till innehåll på sidan

Prenumerera via RSS

Managementtjänster - Utredning, ledning och verksamhetsstyrning

Avtalsperiod

2024-07-01 - 2028-06-30

Avropsform

  • Förnyad konkurrensutsättning

Ramavtalsnummer

23.3-3071-2023

Biträdande ramavtalsansvarig

Johannes Ågren

08-700 06 70


Ramavtalsområdet Managementtjänster - Utredning, ledning och verksamhetsstyrning avser stöd för förbättrad styrning i syfte att effektivisera, utveckla och höja kvalitén i verksamheten. Vid avrop används förnyad konkurrensutsättning.

Tjänsterna omfattar kvalificerade utredningar, analyser, granskningar och utvärderingar som underlag för beslut. Vidare ingår strategisk rådgivning till ledningsgrupper i olika styrningsfrågor och strategisk kompetensförsörjning.

Tjänster kan utföras av resurskonsult eller uppdragskonsult. Det finns tre konsultkategorier (junior, mellan och senior) som är definierade i ramavtalet. För dessa konsultkategorier gäller takpriser på ramavtalsnivå som inte får överstigas i enskilda avrop.
 

Ramavtalet omfattar exempelvis behov av:

  • Analyser
  • Granskningar
  • Framtagande av beslutsunderlag
  • Författande av rapporter
  • Strategisk rådgivning i styrningsfrågor
  • Stöd till ledningsgrupper
  • Uppföljningar
  • Utredningar
  • Utvärderingar

Uppdragen kan exempelvis gälla följande områden:

  • Förändringsledning
  • Verksamhetsstyrning
  • Civil beredskap
  • Ekonomistyrning
  • Hållbarhet
  • Strategisk kompetensförsörjning
  • Benchmarking
  • Digitalisering
  • Försörjningstrygghet
  • Förvaltningsgemensamma initiativ
  • Informationssäkerhet och säkerhetsfrågor

Det finns en katalog med krav som avropsberättigade kan använda för att precisera krav vid avrop.

Observera att nya bestämmelser i lagen om uthyrning av arbetstagare från den 1 oktober 2022 kan få betydelse vid tillämpning av ramavtalet. De nya bestämmelserna påverkar de fall där en inhyrd konsult ska arbeta under myndighetens kontroll och ledning under en period längre än 24 månader. Mer information om innehållet i de nya bestämmelserna finns på Arbetsgivarverkets webbplats.

Avropsform


Förnyad konkurrensutsättning innebär att du ska skicka din avropsförfrågan till alla leverantörer inom aktuellt område.

Skicka avropsförfrågan till samtliga leverantörer
Namn
Senast uppdaterad
Upphandling
Senast uppdaterad: 2024-06-10 2024-06-10
Senast uppdaterad: 2024-06-10 2024-06-10
Avtalsdokument
Senast uppdaterad: 2024-06-10 2024-06-10
Senast uppdaterad: 2024-06-10 2024-06-10
Senast uppdaterad: 2024-06-11 2024-06-11
Stöddokument
Senast uppdaterad: 2024-06-11 2024-06-11
Senast uppdaterad: 2024-07-22 2024-07-22
Senast uppdaterad: 2025-01-21 2025-01-21
Senast uppdaterad: 2024-06-11 2024-06-11
Senast uppdaterad: 2024-06-11 2024-06-11
Senast uppdaterad: 2024-06-17 2024-06-17
Senast uppdaterad: 2022-06-21 2022-06-21
Senast uppdaterad: 2022-06-21 2022-06-21
Senast uppdaterad: 2022-06-21 2022-06-21

Myndigheter under regeringen

Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.

Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se


Organisationer som deltar via bekräftelse

Andra upphandlande myndigheter, dvs. myndigheter under riksdagen och offentligt styrda organ, kan avropa om de lämnat bekräftelse till Kammarkollegiet. Kommuner och regioner kan också lämna bekräftelse, men endast gällande de statliga IT- och telekom ramavtalen, se listan nedan. Några av ovan nämnda organisationer har valt att avropa genom en annan organisation, för att se vilka dessa är hänvisar vi till dokumentet nedan.

