Till innehåll på sidan

Prenumerera via RSS

Arbetsstolar

Utgångna ramavtal

Avtalsperiod

2019-09-16 - 2023-09-15

Förlängningsoption

2023-09-15

Avropsform

  • Förnyad konkurrensutsättning
  • Särskild fördelningsnyckel

Biträdande ramavtalsansvarig

Rebecka Lindvall

08-7000663


Detta delområde omfattar kontorsarbetsstolar av typ A där även s.k. 24/7-stolar ingår. Det finns även tillbehör att avropa. Tillbehör kan t.ex. vara ståstödsstolar, sadelstolar m.m. Endast produkter i leverantörernas produktlistor kan avropas. Till snabbguide

Avrop ska ske med tillämpning av särskild fördelningsnyckel om beräknat varuvärde uppgår till 500 000 SEK enligt de priser som presenteras i produktlistorna. Vid avrop där värdet överstiger 500 000 SEK ska förnyad konkurrensutsättning tillämpas: Vid avrop som föregås av förnyad konkurrensutsättning kan bättre prisvillkor överenskommas än de priser som presenteras i ramavtalsleverantörernas produktlistor.

Vid avrop genom särskild fördelningsnyckel finns ingen rangordning mellan ramavtalsleverantörerna.

Särskild fördelningsnyckel innebär att du utifrån ett eller flera kriterier, angivna i ramavtalet, väljer den leverantör som bäst kan tillgodose ert behov vid avropstillfället.

Namn
Senast uppdaterad
Upphandling
Senast uppdaterad: 2019-07-19 2019-07-19
Senast uppdaterad: 2019-09-19 2019-09-19
Avtalsdokument
Senast uppdaterad: 2019-07-19 2019-07-19
Senast uppdaterad: 2019-07-19 2019-07-19
Senast uppdaterad: 2019-07-19 2019-07-19
Stöddokument
Senast uppdaterad: 2022-05-25 2022-05-25
Senast uppdaterad: 2022-03-24 2022-03-24
Senast uppdaterad: 2019-07-19 2019-07-19
Senast uppdaterad: 2022-06-13 2022-06-13
Senast uppdaterad: 2019-10-08 2019-10-08
Senast uppdaterad: 2022-11-29 2022-11-29
Senast uppdaterad: 2019-07-19 2019-07-19
Senast uppdaterad: 2020-12-01 2020-12-01
Senast uppdaterad: 2020-09-01 2020-09-01
Senast uppdaterad: 2022-04-04 2022-04-04
Senast uppdaterad: 2020-03-02 2020-03-02
Senast uppdaterad: 2024-11-29 2024-11-29
Senast uppdaterad: 2019-10-02 2019-10-02

Myndigheter under regeringen

Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.

Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se


Organisationer som deltar via bekräftelse

Andra upphandlande myndigheter, dvs. myndigheter under riksdagen och offentligt styrda organ, kan avropa om de lämnat bekräftelse till Kammarkollegiet. Kommuner och regioner kan också lämna bekräftelse, men endast gällande de statliga IT- och telekom ramavtalen, se listan nedan. Några av ovan nämnda organisationer har valt att avropa genom en annan organisation, för att se vilka dessa är hänvisar vi till dokumentet nedan.

Namn
AB Svenska Spel
Akademiska Hus Aktiebolag
Kungliga Operan Aktiebolag
Nordiska museet
Nordregio
Riksdagens ombudsmän
Riksdagsförvaltningen
Riksrevisionen
Riksteatern
RISE Research Institutes of Sweden AB
Stiftelsen för Miljöstrategisk Forskning
Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Stiftelsen Röda korshemmet
Stiftelsen Skansen
Svenska Filminstitutet
Sveriges Riksbank

Frågor och svar om Arbetsstolar


Avrop

  • Svar:

    Enligt ramavtalet ska tjänster offereras separat vilket också torde betyda att ramavtalsleverantörerna ska/kan ge ett separat pris för de tjänster som inte ingår i priset, som t.ex. fast montering, mätning och utplacering på angiven plats.

    Tänk på att vara tydlig vilka tjänster som avropas. Det är viktigt att ge all information som är nödvändig för att ramavtalsleverantörerna ska kunna utföra tjänsten enligt ert avrop. I många fall kan inte ramavtalsleverantörerna ange ett pris för tjänsterna innan tjänsten ska utföras p.g.a. att avropande myndighet varit otydlig eller inte skapat förutsättningar för ramavtalsleverantörerna att utföra tjänsten. I många fall kan ramavtalsleverantörerna bli tvungen att ta ut extra kostnad för tjänster som inte angivits i avropsförfrågan som t.ex. flytt av möbler så att den beställda tjänsten ska kunna utföras.

