Till innehåll på sidan

Prenumerera via RSS

Informationsförsörjning

Avtalsperiod

2023-02-27 - 2027-02-26

Avropsform

  • Förnyad konkurrensutsättning

Ramavtalsnummer

23.3-2649-2022

Ramavtalsansvarig

Karl Ekman

08-7000893

Biträdande ramavtalsansvarig

Erik Baggström

08-7000651


Ramavtalet omfattar programvaror och tjänster i syfte att stödja avropsberättigade i sitt e-förvaltningsarbete och digitaliseringsarbete. Det som omfattas är bland annat: Programvara (exempelvis kopplad till moln- och e-tjänster inom området), Publik molntjänst, Privat molntjänst och Konsulttjänster. Ramavtalet omfattar även tjänster som exempelvis e-tjänster, beslutsstöd, dokumenthantering, diarium, e-arkiv, bibliotekssystem, meddelandeväxel, spridnings- och hämtningssystem, enkätverktyg, loggning, lärplattform, positionering, projektverktyg, ärendehantering, webbplattform (CMS), workflow, automatiseringsverktyg och andra digitala verktyg, elektroniska underskrifter med e-legitimation och identifiering med e-legitimation. 

Myndigheten för digital förvaltning (Digg) ansvarar för infrastrukturen för Säker digital kommunikation (SDK). Tjänster, till exempel teknisk infrastruktur för etablering och nyttjande av SDK, avropas i första hand från ramavtalet för Informationsförsörjning. Andra ramavtal kan vara aktuella för inledande utredningar inom den egna verksamheten samt vid uppföljning av de regler som gäller för den som använder infrastrukturen.

Samtliga programvaror och tjänster omfattar även behov inom vård, skola och omsorg. 
Exempelvis programvara för schemaläggning, pedagogiska verktyg, elevstöd, ruttplanering, friskvård, patienthantering, kontaktytor mot vårdtagare med mera.

Dessa så kallade verksamhetstödjande tjänster kan antingen kan vara en molntjänst, installerad i avropsberättigades lokala IT-miljö eller i kombination med både och. Avropsberättigad kan vid avrop ställa krav på programvaror för olika molntjänster och/eller e-tjänster utifrån verksamhetens behov. Programvara är antingen proprietär eller med Öppen källkod. 

De konsulttjänster som omfattas av upphandlingen har inriktning mot Informationsförsörjning och är sådana kompetenser som utifrån användarens behov kan bemanna it och IT-relaterade projekt eller aktiviteter under ett systems livscykel; från behovsanalys till leverans och förvaltning, inklusive migrering och avveckling. Informationsförsörjning omfattar inga Licenstjänster.

Takpriser på utvalda konsulttjänster finns under flik Avropsstöd samt i Vägledningen under rubriken 2.5 Priser.

Avropsform


Förnyad konkurrensutsättning innebär att du ska skicka din avropsförfrågan till alla leverantörer inom aktuellt område.

Skicka avropsförfrågan till samtliga leverantörer
Namn
Senast uppdaterad
Upphandling
Senast uppdaterad: 2023-02-22 2023-02-22
Senast uppdaterad: 2023-02-14 2023-02-14
Avtalsdokument
Senast uppdaterad: 2023-02-22 2023-02-22
Senast uppdaterad: 2023-02-16 2023-02-16
Senast uppdaterad: 2023-02-14 2023-02-14
Senast uppdaterad: 2023-02-14 2023-02-14
Stöddokument
Senast uppdaterad: 2024-10-17 2024-10-17
Senast uppdaterad: 2023-02-28 2023-02-28
Senast uppdaterad: 2023-02-28 2023-02-28
Senast uppdaterad: 2023-02-22 2023-02-22
Senast uppdaterad: 2023-02-22 2023-02-22
Senast uppdaterad: 2023-02-14 2023-02-14
Senast uppdaterad: 2023-02-14 2023-02-14
Senast uppdaterad: 2022-06-21 2022-06-21
Senast uppdaterad: 2022-06-21 2022-06-21
Senast uppdaterad: 2022-06-21 2022-06-21

Myndigheter under regeringen

Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.

Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se


Organisationer som deltar via bekräftelse

Andra upphandlande myndigheter, dvs. myndigheter under riksdagen och offentligt styrda organ, kan avropa om de lämnat bekräftelse till Kammarkollegiet. Kommuner och regioner kan också lämna bekräftelse, men endast gällande de statliga IT- och telekom ramavtalen, se listan nedan. Några av ovan nämnda organisationer har valt att avropa genom en annan organisation, för att se vilka dessa är hänvisar vi till dokumentet nedan.

