Hygien- och städprodukter
Avtalsperiod
2024-06-11 - 2028-06-10Avropsform
- Rangordnat ramavtal
Ramavtalsnummer
23.3-10266-2023Kundstöd
Ramavtalet omfattar hygien- och städprodukter inom nedanstående 7 varugrupper.
- Hygien- och torkpapper
- Personlig hygien
- Personlig skyddsutrustning
- Påsar och säckar
- Rengöringsmedel
- Servering
- Städredskap och tillbehör
Avropsordningen är rangordning med samtliga villkor fastställda.
Avropsform
Rangordnat ramavtal innebär att du i första hand ska skicka din avropsförfrågan till den leverantör som rangordnats nummer 1.
-
1 Procurator AB
Avtal: 23.3-10266-2023-001
-
2 OneMed Sverige AB
Avtal: 23.3-10266-2023-002
Kontakt vid frågor
Myndigheter under regeringen
Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.
Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se
Organisationer som deltar via bekräftelse
Frågor och svar om Hygien- och städprodukter
Avtal
-
Svar:
Avropsberättigade myndigheter behöver inte teckna egna leveransavtal för att avropa på detta ramavtal. Myndigheter som ändå väljer att teckna leveransavtal, till exempel i samband med upplägg av avtal i e-handelssystem, bör ange samma giltighetstider i som ramavtalet har.
Omfattning
-
Svar:
Ja, alla varor i prisbilagan utgör avtalat sortiment. Varor som ingått i upphandlingens Öppna eller Dolda varukorgar är särskilt markerade med ett Pos.nr. För dessa varor har det ställts specifika krav i upphandlingen.
Pris
-
Svar:
För varje position/vara i varukorgen måste man ange exakt beskrivning på krav på funktion, mått, kvalitet, eventuell miljömärkning med mera.
För varje position/vara måste man ange en bedömd volym som kommer att avropas. Denna volym måste bygga på faktisk försäljningsstatistik som finns tillgänglig.
Varje position/vara måste vara så vanligt förekommande att tillräckligt många leverantörer kan tillhandahålla den och kunna lämna anbud.
När anbuden från leverantörerna kommer in måste alla varor som alla leverantörer har offererat för samtliga positioner kontrolleras avseende ställda krav.
Detta innebär att det av både praktiska och upphandlingsjuridiska skäl inte går att göra en varukorg som innehåller samtliga artiklar leverantörerna kan offerera. Prisutvärderingen måste koncentreras till de artiklar som avropas mest för att få bäst effekt på prisbilden totalt sett.
Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin
Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.
1
Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.
2
Effektivare offentliga inköp.
3
En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.
4
En rättssäker offentlig upphandling.
5
En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.
6
En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.
7
Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..