Till innehåll på sidan

Prenumerera via RSS

Arbetsplats och förvaring

Avtalsperiod

2024-08-05 - 2028-08-04

Avropsform

  • Särskild fördelningsnyckel
  • Förnyad konkurrensutsättning

Ramavtalsnummer

23.3-5834-2022

Biträdande ramavtalsansvarig

Rebecka Lindvall

08-7000663


Detta delområde ingår i ramavtalsområdet Möbler och inredning och omfattar möbler till en kontorsarbetsplats som arbetsbord, skärmar, ljudabsorbenter, förvaringsenheter, personlig förvaring och källsorteringsmöbler m.m. Förvaringslösningar inom detta delområde är till största delen tillverkade i trä. Det finns även tillbehör att avropa. Endast produkter i leverantörernas produktlistor kan avropas.

Avrop ska ske med tillämpning av särskild fördelningsnyckel om beräknat värde uppgår till 500 000 SEK enligt de priser som presenteras i produktlistorna samt i stöddokument avseende gällande priser för tjänster. Inför varje avrop ska avropsberättigad göra en bedömning av värdet av de varor, tillbehör och tjänster som omfattas av avropet. Vid avrop där värdet överstiger 500 000 SEK ska förnyad konkurrensutsättning tillämpas: Vid avrop som föregås av förnyad konkurrensutsättning kan andra prisvillkor överenskommas än de priser som presenteras i ramavtalsleverantörernas produktlistor.

Vid avrop genom särskild fördelningsnyckel finns ingen rangordning mellan ramavtalsleverantörerna.

Här väljer du avropsform


Särskild fördelningsnyckel innebär att du utifrån ett eller flera kriterier, angivna i ramavtalet, väljer den leverantör som bäst kan tillgodose ert behov vid avropstillfället.

Namn
Senast uppdaterad
Upphandling
2024-03-19 Senast uppdaterad: 2024-03-19
2023-11-14 Senast uppdaterad: 2023-11-14
Avtalsdokument
2023-11-09 Senast uppdaterad: 2023-11-09
2023-11-09 Senast uppdaterad: 2023-11-09
2024-05-16 Senast uppdaterad: 2024-05-16
2024-07-17 Senast uppdaterad: 2024-07-17
2024-08-30 Senast uppdaterad: 2024-08-30
Stöddokument
2024-04-10 Senast uppdaterad: 2024-04-10
2024-01-12 Senast uppdaterad: 2024-01-12
2024-10-16 Senast uppdaterad: 2024-10-16
2024-09-17 Senast uppdaterad: 2024-09-17
2024-08-27 Senast uppdaterad: 2024-08-27
2024-09-19 Senast uppdaterad: 2024-09-19
2024-09-25 Senast uppdaterad: 2024-09-25
2024-05-22 Senast uppdaterad: 2024-05-22
2024-01-16 Senast uppdaterad: 2024-01-16
2022-06-21 Senast uppdaterad: 2022-06-21
2022-06-21 Senast uppdaterad: 2022-06-21
2022-06-21 Senast uppdaterad: 2022-06-21
2023-11-14 Senast uppdaterad: 2023-11-14
2023-11-09 Senast uppdaterad: 2023-11-09
2023-10-09 Senast uppdaterad: 2023-10-09

Myndigheter under regeringen

Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.

Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se


Organisationer som deltar via bekräftelse

Andra upphandlande myndigheter, dvs. myndigheter under riksdagen och offentligt styrda organ, kan avropa om de lämnat bekräftelse till Kammarkollegiet. Kommuner och regioner kan också lämna bekräftelse, men endast gällande de statliga IT- och telekom ramavtalen, se listan nedan. Några av ovan nämnda organisationer har valt att avropa genom en annan organisation, för att se vilka dessa är hänvisar vi till dokumentet nedan.

