Till innehåll på sidan

Prenumerera via RSS

Rekrytering av kontorspersonal, volymrekrytering

Utgångna ramavtal

Avtalsperiod

2020-11-23 - 2024-11-22

Förlängningsoption

2024-11-22

Avropsform

  • Förnyad konkurrensutsättning

Ramavtalsnummer

23.3-10944-2018

Biträdande ramavtalsansvarig

Sandra Lukins

08-7000686


Ramavtalet omfattar rekrytering av fyra olika typer av personalkategorier vilka beskrivs nedan.

Med kontorspersonal avses sådan personal som inte är chefer, som inte har spetskompetens och som inte är en IT-specialist.

Den stora merparten av en avropsberättigads anställda ryms inom denna kategori. Det är personal som avropsberättigade i allmänhet behöver för att kunna uppfylla sina ålagda uppgifter såsom personal inom olika delar av verksamhetsstödet.

Det kan handla om anställda som arbetar inom juridik, ekonomi, IT, administration, kommunikation, internservice, HR, lantmätare, geologer och drifttekniker.

Trots benämningen på delområdet inkluderar det även personal som mestadels inte arbetar på kontor.
Förnyad konkurrensutsättning gäller för delområde kontorspersonal för rekrytering av 5 eller fler personer.

Här väljer du län. Ska väljas utifrån placeringsort för den rekryterade


Förnyad konkurrensutsättning innebär att du ska skicka din avropsförfrågan till alla leverantörer inom aktuellt område.

Skicka avropsförfrågan till samtliga leverantörer
Namn
Senast uppdaterad
Upphandling
2020-11-18 Senast uppdaterad: 2020-11-18
Avtalsdokument
2020-12-15 Senast uppdaterad: 2020-12-15
2020-12-15 Senast uppdaterad: 2020-12-15
2020-11-18 Senast uppdaterad: 2020-11-18
2021-03-11 Senast uppdaterad: 2021-03-11
2021-06-22 Senast uppdaterad: 2021-06-22
2020-11-19 Senast uppdaterad: 2020-11-19
Stöddokument
2021-11-01 Senast uppdaterad: 2021-11-01
2023-10-09 Senast uppdaterad: 2023-10-09
2022-10-31 Senast uppdaterad: 2022-10-31
2020-11-18 Senast uppdaterad: 2020-11-18
2021-10-21 Senast uppdaterad: 2021-10-21
2022-06-21 Senast uppdaterad: 2022-06-21
2022-06-21 Senast uppdaterad: 2022-06-21
2022-06-21 Senast uppdaterad: 2022-06-21
2021-03-31 Senast uppdaterad: 2021-03-31

Myndigheter under regeringen

Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.

Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se


Organisationer som deltar via bekräftelse

Namn
Akademiska Hus Aktiebolag
Chalmers Tekniska Högskola Aktiebolag
Kungliga Operan Aktiebolag
Riksdagens ombudsmän
Riksdagsförvaltningen
Riksrevisionen
SMA Maintenance
Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Stiftelsen Röda korshemmet
Svenska Filminstitutet

Frågor och svar om Rekrytering av kontorspersonal, volymrekrytering


Avrop

  • Svar:

    Konsult ingår i leveransen av ett komplett rekryteringsuppdrag, ingen extra kostnad för konsult debiteras. Om myndigheten avropar en separat eller kompletterande tjänst, kan val av junior eller senior konsult göras.

  • Svar:

    För att kunna avropa flera rekryteringar som ska genomföras, i ett och samma kontrakt, krävs att vissa förutsättningar är uppfyllda. Förutsättningarna är att de som ska rekryteras i så fall ska vara både inom samma delområde och samma riksområde samt att det även ska röra sig om ett specifikt rekryteringsbehov som ska genomföras under en viss tidsperiod. Med specifikt rekryteringsbehov avses att det vid den förnyade konkurrensutsättningen specificeras hur många som ska rekryteras, när i tiden och vilken tjänst det rör sig om.

  • Svar:

    Ja, en myndighet kan välja att endast avropa ett eller flera delmoment i rekryteringsprocessen och behöver inte avropa en hel rekryteringsprocess (se delmoment 6 i Rekryteringsprocessen). Avropet görs enligt avropsordning för rekryteringens delområde.

  • Svar:

    Om avropsberättigad efterfrågar en junior rekryteringskonsult vid avrop kan ramavtalsleverantören välja att offerera en senior kandidat. Detta ger dock inte rätt att ta ut ett högre pris utan i så fall ska pris gälla motsvarande en junior konsult.

Krav

  • Svar:

    Om en parameter från Kravkatalogen används så är det inte kostnadsdrivande. Parametrarna är en möjlighet att specificera myndighetens behov och krav. Se Vägledningen 3.3 Kravställning.

Leverans

  • Svar:

    Eftersom varje uppdrag har olika förutsättningar krävs en dialog mellan ramavtalsleverantör och avropande myndighet avseende förväntningar och möjligheter i det specifika uppdraget. Parterna kan komma överens om hur länge uppdraget ska få fortgå utan att kandidat hittas och när i tid uppdraget avslutas.

  • Svar:

    Leverantören har haft kostnader under arbetet med framtagande av kandidat. De bör kompenseras efter att de styrkt arbetet och styrkt sina kostnader som utförts inom ramen för uppdraget.

