Detta ramavtal omfattar fordonsförhyrning av personbil, skåpbil, minibuss och lätt lastbil upp till 3,5 ton. Ramavtalet är indelat i två områden; korttidsförhyrning och långtidsförhyrning.
Korttidsförhyrning gäller för hyra av fordon upp t.o.m. 30 dagar med fri körsträcka. Avropsordningen sker genom fast rangordning
Långtidsförhyrning gäller för hyra av fordon från 30 dygn upp t.o.m. 364 dygn, inklusive 3500 fria km per 30 dygn i genomsnitt. Avropsordningen sker genom tillämpande av särskild fördelningsnyckel.
Samtliga priser i prisbilagorna är exklusive moms.
Obs! Tages Rejmes i Linköping, Norrköping och Örebro fungerar inte som underleverantör till Hertz när det gäller det statliga ramavtalet för Fordonsförhyrning. Det går därmed inte att boka fordon på dessa stationer till ramavtalspris eller med ramavtalsvillkor.
Här väljer du område
Rangordnat ramavtal innebär att du i första hand ska skicka din avropsförfrågan till den leverantör som rangordnats nummer 1.
Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.
Andra upphandlande myndigheter, dvs. myndigheter under riksdagen och offentligt styrda organ, kan avropa om de lämnat bekräftelse till Kammarkollegiet. Kommuner och regioner kan också lämna bekräftelse, men endast gällande de statliga IT- och telekom ramavtalen, se listan nedan. Några av ovan nämnda organisationer har valt att avropa genom en annan organisation, för att se vilka dessa är hänvisar vi till dokumentet nedan.
Korttidsförhyning: 2 timmar. Långtidsförhyrning: 1 arbetsdag. Om ramavtalsleverantörern inte har svarat inom denna tid så kan Avropsberättigad gå vidare i rangordingen.
Svar:
För korttidsförhyrning gäller att avropsberättigad skall vända sig till nästa leverantör i rangordningen med sin förfrågan. För långtidsförhyrning gäller att avropsberättigad skall vända sig till leverantör med näst lägst pris osv. om leverantören med lägst pris inte kan tillhandahålla efterfrågat fordon.
Svar:
Om myndigheten inte redan har ett kundnummer hos den aktuella ramavtalsleverantören går det bra att kontakta respektive kundtjänst eller kontaktperson för ramavtalet för erhålla kundnummer. Kammarkollegiet tillhandahåller inte kundnummer.
Svar:
Vid avrop kan avropsberättigad, utöver val av fordonsklass och miljökategori, specificera fordonets växlings- eller bränsletyp.
Avropsordning - korttidsförhyrning
Svar:
Om högst rangordnad leverantör inte har ett utlämningsställe inom 15 km på korttidsförhyrning kan avropsberättigad gå vidare i rangordningen.
Fakturering
Svar:
Nej, ramavtalsleverantören har rätt att fakturera Avropsberättigad för trängselskatter och broavgifter både vid korttidsförhyrning och långtidsförhyrning.
Leverans
Svar:
Ja, Ramavtalsleverantören ska kostnadsfritt lämna och hämta fordon vid kontorsadress under kontorstid, kl. 08.00-17.00, inom en radie av 15 km från utlämningsstället. Övrig lämning/hämtning går att överenskomma om, då har ramavtalsleverantören rätt att ta ut en kostnad för detta.
Tjänst
Svar:
Fordonen ska vara försäkrade av leverantören. Självriskreducering (CDR) och stöldskydd (TP) ingår i priset. Självriskeliminering erbjuds enligt prisbilaga. Försäkringsvillkor finns som bilagor under respektive leverantör.
Svar:
Ja, enligt ramavtalet så ska det vara möjligt för avropsberättigad att genomföra en besiktning av fordonet. Alla befintliga skador på fordonet ska vara registrerade och kontrollerbara för avropsberättigad.
Svar:
Ja, enligt ramavtalet ska Ramavtalsleverantören besiktiga fordonet. Vid besiktningen ska avropsberättigad äga rätt att närvara. I det fall att anmärkning noteras som genererar kostnad ska ramavtalsleverantören lämna skriftlig rapport till avropsberättigad.
Inga nyheter
Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin
Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål.
Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.
1
Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.
2
Effektivare offentliga inköp.
3
En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.
4
En rättssäker offentlig upphandling.
5
En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.
6
En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.
7
Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..