Namn
AB Svenska Spel
Akademiska Hus Aktiebolag
Kungliga Operan Aktiebolag
Nordiska museet
Nordregio
Riksdagens ombudsmän
Riksdagsförvaltningen
Riksrevisionen
Riksteatern
SMA Maintenance
Specialfastigheter Sverige Aktiebolag
Stiftelsen Föremålsvård i Kiruna
Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Stiftelsen Röda korshemmet
Stiftelsen Skansen
Stiftelsen Svensk Industridesign, SVID
Svenska Filminstitutet
Sveriges Riksbank

Frågor och svar om Arbetsplats och förvaring


Avrop

  • Svar:

    Om varuvärdet inklusive tjänster understiger beloppsgränsen ska avrop göras enligt särskild fördelningsnyckel. Ni kontaktar den ramavtalsleverantör som bäst motsvarar de önskemål ni har och gör en beställning. Tänk på att flera ramavtalsleverantörer kan erbjuda samma möbel. Det finns ingen rangordning mellan ramavtalsleverantörerna men ni torde ju i sådana fall vända er till den ramavtalsleverantör som erbjuder varan till lägst pris.

    Om varuvärdet inklusive tjänster överstiger beloppsgränsen så måste en förnyad konkurrens göras. Även vid detta förfarande finns möjlighet att ställa krav på att möbeln ska överensstämma med tidigare anskaffad möbel. För att förtydliga i avropet kan man ju förslagsvis beskriva att man redan har möbeln och vill komplettera med likadan.

  • Svar:

    Ja, du bör kontrollera om ramavtalsleverantörerna har med varan i sin produktlista. Om varan inte finns med så ingår den inte i ramavtalet. I avropsförfrågan så kan ni med fördel be ramavtalsleverantörerna ange på vilken sida som varan kan hittas för att lättare kunna kontrollera avropssvaren.

  • Svar:

    Nej, detta är inte möjligt då avrop görs per delområde. Överprövningsrisken har varit stor då Kammarkollegiet tidigare upphandlat sådana ramavtal. Dessutom gynnas inte små, nischade, leverantörer om delområdena tas bort.

  • Svar:

    Om varuvärdet inklusive tjänster understiger beloppsgränsen (se ”Vägledningen” eller delområdessidorna) kan ni utgå från de parametrar som finns angivna i t.ex. vägledningen eller i snabbguiden för att göra avrop enligt särskild fördelningsnyckel. En av parametrarna som finns angivna är ”varans anpassning till befintliga möbler och inredning”. 
    Ni kontaktar den ramavtalsleverantör som bäst motsvarar de krav och önskemål ni har och gör en beställning. Tänk på att flera ramavtalsleverantörer kan erbjuda samma vara. Det finns ingen rangordning mellan ramavtalsleverantörerna men ni torde ju i sådana fall vända er till den ramavtalsleverantör som erbjuder lägst pris som presenteras i produktlistorna. 
    För varu- och tjänstevärde över beloppsgränsen så råder förnyad konkurrens. Ett krav på att ”varans anpassning till befintliga möbler och inredning” ska kunna uppfyllas gäller även vid förnyad konkurrensutsättning. 
    Om inte varan längre finns med i ramavtalsleverantörernas utbud inom ramavtalen så måste en egen upphandling göras. Det kan finnas flera anledningar till att en vara inte längre finns med i utbudet, t.ex. att varan utgått eller att varan inte längre har en godkänd provning enligt de krav Statens inköpscentral hade i ramavtalsupphandlingen. Det kan också vara så att möbeln är en nyhet och att ramavtalsleverantören ännu inte hunnit prova möbeln på ett provningsinstitut.

Avropsordning

  • Svar:

    Nej. Då råder avropsformen särskild fördelningsnyckel.

  • Svar:

    Syftet med avropsformen är att man själv kontrollerar priser på de varor man har behov av. Detta görs i de produktlistor som finns under respektive ramavtalsleverantör. Efter detta förfarande kan en enkel beställning skickas till den utvalda ramavtalsleverantören som kan leverera önskat behov till förslagsvis lägsta pris. Tänk på att flera ramavtalsleverantörer kan erbjuda samma vara.

    Det finns ingen rangordning mellan ramavtalsleverantörerna men ni torde i sådana fall vända er till den ramavtalsleverantör som erbjuder lägst pris. Vid mer komplexa avrop, med t.ex. flera tillkommande tjänster, så kan man självklart ställa frågan till flera ramavtalsleverantörer för att få hjälp med ett avrop. Se gärna ”Sökhjälp” för att lättare hitta önskat behov.

  • Svar:

    Ramavtalen har avropsformerna särskild fördelningsnyckel respektive förnyad konkurrensutsättning. Det finns ingen rangordning mellan ramavtalsleverantörerna. Den ramavtalsleverantör som bäst kan erbjuda önskat behov till lägst pris, presenterade i produktlistorna, torde kontaktas om värdet understiger beloppsgräns (se vidare i ”Vägledningen”). 

