Managementtjänster - Utredning, ledning och verksamhetsstyrning
Utgångna ramavtal
Avtalsperiod
2016-06-28 - 2020-06-30Förlängningsoption
2020-06-30Avropsform
- Förnyad konkurrensutsättning
Kundstöd
Ramavtalsområdet Managementtjänster - Utredning, ledning och verksamhetsstyrning avser stöd för förbättrad styrning i syfte att effektivisera, utveckla och höja kvalitén i verksamheten. Vid avrop används förnyad konkurrensutsättning.
- Tjänsterna omfattar kvalificerade utredningar, analyser, granskningar eller utvärderingar som underlag för beslut. Vidare ingår strategisk rådgivning till ledningsgrupper i olika styrningsfrågor.
- Området avser stöd för ledning och styrning av verksamheten i syfte att utveckla och effektivisera denna.
- Behoven kan gälla både stöd- och kärnverksamhet. Granskning kan avse kundens egna underlag eller underlag framtaget av annan (second opinion).
- Tjänsterna kan utföras som uppdrag där anbudssökande tar huvudansvar, uppdrag i vilka avropsberättigade deltar och uppdrag som avser olika former av stöd och rådgivning.
- Tjänsterna kan avse hela verksamheten, delar av den eller enstaka behov hos myndigheten. Uppdragen kan även gälla verksamheter i flera myndigheter eller andra organisationer.
Nedan ges på en övergripande nivå exempel på stöd som avropsberättigade kan komma att avropa.
- Behovet av stöd kan innefatta kvalificerad oberoende utredningskompetens, kunskaper om ekonomistyrning, särskilt vad gäller staten, erfarenheter och kunskap om statlig förvaltning inklusive förvaltningsrätt, verksamhets- och organisationsutveckling.
- Behov kan finnas av snabba insatser t.ex. utifrån politiska beslut eller annan påverkan från omvärlden. Behov kan gälla en eller flera myndigheter eller intressenter.
Exempel på behov av:
- Utredningar och analyser inom stöd- och kärnverksamhet
- Utvärderingar och granskningar vad gäller måluppfyllelse och effekter
- Översyn av verksamhetens styrning och organisation för att kunna hantera förändringar internt eller i omvärlden
- Att möta krav från externa intressenter och behov av att kunna samverka externt
- Att hantera förändringar avseende myndighetens uppdrag
- Utvärderingar av genomförda insatser och uppföljningar av verksamhetsförändringar.
Exempel på specifika områden:
- Effektivisering av styrning i befintlig verksamhet
- Verksamhetens kvalité och ekonomi
- Hållbarhetsfrågor
- Informationssäkerhet
- Sourcing
- Styrning av IT-området utifrån ett verksamhetsperspektiv och IT-revision
- Säkerhetsfrågor, riskhantering.
Förfrågningsunderlaget omfattar en katalog med krav som avropsberättigade kan använda för att precisera krav vid avrop.
Bemanningstjänster till linjeverksamhet ingår inte i upphandlingen.
Avropsform
Förnyad konkurrensutsättning innebär att du ska skicka din avropsförfrågan till alla leverantörer inom aktuellt område.
-
Acando Consulting AB
Avtal: 96-27-2014:001
-
Capgemini Sverige AB
Avtal: 96-27-2014:002
-
Deloitte AB
Avtal: 96-27-2014:003
-
Ernst & Young AB
Avtal: 96-27-2014:004
-
Governo AB
Avtal: 96-27-2014:005
-
McKinsey & Company KB
Avtal: 96-27-2014:006
-
Ramböll Management Consulting AB
Avtal: 96-27-2014:007
Myndigheter under regeringen
Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.
Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se
Organisationer som deltar via bekräftelse
Frågor och svar om Managementtjänster - Utredning, ledning och verksamhetsstyrning
-
Svar:
Pris sätts vid avropstillfället, utom om krav ställts på s k senior-konsult. I detta fall finns ett takpris på 1900 kr/tim. Definitionen finns i Inbjudan.
Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin
Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.
1
Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.
2
Effektivare offentliga inköp.
3
En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.
4
En rättssäker offentlig upphandling.
5
En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.
6
En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.
7
Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..