Flyttjänster - förnyad konkurrensutsättning
Avtalsperiod
2022-04-11 - 2026-04-10Avropsform
- Förnyad konkurrensutsättning
Ramavtalsnummer
23.3-10523-2020Kundstöd
Ramavtalsområdet Flyttjänster är avsett att tillgodose avropsberättigads behov av flyttjänster. Bland annat ingår kontorsflytt (intern och extern), bohagsflytt, arkivflytt, flytt av museiföremål och laboratorieutrustning, flytt av tunga föremål (över 700 kg) och flytt av gods som ska avvecklas. Flytt av farligt gods och utlandsflytt ingår däremot inte.
Avrop inom ramavtalsområdet kan ske via rangordning eller genom förnyad konkurrensutsättning. Avrop görs via rangordning om det sammantagna värdet av flyttjänstuppdraget uppgår till maximalt 100 000 svenska kronor (SEK). Detsamma gäller för det fall flyttjänstuppdraget innefattar flytt av tunga gods och värdet på dessa gods understiger 10 procent av den totala omsättningen för uppdraget. I andra fall sker avrop via förnyad konkurrensutsättning.
Ramavtalet är indelat i 21 län och avrop görs i det län varifrån flytten avgår (oavsett avropsordning). Observera att det helt saknas ramavtal för Västmanlands län och Jämtlands län.
För förnyad konkurrensutsättning saknas det även ramavtal inom Dalarnas län, Gotlands län, Gävleborgs län, Kalmar län, Kronobergs län, Värmlands län och Västernorrlands län.
Här väljer du län
Förnyad konkurrensutsättning innebär att du ska skicka din avropsförfrågan till alla leverantörer inom aktuellt område.
Skicka avropsförfrågan till samtliga leverantörer-
Eterne AB
Avtal: 23.3-10523-2020:003
-
Movator AB
Avtal: 23.3-10523-2020:015
-
OCT Office och Computer Transport Aktiebolag
Avtal: 23.3-10523-2020:017
-
Sundsvalls Expressbyrå Aktiebolag
Avtal: 23.3-10523-2020:019
Myndigheter under regeringen
Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.
Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se
Organisationer som deltar via bekräftelse
Andra upphandlande myndigheter, dvs. myndigheter under riksdagen och offentligt styrda organ, kan avropa om de lämnat bekräftelse till Kammarkollegiet. Kommuner och regioner kan också lämna bekräftelse, men endast gällande de statliga IT- och telekom ramavtalen, se listan nedan. Några av ovan nämnda organisationer har valt att avropa genom en annan organisation, för att se vilka dessa är hänvisar vi till dokumentet nedan.
Frågor och svar om Flyttjänster - förnyad konkurrensutsättning
-
Svar:
Nej, ni varken kan eller får ställa ett sådant krav enligt LOU. Krav har ställts i ramavtalsupphandlingen på att ramavtalsleverantörerna ska fullgöra kontrakt i enlighet med de vid var tid gällande arbetsrättsliga villkoren avseende lön, semester och arbetstid. Villkoren utgår från delar av det centrala kollektivavtalet inom Transportavtalet, Svenska Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbunds kollektivavtal.
Ramavtalsleverantörerna uppfyller villkoret på olika sätt, antingen genom att vara bunden av ett kollektivavtal eller genom att tillämpa villkor för lön, semester och arbetstid i ett specifikt centralt kollektivavtal som tillämpas i hela Sverige på motsvarande arbetstagare i den aktuella branschen utan att vara bunden av det.
-
Svar:
Ja, enligt ramavtalet har avropande myndighet rätt att på begäran ta del av information om vilken personal som kommer att vara på plats senast två dagar innan uppdraget påbörjas. Information om vilken personal som vistas i lokalerna är bra både ur säkerhetssynpunkt, och för att kunna kontrollera efterlevnad av krav och villkor relaterade till arbetsrättsliga villkor enligt kollektivavtal.
Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin
Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.
1
Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.
2
Effektivare offentliga inköp.
3
En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.
4
En rättssäker offentlig upphandling.
5
En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.
6
En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.
7
Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..