Managementtjänster - Utredning, ledning och verksamhetsstyrning
Avtalsperiod
2024-07-01 - 2028-06-30Avropsform
- Förnyad konkurrensutsättning
Ramavtalsnummer
23.3-3071-2023Kundstöd
Ramavtalsområdet Managementtjänster - Utredning, ledning och verksamhetsstyrning avser stöd för förbättrad styrning i syfte att effektivisera, utveckla och höja kvalitén i verksamheten. Vid avrop används förnyad konkurrensutsättning.
Tjänsterna omfattar kvalificerade utredningar, analyser, granskningar och utvärderingar som underlag för beslut. Vidare ingår strategisk rådgivning till ledningsgrupper i olika styrningsfrågor och strategisk kompetensförsörjning.
Tjänster kan utföras av resurskonsult eller uppdragskonsult. Det finns tre konsultkategorier (junior, mellan och senior) som är definierade i ramavtalet. För dessa konsultkategorier gäller takpriser på ramavtalsnivå som inte får överstigas i enskilda avrop.
Ramavtalet omfattar exempelvis behov av:
- Analyser
- Granskningar
- Framtagande av beslutsunderlag
- Författande av rapporter
- Strategisk rådgivning i styrningsfrågor
- Stöd till ledningsgrupper
- Uppföljningar
- Utredningar
- Utvärderingar
Uppdragen kan exempelvis gälla följande områden:
- Förändringsledning
- Verksamhetsstyrning
- Civil beredskap
- Ekonomistyrning
- Hållbarhet
- Strategisk kompetensförsörjning
- Benchmarking
- Digitalisering
- Försörjningstrygghet
- Förvaltningsgemensamma initiativ
- Informationssäkerhet och säkerhetsfrågor
Det finns en katalog med krav som avropsberättigade kan använda för att precisera krav vid avrop.
Observera att nya bestämmelser i lagen om uthyrning av arbetstagare från den 1 oktober 2022 kan få betydelse vid tillämpning av ramavtalet. De nya bestämmelserna påverkar de fall där en inhyrd konsult ska arbeta under myndighetens kontroll och ledning under en period längre än 24 månader. Mer information om innehållet i de nya bestämmelserna finns på Arbetsgivarverkets webbplats.
Avropsform
Förnyad konkurrensutsättning innebär att du ska skicka din avropsförfrågan till alla leverantörer inom aktuellt område.
Skicka avropsförfrågan till samtliga leverantörer-
Capgemini Sverige AB
Avtal: 23.3-3071-2023-004
-
Forefront Ramboll Konsortium AB
Avtal: 23.3-3071-2023-007
-
Governo AB
Avtal: 23.3-3071-2023-002
-
Konsortiet Vingasand AB
Avtal: 23.3-3071-2023-005
-
PA Consulting Group Aktiebolag
Avtal: 23.3-3071-2023-003
-
Valcon, Kvadrat Pro&Pro konsortium AB
Avtal: 23.3-3071-2023-006
-
Vergenta Konsortium AB
Avtal: 23.3-3071-2023-008
-
Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB
Avtal: 23.3-3071-2023-001
Myndigheter under regeringen
Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.
Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se
Organisationer som deltar via bekräftelse
Andra upphandlande myndigheter, dvs. myndigheter under riksdagen och offentligt styrda organ, kan avropa om de lämnat bekräftelse till Kammarkollegiet. Kommuner och regioner kan också lämna bekräftelse, men endast gällande de statliga IT- och telekom ramavtalen, se listan nedan. Några av ovan nämnda organisationer har valt att avropa genom en annan organisation, för att se vilka dessa är hänvisar vi till dokumentet nedan.
Frågor och svar om Managementtjänster - Utredning, ledning och verksamhetsstyrning
Avrop
-
Svar:
Ja, det kan ni, till exempel för att utreda vilka verksamhetsområden i organisationen som kan ha störst nytta av informationsutbyte med andra genom att använda Säker digital kommunikation (SDK).
Läs mer om vilka ramavtal som kan användas för införande och nyttjande av SDK.
Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin
Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.
1
Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.
2
Effektivare offentliga inköp.
3
En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.
4
En rättssäker offentlig upphandling.
5
En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.
6
En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.
7
Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..