Namn
Akademiska Hus Aktiebolag
Kungliga Operan Aktiebolag
Nordiska museet
Riksdagens ombudsmän
Riksdagsförvaltningen
Riksrevisionen
Riksteatern
RISE Research Institutes of Sweden AB
SMA Maintenance
Specialfastigheter Sverige Aktiebolag
Stiftelsen Röda korshemmet
Stiftelsen Skansen
Svenska Filminstitutet
Sveriges Riksbank
Trygghetsstiftelsen
V.S. VisitSweden AB

Frågor och svar om Managementtjänster - Utredning, ledning och verksamhetsstyrning


Avrop

  • Svar:

    Ja, så länge tilldelning av kontrakt sker inom ramavtalets löptid får kontraktet löpa längre än själva ramavtalet. Kontraktets längd bör bestämmas utifrån hänsyn till proportionalitet och konkurrens.

  • Svar:

    Ja, det är möjligt att ha sådan kontakt med ramavtalsleverantörerna, exempelvis genom en RFI (Request for Information). För det fall kontakt hålls med någon enstaka ramavtalsleverantör är det viktigt att beakta likabehandlings-principen, så att all information av betydelse för ett kommande avrop delas med övriga leverantörer.

  • Svar:

    Ja, det går bra att ställa sådana krav. Beakta emellertid alltid de grundläggande principerna om proportionalitet och likabehandling. Det kan också vara en god idé att gå ut med en RFI (Request for information) gällande verksamhetsspecifika krav innan avropet genomförs. I övrigt är det möjligt att tillåta anbudspriser som överstiger ramavtalets takpriser vid krav på unik kompetens. 

  • Svar:

    Ja, intervjuer får förekomma i utvärderingsfasen. Det är emellertid viktigt att subjektiva inslag bygger på objektiva förutsättningar, så att alla ramavtals-leverantörer likabehandlas under hela processen. En rekommendation är att föra ordentliga anteckningar i samband med muntliga förfaranden. 

  • Svar:

    Ja, det går bra att avropa team för det fall fler än en konsult behövs för ett uppdrag. För det fall att det är svårt att bedöma vilka konsultkategorier som behövs för att bemanna ett visst uppdrag kan det överlåtas till ramavtalsleverantören att föreslå utformningen av ett lämpligt team.

  • Svar:

    Ja, det kan ni, till exempel för att utreda vilka verksamhetsområden i organisationen som kan ha störst nytta av informationsutbyte med andra genom att använda Säker digital kommunikation (SDK). 

    Läs mer om vilka ramavtal som kan användas för införande och nyttjande av SDK. 

Pris

  • Svar:

    Ja, det stämmer. Med ”unik kompetens” avses kompetens som normalt sett inte förväntas av en managementkonsult. Det kan exempelvis röra sig om kompetens kopplad till en viss verksamhet/bransch. Möjligheten att frångå ramavtalets takpriser vid krav på unik kompetens måste initieras av avropande myndighet.

  • Svar:

    Nej. Sådan tid utgör ersättningsgill arbetstid enligt ramavtalet. Timpriset kan förstås variera beroende på vad arbetet avser, varför det kan vara lämpligt att ha olika prisposter för olika arbetsmoment kopplat till uppdraget. 

Utvärdering

  • Svar:

    Ja, beroende på vilket bolag det avser. Konsortier har sällan några egna anställa, utan konsulterna är anställda i de bolag som tillsammans utgör konsortiet (s.k. konsortiemedlemmar). Dessa bolag är därför inte heller registrerade för arbetsgivaravgift, vilket är helt i sin ordning. 

  • Svar:

    Ja, beroende på vilket bolag det avser. Vissa bolag är nystartade i samband med tecknandet av ramavtalet, exempelvis är det fallet för konsortier. För dessa bolag tar det en viss tid innan ratingkravet når den nivå som krävs enligt ramavtalet. Kammarkollegiet har i dessa fall begärt någon annan form av garanti, exempelvis fullgörandegaranti från moderbolag, för att kravet ska anses vara uppfyllt. 

  • Svar:

    Nej, Kammarkollegiet godkänner inte längre underleverantörer på förhand. Det åligger ramavtalsleverantörerna att själva kontrollera sina underleverantörer och att upprätthålla en, vid var tid uppdaterad, lista över dessa. Kammarkollegiet kan förstås, på förekommen anledning eller i samband med uppföljning av ramavtalet, komma att kontrollera att anlitade underleverantörer uppfyller relevanta krav i ramavtalet. 

Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin

Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.

1

Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.

2

Effektivare offentliga inköp.

3

En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.

4

En rättssäker offentlig upphandling.

5

En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.

6

En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.

7

Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..

Nationella upphandlingsstrategin
Senast ändrad: 2025-02-25