Omfattning

  • Svar:

    Pris för genomförande av tester är enligt vad som framgår per delområde enligt Prisbilagan (se även UD, 5.1.1 punkt 6). I alla priser för genomförande av test ingår test av maximalt tre kandidater med två tester per kandidat. Önskar avropsberättigad genomföra tester med fler än tre kandidater eller fler tester per kandidat debiteras detta per timme. Då gäller timpriserna enligt Prisbilagan för senior respektive junior konsult.

  • Svar:

    För att kunna avropa flera rekryteringar som ska genomföras, i ett och samma kontrakt, krävs att vissa förutsättningar är uppfyllda. Förutsättningarna är att de som ska rekryteras i så fall ska vara både inom samma delområde och samma riksområde samt att det även ska röra sig om ett specifikt rekryteringsbehov som ska genomföras under en viss tidsperiod. Med specifikt rekryteringsbehov avses att det vid den förnyade konkurrensutsättningen specificeras hur många som ska rekryteras, när i tiden och vilken tjänst det rör sig om.

    Att bara teckna ett generellt kontrakt eller leveransavtal över tid kan ses som ett ramavtal i ramavtalet vilket enligt praxis inte är tillåtet.

  • Svar:

    Mediebyråtjänster kan avropas på många olika sätt, det är upp till avropande myndigheter att utforma avrop av dessa tjänster. Kammarkollegiet har tecknat ramavtal för annonseringsverktyg och kampanjer, för mer information se: https://www.avropa.se/ramavtal/ramavtalsomraden/Ovriga-tjanster/mediebyratjanster/

  • Svar:

    Ramavtalsområdet omfattar inte interimstillsättningar. För beskrivning av vad upphandlingen omfattar, se avsnitt 1.4.1 i upphandlingsdokumentet (förfrågningsunderlag).

Pris

  • Svar:

    Ramavtalsleverantören har haft kostnader under uppdraget. Ramavtalsleverantören bör därför kompenseras efter att den styrkt utförda moment och sina kostnader som utförts inom ramen för uppdraget.

  • Svar:

    Gällande komplett rekryteringsuppdrag sker leverantörernas prissättning fast utifrån den rekryterades slutlön (månadslön) multiplicerat med en i förväg fastställd faktor för respektive personalkategori.
    Inga avvikelser kan ske för denna prissättning. För att få ett estimerat pris i avropssvaret, för ett rekryteringsuppdrag med fasta priser, rekommenderas att avropande myndighet i avropsförfrågan anger en estimerad slutlön för den kandidat som rekryteras. Det slutliga priset kan fastställas först när slutlönen för den som ska rekryteras är beslutad.

    Vid avrop av tjänst med endast fasta priser kan inte utvärdering ske på pris.
    Om inga egna utvärderingskrav har lagts till och alla har samma pris kan särskiljning för tilldelning ske genom exempelvis lottning.

    Utvärdering på pris kan göras vid avrop av tilläggstjänster som ej har fast pris enl. ramavtalet.
    Tilläggstjänsterna, för vilka utvärdering på pris kan göras, är Second opinion, Search och Bakgrundskontroll och leverantörer erbjuder sitt pris via avropssvar genom förnyad konkurrensutsättning.
    Sammanfattningsvis kan prisutvärdering inte ske på komplett rekryteringsuppdrag med fasta priser utan endast på de delar som ej har fast pris (tilläggstjänsterna).

  • Svar:

    Ett avrop kan avse tjänst med fasta avtalade priser och/eller tilläggstjänst där pris för tilläggstjänst anges av ramavtalsleverantör vid förnyad konkurrensutsättning.

    Fasta priser får inte underskridas i avrop. Att underskrida fast avtalade priser enligt ramavtalet kan utgöra avtalsbrott.

    Fakturering ska ske enligt Allmänna villkor eller enligt överenskommelse mellan ramavtalsleverantören och avropande myndighet.

  • Svar:

    Det finns inget i ramavtalet som reglerar hur ramavtalsleverantör får prissätta tilläggstjänster vid en förnyad konkurrensutsättning, dvs. för de tjänster som inte har fasta avtalade priser enligt ramavtalet.

    Tycker en avropande myndighet att ett avropssvar är onormalt lågt prissatt är den enligt 16 kap. 7 § LOU skyldig att begära att leverantör ska förklara det låga priset. Om den avropande myndigheten accepterar ett onormalt lågt pris efter begärd förklaring är det extra viktigt att följa upp leveransen så att den överensstämmer med både kontraktet och ramavtalets villkor.

    Ramavtalet innehåller åtgärder att vidta om ramavtalsleverantör frångår kravuppfyllelsen om leverans. Kammarkollegiet behöver därför få information om onormalt låga anbud leder till, eller visar tendenser till, oregelbundenhet eller leveranser som strider mot ramavtalet.

  • Svar:

    Fasta priser kan inte sänkas i en förnyad konkurrensutsättning, priset för övriga tjänster vilka inte har fasta priser, bestäms däremot helt och hållet vid den förnyade konkurrensutsättningen.

Nyheter
Publicerad
Publicerad: 2024-11-21 2024-11-21
Publicerad: 2023-08-09 2023-08-09
Publicerad: 2022-10-24 2022-10-24

Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin

Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.

1

Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.

2

Effektivare offentliga inköp.

3

En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.

4

En rättssäker offentlig upphandling.

5

En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.

6

En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.

7

Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..

Nationella upphandlingsstrategin
Senast ändrad: 2024-11-21