Namn
AB Eidar, Trollhättans bostadsbolag
AB Svenska Spel
AB Ängelholmshem
AB Ängelholmslokaler
Akademiska Hus Aktiebolag
Aktiebolag Höganäshem
Aktiebolaget Svalövsbostäder
Ale kommun
Alingsås kommun
Alingsås och Vårgårda Räddningstjänstförbund
Alvesta kommun
Aneby kommun
Arvika kommun
Bengtsfors kommun
Bergs kommun
Bergslagens Räddningstjänst
Bjurholms kommun
Bjuvs kommun
Bohus Räddningstjänstförbund
Bollebygds kommun
Borgholms kommun
Borås kommun
Bräcke kommun
Burlövs kommun
Chalmers Tekniska Högskola Aktiebolag
Dals-Eds kommun
Danderyds kommun
Degerfors kommun
Dorotea kommun
Eda kommun
Ekerö kommun
Eksjö kommun
Emmaboda kommun
Enköpings kommun
Eslövs kommun
Fagersta kommun
Falkenbergs kommun
Falköpings kommun
Filipstads kommun
Flens kommun
Folktandvården Stockholms län AB
Forshaga kommun
Färgelanda kommun
Gislaveds kommun
Gnosjö kommun
Grums kommun
Gullspångs kommun
Gällivare kommun
Gävle kommun
Göteborgsoperan AB
Habo kommun
Hagfors kommun
Hallstahammars kommun
Halmstads kommun
Hammarö kommun
Haninge kommun
Heby kommun
Hjo kommun
Hofors kommun
Huddinge kommun
Hultsfreds kommun
Husbyggnadsvaror Hbv Förening Upa
Hällefors kommun
Härjedalens kommun
Härnösands kommun
Härryda kommun
Hässleholm Miljö AB
Hässleholms kommun
Höganäs Energi AB
Höganäs kommun
Höganäs Omsorg AB
Höglandets Räddningstjänstförbund
Höglandsförbundet
Högsby kommun
Ideella föreningen Sambruk med firma Sambruk i Sverige
Inera AB
Jokkmokks kommun
Jämtlands gymnasieförbund
Jämtlands Räddningstjänstförbund
Järfälla kommun
Jönköpings kommun
Kalix kommun
Karlsborgs kommun
Karlskoga kommun
Karlskrona kommun
Katrineholms kommun
Kils kommun
Kinda kommun
Kiruna kommun
Klippans kommun
Knivsta Kommun
Kommunalförbundet Itsam
Kommunalförbundet Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrlands län
Kraftringen Energi AB
Kramfors kommun
Kristianstads kommun
Kristinehamns kommun
Krokoms kommun
Kungliga Operan Aktiebolag
Kungälvs kommun
Kävlinge kommun
Laholms kommun
Landskrona kommun
Lessebo kommun
Lidingö kommun
Lilla Edets kommun
Lindesbergs kommun
Linköpings kommun
Ljusdal Energiföretag AB
Ljusdals kommun
Luleå kommun
Lunds kommun
LÖF Regionernas Ömsesidiga Försäkringsbolag
Malmö kommun
Malmö Opera och Musikteater Aktiebolag
Malung-Sälens kommun
Mariestads kommun
Markaryds kommun
Marks kommun
Melleruds kommun
Mjölby kommun
Motala kommun
Mullsjö kommun
Munkedals kommun
Munkfors kommun
Mölndals kommun
Mönsterås kommun
Mörbylånga kommun
Nerikes Brandkår
Norbergs kommun
Nordiska museet
Nordmalings kommun
Nordregio
Norra Västmanlands Kommunalteknikförbund
Norrtälje kommun
Norsjö kommun
Nybro kommun
Nykvarns kommun
Nyköpings kommun
Nynäshamns kommun
Nässjö kommun
Olofströms kommun
Orust kommun
Oskarshamns kommun
Piteå kommun
Ragunda kommun
Region Dalarna
Region Gotland
Region Gävleborg
Region Halland
Region Jämtland Härjedalen
Region Jönköpings län
Region Kalmar län
Region Kronoberg
Region Norrbotten
Region Stockholm
Region Sörmland
Region Västernorrland
Region Västmanland
Region Östergötland
Riksdagens ombudsmän
Riksdagsförvaltningen
Riksrevisionen
Riksteatern
Robertsfors kommun
Räddningstjänsten Höga Kusten-Ådalen
Räddningstjänsten Skåne Nordväst
Räddningstjänstförbundet Mitt Bohuslän
Rättviks kommun
Sala kommun
Sandvikens kommun
Sigtuna kommun
Simrishamns kommun
Sjöbo kommun
Skellefteå kommun
Skinnskattebergs kommun
Skövde kommun
SMA Maintenance
Smedjebackens kommun
Sollefteå kommun
Sollentuna Energi och Miljö Aktiebolag
Solna kommun
SOLTAK AB
Specialfastigheter Sverige Aktiebolag
Staffanstorps kommun
Stenungsunds kommun
Stiftelsen för Miljöstrategisk Forskning
Stiftelsen Institutet för framtidsstudier
Stiftelsen Röda korshemmet
Stiftelsen Skansen
Stiftelsen Svensk Industridesign, SVID
Stockholms kommun
Storfors kommun
Storsthlm
Storstockholms Brandförsvar
Strängnäs kommun
Strömstads kommun
Strömsunds kommun
Sundbybergs kommun
Sundsvalls kommun
Sunne kommun
Surahammars kommun
Svalövs Energi AB
Svalövs Kommunhus AB
Svalövs Kommunservice AB
Svalövs Samhällslokaler AB
Svealandstrafiken AB
Svenljunga kommun
Svenska Filminstitutet
Sveriges Kommuner och Regioner
Sveriges Riksbank
Sydnärkes Utbildningsförbund
Sävsjö kommun
Söderhamn Nära AB
Söderköpings kommun
Södertörns brandförsvarsförbund
Södra Dalarnas Räddningstjänstförbund
Södra Älvsborgs Räddningstjänstförbund
Sölvesborgs kommun
Tanums kommun
Tekniska verket i Linköping AB (publ)
Tibro kommun
Tidaholms kommun
Tierps kommun
Timrå kommun
Tingsryds kommun
Tjörns kommun
Tobiasregistret AB
Tomelilla kommun
Torsby kommun
Torsås kommun
Tranemo kommun
Tranås kommun
Trelleborgs kommun
Trollhättans kommun
Trosa kommun
Täby kommun
Töreboda kommun
Ulricehamns kommun
Umeå kommun
Upplands Väsby kommun
Upplands-Bro kommun
Uppvidinge kommun
Va Syd
Vadstena kommun
Vafabmiljö Kommunalförbund
Vaggeryds kommun
Valdemarsviks kommun
Vallentuna kommun
Vaxholms kommun
Vellinge kommun
Vetlanda kommun
Vilhelmina kommun
Vindelns kommun
Vårgårda kommun
Värmdö kommun
Värnamo kommun
Västerviks kommun
Västerås kommun
Västra Götalandsregionen
Västtrafik AB
Växjö kommun
Ystad kommun
Ystad-Österlenregionens Miljöförbund
Åmåls kommun
Ånge kommun
Åre kommun
Åstorps kommun
Åtvidabergs kommun
Älvkarleby kommun
Ängelholms kommun
Öckerö kommun
Örebro Bostäder AB
Örebro kommun
Örkelljunga kommun
Östersunds kommun
Österåkers kommun
Östhammars kommun
Överkalix kommun
Övertorneå kommun