  • Svar:

    Ja, du bör kontrollera om ramavtalsleverantörerna har med varan i sin produktlista. Om varan inte finns med så ingår den inte i ramavtalet. I avropsförfrågan så kan ni med fördel be ramavtalsleverantörerna ange på vilken sida som varan kan hittas för att lättare kunna kontrollera avropssvaren.

  • Svar:

    Om varuvärdet inklusive tjänster understiger beloppsgränsen (se ”Vägledningen” eller delområdessidorna) kan ni utgå från de parametrar som finns angivna i t.ex. vägledningen eller i snabbguiden för att göra avrop enligt särskild fördelningsnyckel. En av parametrarna som finns angivna är ”varans anpassning till befintliga möbler och inredning”.
    Ni kontaktar den ramavtalsleverantör som bäst motsvarar de krav och önskemål ni har och gör en beställning. Tänk på att flera ramavtalsleverantörer kan erbjuda samma vara. Det finns ingen rangordning mellan ramavtalsleverantörerna men ni torde ju i sådana fall vända er till den ramavtalsleverantör som erbjuder lägst pris som presenteras i produktlistorna.
    För varu- och tjänstevärde över beloppsgränsen så råder förnyad konkurrens. Ett krav på att ”varans anpassning till befintliga möbler och inredning” ska kunna uppfyllas gäller även vid förnyad konkurrensutsättning.
    Om inte varan längre finns med i ramavtalsleverantörernas utbud inom ramavtalen så måste en egen upphandling göras. Det kan finnas flera anledningar till att en vara inte längre finns med i utbudet, t.ex. att varan utgått eller att varan inte längre har en godkänd provning enligt de krav Statens inköpscentral hade i ramavtalsupphandlingen. Det kan också vara så att möbeln är en nyhet och att ramavtalsleverantören ännu inte hunnit prova möbeln på ett provningsinstitut.

  • Svar:

    Nej, detta är inte möjligt då avrop görs per delområde. Överprövningsrisken har varit stor då Kammarkollegiet tidigare upphandlat sådana ramavtal. Dessutom gynnas inte små, nischade, leverantörer om delområdena tas bort.

  • Svar:

    Om varuvärdet inklusive tjänster understiger beloppsgränsen ska avrop göras enligt särskild fördelningsnyckel. Ni kontaktar den ramavtalsleverantör som bäst motsvarar de önskemål ni har och gör en beställning. Tänk på att flera ramavtalsleverantörer kan erbjuda samma möbel. Det finns ingen rangordning mellan ramavtalsleverantörerna men ni torde ju i sådana fall vända er till den ramavtalsleverantör som erbjuder varan till lägst pris. Om varuvärdet inklusive tjänster överstiger beloppsgränsen så måste en förnyad konkurrens göras. Även vid detta förfarande finns möjlighet att ställa krav på att möbeln ska överensstämma med tidigare anskaffad möbel. För att förtydliga i avropet kan man ju förslagsvis beskriva att man redan har möbeln och vill komplettera med likadana.

Avropsordning

  • Svar:

    Nej. Då råder avropsformen särskild fördelningsnyckel

  • Svar:

    Ramavtalen har avropsformerna särskild fördelningsnyckel respektive förnyad konkurrensutsättning. Det finns ingen rangordning mellan ramavtalsleverantörerna. Den ramavtalsleverantör som bäst kan erbjuda önskat behov till lägst pris, presenterade i produktlistorna, torde kontaktas om värdet understiger beloppsgräns (se vidare i ”Vägledningen”).

  • Svar:

    Syftet med avropsformen är att man själv kontrollerar priser på de varor man har behov av. Detta görs i de produktlistor som finns under respektive ramavtalsleverantör. Efter detta förfarande kan en enkel beställning skickas till den utvalda ramavtalsleverantören som kan leverera önskat behov till förslagsvis lägsta pris. Tänk på att flera ramavtalsleverantörer kan erbjuda samma vara. Det finns ingen rangordning mellan ramavtalsleverantörerna men ni torde i sådana fall vända er till den ramavtalsleverantör som erbjuder lägst pris. Se gärna ”Sökhjälp” för att lättare hitta önskat behov.

Omfattning

  • Svar:

    Fler delområden har gett fler leverantörer möjligheten att lämna anbud i ramavtalsupphandlingen. Detta medför ofta att ett större utbud av varor är möjliga att avropa.

  • Svar:

    Nej, det finns inga ramavtal för entrémattor och service av dessa.

  • Svar:

    Det är bara varor som finns presenterade i ramavtalsleverantörernas produktlistor som är möjliga att avropa. Dessa varor ska uppfylla de obligatoriska krav som ställts i upphandlingen (ev. undantag för s.k. tillbehör). Vid anpassning av en vara, t.ex. annat mått eller ej ordinarie kulör på lack behöver inte själva anpassningen finnas beskriven och prissatt i produktlistan. Dock måste varan (möbelserien) finnas beskriven.

