Managementtjänster - Verksamhets- och organisationsutveckling
Utgångna ramavtal
Avtalsperiod
2016-08-01 - 2020-07-31Förlängningsoption
2020-07-31Avropsform
- Förnyad konkurrensutsättning
Kundstöd
Ramavtalsområdet avser tjänster som stöder genomförande av förändringar i verksamheten i syfte att effektivivisera, utveckla, följa upp och genom detta höja kvalitén. Förnyad konkurrensutsättning gäller som avropsform.
Tjänster som omfattas är översyn av verksamheter, organisation och ekonomi, analys av resultat, uppföljning och utvärdering.
Uppdragen kan bl.a. omfatta framtagning av underlag inför förändringar samt målsättningar, strategier, processkartläggningar, styrmodeller, verksamhetsplanering, förändringsledning, uppföljning, kravställning inför eventuellt följande behov av upphandling; ändrade processer och organisation m.m.
Ett centralt inslag i tjänsterna är medverkan för att få till stånd förbättringar avseende styrning, strukturer, arbetssätt, metoder och att kunna påvisa nytta efter genomfört uppdrag.
Tjänsterna kan utföras som uppdrag där anbudssökande tar huvudansvar, uppdrag i vilka avropsberättigade deltar och uppdrag som avser olika former av stöd och rådgivning. Tjänsterna kan avse hela utvecklingskedjan, delar av den eller enstaka behov hos myndigheten.
Exempel på tjänster
- Stöd/rådgivning eller ansvar för framtagning av ett specificerat resultat med eller utan deltagande av myndighetens personal
- Stöd vid styrning, projektledning, prioriteringsfrågor samt att stå för helhetssyn och samordning av utvecklingsarbete
- Framtagning av underlag, dokumentation, rapporter m.m.
- Stöd vid operativt genomförande och aktivt arbete för att driva beslutade förändringar
- Prioritering och genomförande av utvecklingsinsatser ingår
- Stöd och samordning vid utveckling
- Stöd till chefer/ledare och andra vid förändringar
Exempel på områden
- Översyn av mål för verksamheten, visioner, värdegrund inom staten, styrformer och styrdokument, myndighetsstrategi, policy
- Processöversyn
- Verksamhetsplanering
- Förändringsledning
- Uppföljningar, utvärdering av genomförd förändringar
- Nyttoberäkning, nyttoanalys, konsekvensanalys, riskbedömning
- Strategi och utvecklingsbehov avseende externa intressenter, medborgare, kunder t.ex. interaktion, kundmöten, samverkan mellan organisationer
- Kommunikation internt i samband med uppdraget
- Stöd att införa ledningssystem, systemförvaltning
- Översyn organisationsstrukturer
- Frågor om förändrade ansvarsförhållanden och roller
- Ekonomistyrning, åtgärder för att nå ekonomisk balans i verksamheten, analys av intäkter och kostnader, nyckeltal, mätetal och meetoder för uppföljning
- Intern kontroll
Avropsberättigade kan använda kravkatalogen som stöd vid avrop för att precisera krav
Avropsform
Förnyad konkurrensutsättning innebär att du ska skicka din avropsförfrågan till alla leverantörer inom aktuellt område.
-
Capgemini Sverige AB
Avtal: 96-28-2014:001
-
Ekan Aktiebolag
Avtal: 96-28-2014:002
-
IBM Svenska Aktiebolag
Avtal: 96-28-2014:003
-
PA Consulting Group Aktiebolag
Avtal: 96-28-2014:005
-
Preera AB
Avtal: 96-28-2014:006
-
Sonder AB
Avtal: 96-28-2014:004
-
Syntell AB
Avtal: 96-28-2014:007
-
Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB
Avtal: 96-28-2014:008
Myndigheter under regeringen
Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.
Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se
Organisationer som deltar via bekräftelse
Frågor och svar om Managementtjänster - Verksamhets- och organisationsutveckling
-
Svar:
Pris sätts vid avropstillfället, utom om krav ställts på s k senior-konsult. I detta fall finns ett takpris på 1800 kr/tim. Definitionen finns i Inbjudan.
Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin
Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.
1
Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.
2
Effektivare offentliga inköp.
3
En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.
4
En rättssäker offentlig upphandling.
5
En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.
6
En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.
7
Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..