Frågor och svar om Cirkulära möbelflöden, Avyttring av möbler
-
Svar:
Grundtanken är att myndigheterna ska kunna avropa avyttring av samtliga möbler man inte längre har behov av, vid till exempel en flytt eller ombyggnation.
Ett tips för att få så ”bra” avropssvar som möjligt kan vara att själv välja att inte ta med möbler i avropsförfrågan där man vet att värdet av möblerna är obefintligt. Läs gärna ”Varför är inte ramavtalsleverantörerna intresserade av att köpa våra begagnade möbler?” under ”Frågor och svar”.
Den avyttringskostnad som ramavtalsleverantören kan ange i avropssvaret ska täcka för kostnader för bland annat transport till återvinning av vissa delar av innehavet. Om många möbler behöver transporteras till återvinning kan eventuellt avyttringskostnaden bli hög vilket då också påverkar det totala priset.
För sådana möbler där man vet att möblerna ska transporteras till återvinning kan kanske ett avrop inom Flyttjänster vara mer fördelaktigt.
-
Svar:
Det kan bero på hur gamla möblerna är, hur attraktiva dom är att kunna sälja vidare eller möjligheten för ramavtalsleverantörerna att lagerhålla fler möbler. Man kan nog tänka sig att möbler av typen förvaring av äldre modell och stora arbetsbord inte är av så stort intresse. Möbler från 70-90-talen är inte lika attraktiva som möbler från 10-20-talen. Försök att analysera och titta på vad som idag är "trenden" avseende kontorslokaler innan avrop. Unika möbler skulle kunna vara av mer intresse även om de är äldre.