Till innehåll på sidan

Prenumerera via RSS

Kaffeautomater

Utgångna ramavtal

Avtalsperiod

2019-04-23 - 2023-04-22

Förlängningsoption

2023-04-22

Avropsform

  • Förnyad konkurrensutsättning

Biträdande ramavtalsansvarig

Tina Norelius

08-700 07 87


Vid avrop ska förnyad konkurrensutsättning genomföras. Avropsförfrågan ska innehålla information rörande den avropsberättigades geografiska utbredning i landet, övergripande information rörande den avropsberättigades behov samt en beskrivning av den avropsberättigades nuvarande lösning.

Inom detta delområde kan kaffeautomater tillsammans med tillhörande varor och tjänster avropas. Det är möjligt att både köpa och/eller hyra automater. Vid köp ska automat levereras fabriksny. Varor som kan avropas är t.ex. kaffe, te, pappersmuggar samt socker och mjölk i portionsförpackningar.

Det är inte möjligt att avropa kaffebryggare för hemmabruk, kapselautomater, varuautomater, kakor, mjölk i litersförpackning, godis eller frukt.

Vid avrop refererar den avropsberättigade vidare till de villkor och krav som finns beskrivna i ramavtalet och upphandlingsdokumentet. Vid behov kan avropsberättigad precisera villkoren i ramavtalet och komplettera med andra krav och villkor som finns beskrivna i upphandlingsdokumentet. I avropsförfrågan anges de tilldelningskriterier som kommer att ligga till grund för tilldelning av kontraktet. Vilka tilldelningskriterier som den avropsberättigade kan använda sig av framgår i Vägledningen i stycket Kravställning - tilldelningskriterier vid avrop.

Avropsform


Förnyad konkurrensutsättning innebär att du ska skicka din avropsförfrågan till alla leverantörer inom aktuellt område.

Namn
Senast uppdaterad
Upphandling
2019-01-30 Senast uppdaterad: 2019-01-30
2019-04-24 Senast uppdaterad: 2019-04-24
Avtalsdokument
2019-01-30 Senast uppdaterad: 2019-01-30
2019-01-30 Senast uppdaterad: 2019-01-30
2019-01-30 Senast uppdaterad: 2019-01-30
2020-06-11 Senast uppdaterad: 2020-06-11
Stöddokument
2023-10-09 Senast uppdaterad: 2023-10-09
2020-03-05 Senast uppdaterad: 2020-03-05
2022-11-24 Senast uppdaterad: 2022-11-24
2019-08-12 Senast uppdaterad: 2019-08-12
2019-02-27 Senast uppdaterad: 2019-02-27
2022-06-21 Senast uppdaterad: 2022-06-21
2022-06-21 Senast uppdaterad: 2022-06-21
2022-06-21 Senast uppdaterad: 2022-06-21

Myndigheter under regeringen

Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.

Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se


Organisationer som deltar via bekräftelse

Andra upphandlande myndigheter, dvs. myndigheter under riksdagen och offentligt styrda organ, kan avropa om de lämnat bekräftelse till Kammarkollegiet. Kommuner och regioner kan också lämna bekräftelse, men endast gällande de statliga IT- och telekom ramavtalen, se listan nedan. Några av ovan nämnda organisationer har valt att avropa genom en annan organisation, för att se vilka dessa är hänvisar vi till dokumentet nedan.

Namn
Akademiska Hus Aktiebolag
Nordiska museet
Nordregio
Riksdagens ombudsmän
Riksdagsförvaltningen
Riksrevisionen
Riksteatern
RISE Research Institutes of Sweden AB
Stiftelsen för strategisk forskning
Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Stiftelsen Röda korshemmet
Stiftelsen Skansen
Svenska Filminstitutet
Sveriges Riksbank

Frågor och svar om Kaffeautomater


Avrop

  • Svar:

    Det har uppmärksammats att endast ett fåtal av leverantörerna har täckning i hela landet. Om avropsberättigad vill ha större konkurrens vid ett avrop så bör avropsberättigad kanske överväga att vissa delar av myndighetens kontor, som ligger i områden med liten täckning, avropas separat.

  • Svar:

    Det kan man göra. Man behöver göra en förnyad konkurrensutsättning av behovet och för att kunna utföra förnyad konkurrensutsättning krävs att man gör en behovsanalys. Detta görs troligen enklast genom att titta på tidigare års förbrukning. De varor man sedan avropat kan förslagsvis läggas in i er e-handelslösning för senare beställningar.

  • Svar:

    Ja det rekommenderas. Men om myndigheten har många anställda utspridda i landet kan det vara enklare att dela upp myndigheten i t.ex. regioner. Läs alla stöddokument under ”Gemensamma dokument”.

Avropsordning

  • Svar:

    Nej, ni måste göra en förnyad konkurrensutsättning. Läs alla stöddokument under ”Gemensamma dokument”

E-handel

  • Svar:

    Ja så länge ni har kontrakt med leverantören så kan ni ha priserna kvar i ert e-handelssystem. Det kan innebära att ni får priser både på för det gamla ramavtalet och för det nya ramavtalet. Tänk på att priserna också kan komma att justeras för råvaror även för det gamla ramavtalet.

