IT-konsulttjänster Resurskonsulter, region Södra 2018
Utgångna ramavtal
Avtalsperiod
2018-10-15 - 2022-10-14Förlängningsoption
2022-10-14Avropsform
- Förnyad konkurrensutsättning
Biträdande ramavtalsansvarig
Kundstöd
När detta avtal upphört att gälla efter 2022-10-14 kommer det inte att förlängas eller upphandlas på nytt. Avropsberättigade hänvisas istället till ramavtal IT-konsulttjänster.
Detta ramavtalsområde omfattar IT-konsulttjänster Resurskonsulter, som levereras till Region Södra. Med resurskonsult avses en konsult som utgör en resursförstärkning, i ett visst projekt eller till ett visst uppdrag, som arbetsleds av avropande myndighet.
Ramavtalen är indelade i sju (7) kompetensområden, alla inom området IT eller med en tydlig anknytning till IT-området.
Södra regionen omfattar leveranser till avropsberättigade i följande län: Blekinge, Gotland, Halland, Jönköping, Kalmar, Kronoberg, Skåne, samt Västra Götaland.
OBS! Läs nedan för ny rutin för hantering av underleverantörer
Rutinen för ramavtalsleverantörernas hantering av underleverantörer har förändrats jämfört med tidigare. Underleverantörer kommer inte längre att löpande godkännas och publiceras på avropa.se. Underleverantörer som ramavtalsleverantörerna använt eller använder i avropade kontrakt kommer Kammarkollegiet istället att kontrollera stickprovsvis i samband med uppföljning och revisioner.
Här väljer du kompetensområde
Förnyad konkurrensutsättning innebär att du ska skicka din avropsförfrågan till alla leverantörer inom aktuellt område.
-
Capgemini Sverige AB
Avtal: 23.3-7067-17:003
-
Combitech AB
Avtal: 23.3-7067-17:005
-
Ework Group AB
Avtal: 23.3-7067-17:008
-
Knowit Aktiebolag
Avtal: 23.3-7067-17:010
-
Kvadrat Stockholm AB
Avtal: 23.3-7067-17:011
-
Tieto Sweden AB
Avtal: 23.3-7067-17:013
-
Viati Konsult AB
Avtal: 23.3-7067-17:015
Myndigheter under regeringen
Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.
Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se
Organisationer som deltar via bekräftelse
Andra upphandlande myndigheter, dvs. myndigheter under riksdagen och offentligt styrda organ, kan avropa om de lämnat bekräftelse till Kammarkollegiet. Kommuner och regioner kan också lämna bekräftelse, men endast gällande de statliga IT- och telekom ramavtalen, se listan nedan. Några av ovan nämnda organisationer har valt att avropa genom en annan organisation, för att se vilka dessa är hänvisar vi till dokumentet nedan.
Namn |
---|
Stiftelsen Högskolan i Jönköping |
Sveriges Riksbank |
Frågor och svar om IT-konsulttjänster Resurskonsulter, region Södra 2018
Avrop
-
Svar:
Avrop måste göras för ett Kompetensområde i taget. Det går bra att avropa ett team av konsulter så länge avropade kompetenser tillhör ett och samma kompetensområde.
-
Svar:
Tiden finns inte reglerad i ramavtalet utan måste sättas av myndigheten utifrån hur lång tid de bedömer att utvärdering av anbuden tar. Ju längre tid som går mellan avropssvar och tilldelning desto större är risken att offererad konsult inte finns tillgänglig längre.
-
Svar:
Det beror på uppdragets omfattning men två veckor behöver normalt leverantörerna ha för att ta fram en lämplig kandidat och lämna ett anbudssvar. För komplexa och/eller omfattande uppdrag kan det vara rimligt ge längre svarstid.
-
Svar:
Den egendefinierade rollen måste rymmas inom ramen för ett av de sju olika kompetensområdena. T.ex. måste en egen roll inom kompetensområdet Systemutveckling avse ett konsultuppdrag med anknytning till systemutvecklingsarbete i någon form. Den egendefinierade rollen kan ju t.ex. vara en mix av systemutveckling och databasdesigner och/eller konfigurationshantering, dvs. det går att blanda flera typer av kompetenser så länge de avser samma kompetensområde.
