Kommunikationstjänster inom tele- och datakom, Kommunikationslösningar
Avtalsperiod
2023-01-01 - 2026-12-31Avropsform
- Särskild fördelningsnyckel
- Förnyad konkurrensutsättning
Ramavtalsnummer
23.3-10150-2021Kundstöd
Detta delområde ingår i ramavtalsområdet Kommunikationstjänster inom tele- och datakom och omfattar telefoni/telekommunikationstjänster, tjänster (inkl. molntjänster) för tal, bild och data mellan parter via ett kommunikationsnät. Exempelvis operatörstjänster, abonnemang, service, drift- och förmedlingstjänster, anslutningar till och från det publika telenätet, accesser, nummerserier, växel, mobil anknytning i växel, automatisk telefonisttjänst, positioneringstjänster, säkerhet (såsom kryptering, Virtual Private Network (VPN), brandväggstjänster med mera), faxlösningar, trygghetslarm, abonnemang och lösningar för Internet of Things (IoT) och Machine-to-machine (M2M), mobiltelefon som tjänst, Enterprise mobility management (EMM), Mobile Device Management (MDM) med mera.
Samarbetslösningar, tjänster (inkl. molntjänster) för samarbete och samverkan mellan avropsberättigads organisation och andra parter eller samverkan inom organisationen. Exempelvis kontaktcenter, Call Center, telefonisttjänster (med eller utan bemanning), digitala möten, Unified communications (UC), säkerhet med mera.
Infrastruktur för tele- och datakom med tjänster enligt nedan ingår om det avropas i kombination med någon tjänst inom Telefoni/telekommunikation och/eller Samarbetslösningar.
Avrop sker utan förnyad konkurrensutsättning genom rangordning, där samtliga villkor är fastställda i ramavtalet. Det innebär att Avropsberättigad i första hand kontaktar den först rangordnade ramavtalsleverantören, baserat på angivet behov i beställning, inom respektive anbudsområde. Ramavtalsleverantörernas sammanlagda pris räknas ihop för de tjänster som ingår i avropet. Den ramavtalsleverantör som har lägst pris på tjänsterna i det aktuella fallet får avropet. Under flik Avropsstöd finns ett beställningsformulär ”avropsblankett särskild fördelningsnyckel” med de tjänster som kan avropas och visar den ramavtalsleverantör som har lägst pris på av er valda tjänster i beställningsformuläret.
Avrop innehållande ett kontrakt, beställningsformuläret, skickas direkt och endast till den ramavtalsleverantör som har lägst pris.
Om avropet överstiger 250 000 SEK per månad eller en avropsberättigad behöver göra fler än tolv avrop per år via rangordning eller att tjänster som efterfrågas inte finns med i rangordningen ska avrop genomföras genom en förnyad konkurrensutsättning.
Här väljer du avropsform
Särskild fördelningsnyckel innebär att du utifrån ett eller flera kriterier, angivna i ramavtalet, väljer den leverantör som bäst kan tillgodose ert behov vid avropstillfället.
-
GlobalConnect AB
Avtal: 23.3-10150-2021-001
-
Tele2 Sverige Aktiebolag
Avtal: 23.3-10150-2021-002
-
Telenor Sverige Aktiebolag
Avtal: 23.3-10150-2021-003
-
Telia Sverige AB
Avtal: 23.3-10150-2021-004
Myndigheter under regeringen
Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.
Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se
Organisationer som deltar via bekräftelse
Andra upphandlande myndigheter, dvs. myndigheter under riksdagen och offentligt styrda organ, kan avropa om de lämnat bekräftelse till Kammarkollegiet. Kommuner och regioner kan också lämna bekräftelse, men endast gällande de statliga IT- och telekom ramavtalen, se listan nedan. Några av ovan nämnda organisationer har valt att avropa genom en annan organisation, för att se vilka dessa är hänvisar vi till dokumentet nedan.
Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin
Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.
1
Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.
2
Effektivare offentliga inköp.
3
En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.
4
En rättssäker offentlig upphandling.
5
En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.
6
En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.
7
Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..