Frågor och svar om Informationsförsörjning


Avrop

  • Svar:

    Ja, det kan ni.

    Observera att ni kan behöva göra olika vägval i samband med att ni etablerar tekniken för meddelandeutväxling med Säker digital kommunikation (SDK). Myndigheten för digital förvaltning (Digg), som ansvarar för infrastrukturen för SDK kan hjälpa er med dessa vägval. Vidare behöver ni till exempel också säkerställa att ni har ett systematiskt informationssäkerhetsarbete som följer regelverket för SDK.

    Avrop från ramavtalet Informationsförsörjning kan omfatta hela eller delar av det som behövs för att etablera SDK. I ett första steg kan det vara bra att få en förståelse för vad det handlar om, vilka verksamheter som har störst nytta av meddelandeutväxling med stöd av SDK och om något behöver förändras i samband med en etablering av den. Nyttjande av SDK kan påverka interna arbetssätt. Även om de tekniska delarna avropas i sin helhet kan det finnas behov av stöd för införandet av dem samt för uppföljning av de regler som gäller för den organisation som nyttjar infrastrukturen. 

    Fundera över om det kan vara lämpligt att dela in utvecklingsarbetet och eventuella avrop som rör SDK i flera steg. 

    Läs mer om vilka ramavtal som kan användas för införande och nyttjande av SDK.

  • Svar:

    I Ramavtalsupphandlingen har man utvärderad takpris för två konsultroller på kompetensnivå 3. Dessa gäller även vid avrop om man avropar dessa två konsultroller. I övrigt sätts priserna i den förnyade konkurrensutsättningen.

  • Svar:

    Ramavtalen är skurna på lite olika sätt. Titta först om Licenser och licenstjänster, Informationsförsörjning eller Systemutveckling är tillämpligt. Faller du utanför dom så använder du Programvarulösningar. Se vägledningen avseende omfattning.

Nyheter
Publicerad

Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin

Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.

1

Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.

2

Effektivare offentliga inköp.

3

En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.

4

En rättssäker offentlig upphandling.

5

En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.

6

En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.

7

Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..

Nationella upphandlingsstrategin
Senast ändrad: 2024-12-12