-
Svar:
Ja, men de uppdrag som avropet avser måste vara definierade så det är tydligt vilken typ av kompetenser och konsulter som leverantören ska offerera. Det är också viktigt att ange vilken tidsperiod som avses samt omfattningen av uppdragen (i antal timmar och/eller antal konsulter) även om det inte behöver vara helt exakta uppgifter. Det är möjligt att avropa en s.k. ”timbank” för en viss typ av resurser och sedan löpande komma överens med leverantören när dessa ska levereras. Inriktningen ska vara att alla timmarna ska levereras. Om man är osäker på omfattningen kan en mindre del av timmarna läggas som en option. Det är inte tillåtet att göra ett generellt avrop på konsulter för framtida behov där uppdrag och kompetenser definieras vid senare tillfälle. Detta kan ses som ett ”ramavtal i ramavtalet” och är alltså inte tillåtet.
-
Svar:
En upphandlande myndighet skall i avropet ange om den godkänner anbud med alternativa utföranden. Om detta inte anges, är anbud med alternativa utföranden inte tillåtna. Ibland, t.ex. för kompetenser där det är brist på resurser, kan det vara en fördel att tillåta leverantörerna att offerera fler än en konsult då ökar möjligheterna att få flera kandidater att välja mellan.
-
Svar:
Nej, inte om det bara är en konsulttjänst som ska avropas. Man får istället göra två separata avrop, ett för varje kompetensområde.
-
Svar:
Det är bara möjligt att göra avrop inom kompetensområde i taget. Om det finns behov av tjänster från flera kompetensområden måste man göra flera avrop. Om behovet väsentligen tillhör ett kompetensområde kan det vara möjligt att i mindre utsträckning ställa enstaka krav från ett annat kompetensområde. Men ju mer omfattande och sammansatta kraven är desto svårare blir det för leverantörerna att hitta kandidater.
-
Svar:
Konsulttjänsten ska avropas i den region där arbetet ska utföras. Om en konsulttjänst avser flera regioner görs avrop i den region där huvuddelen av arbetet ska genomföras. Det är då viktigt att i avropsförfrågan vara tydlig med att uppdraget innebär resor och vilka villkor som gäller för ersättning av kostnader i samband med resor.
-
Svar:
Nej, enbart ramavtalsleverantörerna har rätt att ta emot avropsförfrågan, lämna avropssvar och fakturera utförda uppdrag.
Krav
-
Svar:
Om kontrakt inte tecknats ännu kan man göra en ny tilldelning. Om kontrakt hunnit tecknats måste vald ramavtalsleverantör, efter medgivande från kunden, skicka en ny konsult som uppfyller kraven till samma pris. Ett annat alternativ är att säga upp kontraktet och göra en ny avropsförfrågan.
-
Svar:
Ja, det går bra att ställa krav på särskilda arbetstider som t.ex. jour och beredskapstider. Det är viktigt att dessa tider specificeras så detaljerat som möjligt då det annars kan bli svårt för leverantörerna att prissätta.
-
Svar:
Ja, det går bra. Men det kan finnas en viss risk att inte alla leverantörer kan svara om verktyget är ovanligt.
-
Svar:
Det går bra att använda intervjuer som en del i utvärderingen. Intervjuerna bör användas enbart för att verifiera att kandidaterna uppfyller ställda krav i avropsförfrågan. Intervjuerna bör alltså inte användas som ett eget utvärderingskriterium.
Pris
-
Svar:
Ramavtalet har ingen generell klausul om prisjustering, men det går att lägga in en sådan klausul i ett enskilt avrop. Om ett uppdrag ska löpa under flera år kan det vara fördelaktigt att lägga in en sådan.
-
Svar:
Ja, enligt ramavtalets kravkatalog kan man i avropsförfrågan begära in pris som timpris, fastpris, takpris eller med en viss rabattsats. Olika typer av priser kan kombineras i samma avrop.
-
Svar:
Med takpris avses det högsta timpris för konsulttjänst som får erbjudas i anbud som lämnas i avropssvar. Vid förnyad konkurrensutsättning får lägre timpris offereras. Takpriserna gäller hela ramavtalsperioden inklusive eventuella förlängningar.
Underleverantörer
-
Svar:
Vid utförande av Tjänst ska konsult vara anställd hos Ramavtalsleverantör, eller eventuell Underleverantör, senast dagen för Kontraktets ikraftträdande.
Villkor
-
Svar:
Myndighetens uppsägningstid är 14 dagar. Betalning för pågående uppdrag utgår under uppsägningstiden.
-
Svar:
Övertidsersättning och extra ersättning för arbete under obekväm arbetstid utgår endast under förutsättning att Parterna överenskommit om detta. Parterna kan själva komma överens om vilka ersättningsnivåer som ska gälla. I annat fall gäller ersättningsnivåer enligt avsnitt 8 i Allmänna villkor.
Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin
Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.
1
Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.
2
Effektivare offentliga inköp.
3
En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.
4
En rättssäker offentlig upphandling.
5
En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.
6
En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.
7
Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..