  • Svar:

    Nej, det finns inget delområde där det går att avropa hörssalsstolar. Talarstolar eller annan inredning kan i viss mån avropas inom delområde Arbetsplats och förvaring eller Skrivtavlor och AV-inredning.

  • Svar:

    Det är inte möjligt att avropa den typen av tjänst. Dock går det att kundanpassa delar av det sortiment som erbjuds inom ramavtalen. Det går t.ex. att avropa "udda" format på bord eller en linoleumförsedd skrivbordsskiva. Detta kan man läsa mer om i Vägledningen under avsnitt 2.3.

  • Svar:

    Nej, det finns inga ramavtal som omfattar dessa tjänster.

Tjänst

  • Svar:

    Ramavtalsleverantörerna ska enligt ramavtalet leverera varan och ställa varan innanför er entré (varumottagning eller liknande). Om inte utplacering till angiven plats avropats (innebär en extra kostnad) ska ramavtalsleverantörerna montera varan i funktionsdugligt skick i entrén. Monteringen ingår i priset. Se vidare text i Allmänna villkor kapitel 20.10.

  • Svar:

    Ja, det är fullt möjligt, mot en kostnad. Montering i vägg, golv eller tak ingår inte i priset för varan.

  • Svar:

    Om det uppskattade värdet för varorna och tjänsterna understiger beloppsgränsen kontaktas den ramavtalsleverantör som bäst kan tillgodose ert behov utifrån de parametrar som finns i t.ex. vägledningen eller snabbguiden. Ni gör då ett avrop enligt särskild fördelningsnyckel. Om priset är svårt att bedöma för tjänster så kan man eventuellt ställa en prisfråga innan avropet. Frågan bör då ställas till samtliga ramavtalsleverantörer. Vid avrop genom förnyad konkurrensutsättning för ett värde över beloppsgränsen ska ramavtalsleverantörerna prissätta tjänsterna i sitt avropssvar utifrån de krav ni ställt.

Vara

  • Svar:

    Det finns en ”Sökhjälp” som stöd. Den går att hitta på avropa under ”Gemensamma dokument”. Tyvärr har vi inte möjlighet att ta fram en fullständig sökhjälp per vara/artikel men typ av vara, varumärke och ramavtalsleverantörer som erbjuder varumärket går att hitta.

  • Svar:

    Om man vill avropa enbart projektordukar/skrivtavlor ska avrop ske från delområde Skrivtavlor och AV-inredning. Om man har behov av både projektordukar/skrivtavlor och projektorer/bildskärmar ska avrop ske inom ”AV och videokonferens”. Inom ”AV och videokonferens” betraktas projektordukar/skrivtavlor som tillbehör till projektorer/bildskärmar. I princip gäller följande: Om myndigheten har behov av teknik ska avrop ske inom ”AV och videokonferens”. Se vidare under kategorin ”Teknisk utrustning”

  • Svar:

    Ett tillbehör är en vara där Kammarkollegiet inte ställt några tekniska krav på varan. Tillbehör är ofta en vara som tillför något positivt till arbetsplatsen eller till arbetsplatsens/kontorets estetiska utseende. Tillbehör kan också vara en vara som blir till stöd i arbetet eller behövs för att avropad vara ska fungera på ett bättre sätt, t.ex. ståmattor, eller gardinskenor. Ett tillbehör kan också vara speciella möbler i material eller i en utformning där inte krav går att ställa, t.ex. fällstolar.

  • Svar:

    Varuvärdet inklusive tjänster understiger beloppsgränsen och därmed kan ni utgå från de parametrar som finns angivna i t.ex. vägledningen eller i snabbguiden för att göra avrop enligt särskild fördelningsnyckel. Ni kontaktar den ramavtalsleverantör som bäst uppfyller det behov ni har och gör en beställning. Tänk på att flera ramavtalsleverantörer kan erbjuda samma utbud/stol. Det finns ingen rangordning mellan ramavtalsleverantörerna men ni torde ju i sådana fall vända er till den ramavtalsleverantör som erbjuder lägst pris som presenteras i produktlistorna.

Nyheter
Publicerad
Publicerad: 2021-04-19 2021-04-19
Publicerad: 2021-02-23 2021-02-23
Publicerad: 2020-12-01 2020-12-01

Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin

Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.

1

Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.

2

Effektivare offentliga inköp.

3

En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.

4

En rättssäker offentlig upphandling.

5

En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.

6

En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.

7

Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..

Nationella upphandlingsstrategin
Senast ändrad: 2023-09-08