Kontrakt

  • Svar:

    Ni har kvar nuvarande automater och kontrakt tills dessa löper ut (enligt ert kontrakt). Om ni gjort ett avrop och skrivit ett nytt kontrakt med en leverantör så kan ni utlösa den option för det kontor och/eller den automat som avses under förutsättning att ni haft den automaten med i ert avrop. Om ni följt våra rekommendationer så borde ni, med lite tid, kunna få samma kontraktstider för alla era automater i er myndighet. Detta kanske inte sker förrän tidigast i samband med att nästa ramavtalsupphandling är klar, beroende på när kontraktstiderna löper ut. Läs alla stöddokument under ”Gemensamma dokument”.

Omfattning

  • Svar:

    Nej, alla automater ska kopplas in mot kallvattenledning. Det kommer att finnas automater som inte kan kopplas till vattenledning men dessa automater, typ storköksbryggare, torde snarare utgöra ett komplement till avropade automater som just har kopplats till vattenledning.

Utvärdering

  • Svar:

    Det har uppmärksammats att leverantörernas avropssvar avseende automater inte alltid stämmer överens med de automater som finns angivna i takprislistorna. Det kan handla om benämningsfel eller automaternas indelning i de olika konfigurationerna, m.m. Kammarkollegiet rekommenderar avropsberättigad att vid minsta tveksamhet begära förtydliganden från ramavtalsleverantör. Kammarkollegiet jobbar med att göra prislistorna mer förståeliga. Tidigast i slutet på oktober har leverantörer möjlighet att justera sina uppgifter enligt ramavtalet. Vid frågor kontakta ramavtalsansvarig.

  • Svar:

    Nej.

Vara

  • Svar:

    Det kan vara bra att ange detta om det är viktigt att en espresso ska vara bryggd under tryck. En espressobryggare har ett tryck på minst 8 bar som inte övriga automater nödvändigtvis har

  • Svar:

    Det kan vara bra att ange att offererad automat ska kunna tillreda dryck från t.ex. malda och/eller hela bönor. Eller är det instant man önskar så kan det vara bra att ange detta.

  • Svar:

    Ni rekommenderas att avropa kaffe och te av den leverantör ni har kontrakt med för varje automat, avseende utgånget ramavtal. Det kan därmed innebära att nya automater avropade på det nya ramavtalet inte har samma leverantör av vare sig kaffe, te eller av service.

  • Svar:

    Det är korrekt att begagnad automat kan offereras. En begagnad automat ska vara renoverad och hålla likvärdig kvalitet som fabriksny automat. Om er nuvarande leverantör vinner avropet så torde det bli så att deras befintliga automat i ert kontor bör återtas och renoveras. Ni torde inte heller behöva vara utan automat under tiden renovering sker. Detta bör beaktas vid leverans och signering av kontrakt.

  • Svar:

    Kammarkollegiet kommer att ta fram ett förtydligande om vad de olika konfigurationerna innebär.

  • Svar:

    Liten modell: Mer än 80 koppar/fyllning och mindre än 190 Wh/liter i energianvändning. Mellanstor modell: Mer än 160 koppar/fyllning och mindre än 240 Wh/liter i energianvändning. Stor modell: Mer än 300 koppar/fyllning och mindre än 240 Wh/liter i energianvändning.

Nyheter
Publicerad
Publicerad: 2023-01-23 2023-01-23
Publicerad: 2023-01-03 2023-01-03
Publicerad: 2022-12-06 2022-12-06
Publicerad: 2022-11-18 2022-11-18
Publicerad: 2022-08-12 2022-08-12
Publicerad: 2022-07-05 2022-07-05
Publicerad: 2022-04-07 2022-04-07
Publicerad: 2022-04-04 2022-04-04
Publicerad: 2022-02-21 2022-02-21
Publicerad: 2022-01-25 2022-01-25
Publicerad: 2022-01-14 2022-01-14
Publicerad: 2022-01-10 2022-01-10
Publicerad: 2021-10-12 2021-10-12
Publicerad: 2021-09-28 2021-09-28
Publicerad: 2021-09-21 2021-09-21
Publicerad: 2021-09-07 2021-09-07
Publicerad: 2021-08-17 2021-08-17
Publicerad: 2021-06-17 2021-06-17
Publicerad: 2021-03-26 2021-03-26
Publicerad: 2020-09-17 2020-09-17
Publicerad: 2020-09-09 2020-09-09
Publicerad: 2020-05-27 2020-05-27
Publicerad: 2020-03-06 2020-03-06
Publicerad: 2020-02-12 2020-02-12
Publicerad: 2020-01-20 2020-01-20

Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin

Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.

1

Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.

2

Effektivare offentliga inköp.

3

En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.

4

En rättssäker offentlig upphandling.

5

En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.

6

En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.

7

Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..

Nationella upphandlingsstrategin