Omfattning

  • Svar:

    Nej, det finns inga ramavtal för entrémattor och service av dessa.

  • Svar:

    Ja, inom delrområde Arbetsplats och förvaring, se stöddokument.

  • Svar:

    Nej, det finns inget delområde där det går att avropa hörssalsstolar. Talarstolar eller annan inredning kan i viss mån avropas inom delområde Arbetsplats och förvaring eller Möten och paus.

  • Svar:

    Nej, det finns inga ramavtal som omfattar dessa tjänster.

  • Svar:

    Det är inte möjligt att avropa den typen av tjänst. Dock går det att kundanpassa delar av det sortiment som erbjuds inom ramavtalen. Det går t.ex. att avropa "udda" format på bord eller en linoleumförsedd skrivbordsskiva. Detta kan man läsa mer om i Vägledningen.

  • Svar:

    Det är bara varor som finns presenterade i ramavtalsleverantörernas produktlistor som är möjliga att avropa. Dessa varor ska uppfylla de obligatoriska krav som ställts i upphandlingen (vissa undantag för s.k. tillbehör). Vid anpassning av en vara, t.ex. annat mått eller ej ordinarie kulör på lack behöver inte själva anpassningen finnas beskriven och prissatt i produktlistan. Dock måste varan (möbelserien) finnas beskriven.

  • Svar:

    Ja men inte korttidshyra. Se ramavtalsområde Cirkulära möbelflöden.

  • Svar:

    Detta går att avropa inom delområde Arbetsplats och förvaring. Eventuellt kan vissa andra varor gå att avropa inom andra delområden.

  • Svar:

    Fler delområden har gett fler leverantörer möjligheten att lämna anbud i ramavtalsupphandlingen. Detta medför ofta att ett större utbud av varor är möjliga att avropa.

Tjänst

  • Svar:

    Ja, det är fullt möjligt, mot en kostnad. Montering i vägg, golv eller tak ingår inte i priset för varan.

  • Svar:

    Ramavtalsleverantörerna ska enligt ramavtalet leverera varan och ställa varan innanför er entré (varumottagning eller liknande). Om inte utplacering till angiven plats avropats (innebär en extra kostnad) ska ramavtalsleverantörerna montera varan i funktionsdugligt skick i entrén. Monteringen ingår i priset. Se vidare text i Allmänna villkor. 

Vara

  • Svar:

    Om man vill avropa enbart projektionsdukar/skrivtavlor ska avrop ske från delområde Möten och paus. Om man har behov av både projektionsdukar/skrivtavlor och projektorer/bildskärmar ska avrop ske inom ”AV och distansmöten”. Inom ”AV och distansmöten” betraktas projektordukar/skrivtavlor som tillbehör till projektorer/bildskärmar.

    I princip gäller följande: Om myndigheten har behov av teknik ska avrop ske inom ”AV och distansmöten”. Se vidare under kategorin ”Teknisk utrustning”

  • Svar:

    Varuvärdet inklusive tjänster understiger beloppsgränsen och därmed kan ni utgå från de parametrar som finns angivna i t.ex. vägledningen för att göra avrop enligt särskild fördelningsnyckel. Ni kontaktar den ramavtalsleverantör som bäst uppfyller det behov ni har och gör en beställning. Tänk på att flera ramavtalsleverantörer kan erbjuda samma utbud/stol. Det finns ingen rangordning mellan ramavtalsleverantörerna men ni torde ju i sådana fall vända er till den ramavtalsleverantör som erbjuder lägst pris som presenteras i produktlistorna.

  • Svar:

    Det finns/kommer att tas fram en ”Sökhjälp” som stöd. Den går att hitta på avropa under ”Avropsstöd”. Tyvärr har vi inte möjlighet att ta fram en fullständig sökhjälp per vara/artikel men typ av vara, varumärke och ramavtalsleverantörer som erbjuder varumärket går att hitta.

Nyheter
Publicerad
Publicerad: 2024-07-17 2024-07-17

Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin

Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.

1

Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.

2

Effektivare offentliga inköp.

3

En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.

4

En rättssäker offentlig upphandling.

5

En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.

6

En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.

7

Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..

Nationella upphandlingsstrategin
Senast ändrad: 2024-11-04