Kontorsmateriel
Utgångna ramavtal
Avtalsperiod
2019-09-30 - 2023-09-29Förlängningsoption
2023-09-29Avropsform
- En leverantör
Kundstöd
Detta ramavtal omfattar kontorsmateriel fördelat på 10 olika varugrupper samt tillhörande tjänster för skåpservice, avisering och inbärning. Ramavtalet omfattar inte kontorspapper, hygien- och städprodukter, möbler och inredning eller IT-tillbehör.
Obs! För att börja avropa på det nya ramavtalet vill ramavtalsleverantören Staples att alla avropsberättigade myndigheter fyller i "Blankett för anmälan av avrop" och skickar den till:
Blanketten fungerar som underlag för registrering mot rätt avtal och prislista i Staples system. Den fungerar också som underlag för att ansluta det nya ramavtalet till myndigheters e-handelssystem.
Avropsform
Avropsformen En leverantör innebär att endast en leverantör tilldelats avtal inom ramavtalsområdet.
-
Lyreco Sverige AB
Avtal: 23.3-8005-18:001
Myndigheter under regeringen
Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.
Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se
Organisationer som deltar via bekräftelse
Andra upphandlande myndigheter, dvs. myndigheter under riksdagen och offentligt styrda organ, kan avropa om de lämnat bekräftelse till Kammarkollegiet. Kommuner och regioner kan också lämna bekräftelse, men endast gällande de statliga IT- och telekom ramavtalen, se listan nedan. Några av ovan nämnda organisationer har valt att avropa genom en annan organisation, för att se vilka dessa är hänvisar vi till dokumentet nedan.
Frågor och svar om Kontorsmateriel
Pris
-
Svar:
I en upphandling via en varukorg måste man beakta följande faktorer:
• För varje position/vara i varukorgen måste man ange exakt beskrivning på krav på funktion, mått, kvalitet, ev. miljömärkning etc.
• För varje position/vara måste man ange en bedömd volym som kommer att avropas. Denna volym måste bygga på faktisk försäljningsstatistik som finns tillgänglig.
• Varje position/vara måste vara så vanligt förekommande att tillräckligt många leverantörer kan tillhandahålla den och kunna lämna anbud.
• När anbuden från leverantörerna kommer in måste alla varor som alla leverantörer har offererat för samtliga positioner kontrolleras avseende ställda krav.Detta innebär att det av både praktiska och upphandlingsjuridiska skäl inte går att göra en varukorg som innehåller samtliga artiklar leverantörerna kan offerera. Prisutvärderingen måste koncentreras till de artiklar som avropas mest för att få bäst effekt på prisbilden totalt sett.
-
Svar:
Staples har många olika kunder som är knutna till olika avtal med olika priser. De har webbshopar för både privatpersoner och företag. Priserna för en och samma vara kan variera mellan olika kunder men också mellan olika tidsperioder och tillfälliga kampanjer. De har inte någon ”officiell grundprislista” som man kan jämföra ramavtalets priser emot. I upphandlingen av det nya ramavtalet gjordes en prisutvärdering på ca. 880 varor via en s.k. varukorg. Dessa varor utgjorde den största försäljningsvolymen enligt statistik från tidigare år och har fördelaktiga priser i ramavtalet. Sedan fick leverantörerna även skicka med ett övrigt nettoprissatt sortiment som också ingår i ramavtalet men som endast delvis ingick i prisutvärderingen via en s.k. dold varukorg. Staples skickade med ca. 6700 i ett övrigt sortiment och där är prisnivån mer varierad. Även om en viss vara är billigare i deras publika webbshop vid ett visst tillfälle är det inte säkert att den alltid kommer att vara det pga. deras rörliga prissättning. Det tidigare ramavtalet innehöll enbart ett avtalat sortiment på ca. 750 artiklar som prisutvärderades via en varukorg. Det kom mycket synpunkter på att det var ett för smalt sortiment och många inköp fick göras utanför ramavtalet. I det nya ramavtalet har man därför lagt till ett övrigt nettoprissatt sortiment som ingår i ramavtalet.
-
Svar:
Ja, alla varor i prisbilagan utgör avtalat sortiment. Varor som ingått i upphandlingens Öppna eller Dolda varukorgar är särskilt markerade med ett Pos.nr. För dessa varor har det ställts specifika krav i upphandlingen. Vilka dessa krav är framgår av respektive varukorg som finns publicerade på avropa.se.
Leverans
-
Svar:
Nej, alla beställda varor ska levereras. Oavsett om de är restnoterade eller inte. Detta är en standardtext finns med på alla Staples följesedlar men som bara avser "icke avtalskunder". Den gäller alltså inte myndigheter som avropar på detta ramavtal. Staples har blivit uppmanad att ta bort texten då den är missvisande.
-
Svar:
Något exakt uppgift om vilka varor i övrigt sortiment som inte är lagervaror går inte att säga. Det kan variera över tiden. Men enligt Staples så levereras den absoluta majoriteten av det övriga sortimentet inom 3 dagar.
Kontrakt
-
Svar:
Ja, Avropsberättigade väljer själva för vilken period de vill avropa och de behöver inte ange exakta uppgifter om det i förväg. Blanketten är till för Staples interna rutiner för att registrera in myndigheterna på rätt sortiment och rätt priser i sitt system. Om ni vet att ni bara kommer att avropa en begränsad period kan ni ange det i blanketten som frivillig information till Staples.
Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin
Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.
1
Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.
2
Effektivare offentliga inköp.
3
En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.
4
En rättssäker offentlig upphandling.
5
En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.
6
En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.
7
Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..