Till innehåll på sidan

Prenumerera via RSS

Stockholms län - Stockholm - Kommundel - 7 Södermalm inkl. Långholmen och Hamma
Heldagskonferens utan förtäring

Utgångna ramavtal

Avtalsperiod

2020-01-01 - 2023-12-31

Förlängningsoption

2023-12-31

Avropsform

  • Rangordnat ramavtal

Detta delområde omfattar konferenstjänster upp t.o.m. 150 personer och bokas direkt med anläggningen. I heldag utan förtäring ingår möteslokal i åtta (8) timmar.

Angivna priser är exklusive moms.

Avropsform


Rangordnat ramavtal innebär att du i första hand ska skicka din avropsförfrågan till den leverantör som rangordnats nummer 1.

  • 1 Eatery Lumafabriken

    Avtal: 23.3-7732-19:117

    Lumaparksvägen 7
    120 31 Stockholm

    Konferensrum: 12

    Dokument
    Senast uppdaterad
    Senast uppdaterad: 2020-05-03 2020-05-03
    Priser
    Eatery Luma Park

    Timdebiteringspriset ska omfatta möteslokal i skolsittning för 1–50 personer. Leverantör som har konferensmöjlighet för ett större antal deltagare kan välja att utöver 1–50 personer, även offerera i grupperna 51–75 personer och 76–150 personer. I dessa grupper godtas biosittning eller liknande.

    I de fall där tjänsten är prissatt till 0 kr ingår tjänsten kostnadsfritt. 

    Pris i SEK
    Pris inom spannet 1 - 15 personer för en (1) möteslokal i åtta (8) timmar i skolsittning
    4563
    Pris inom spannet 16 - 50 personer för en (1) möteslokal i åtta (8) timmar i skolsittning
    9125
    Pris inom spannet 51 -75 personer för en (1) möteslokal i åtta (8) timmar i biosittning eller liknande
    15970
    Pris inom spannet 76 - 150 personer för en (1) möteslokal i åtta (8) timmar i biosittning eller liknande
    1824
    Pris per timme för grupprum för minst 8 personer
    912

    I deltagarspannen för utvärdering och pris under ramavtalsperioden är sittningsformen skolsittning upp till och med 50 personer. För 51 personer eller fler är sittningsformen biosittning. I det fall andra former av sittning kan arrangeras i aktuell möteslokal ska detta ske kostnadsfritt efter beställarens önskemål. I det fall önskad sittningsform inte kan erbjudas på grund av brist på utrymme i avsedd möteslokal kan ramavtalsleverantören och beställaren överenskomma om en annan möteslokal som erbjuds mot ett tillägg.

    I det fall biosittning eller liknande sittning efterfrågas upp till och med 50 personer kan en annan möteslokal erbjudas mot en prisreduktion. Tillägg och reduktion av pris enligt ovan överenskommes mellan parterna. 

    Eatery Luma Park

    I de fall där tjänsten är prissatt till 0 kr ingår tjänsten kostnadsfritt. 

    Pris i SEK
    Pris för frukt för 1 (en) person
    29
    Pris för godis för 1 (en) person
    29
    Pris per timme för konferens/högtalartelefon
    0
    Pris per timme för mobil hörslinga
    0
  • 2 Clarion Hotel Stockholm

    Avtal: 23.3-7732-19:118


    Dokument
    Senast uppdaterad
    Senast uppdaterad: 2020-05-03 2020-05-03
    Priser
    Clarion Hotel Stockholm

    Timdebiteringspriset ska omfatta möteslokal i skolsittning för 1–50 personer. Leverantör som har konferensmöjlighet för ett större antal deltagare kan välja att utöver 1–50 personer, även offerera i grupperna 51–75 personer och 76–150 personer. I dessa grupper godtas biosittning eller liknande.

    I de fall där tjänsten är prissatt till 0 kr ingår tjänsten kostnadsfritt. 

    Pris i SEK
    Pris inom spannet 1 - 15 personer för en (1) möteslokal i åtta (8) timmar i skolsittning
    4563
    Pris inom spannet 16 - 50 personer för en (1) möteslokal i åtta (8) timmar i skolsittning
    11407
    Pris inom spannet 51 -75 personer för en (1) möteslokal i åtta (8) timmar i biosittning eller liknande
    13688
    Pris inom spannet 76 - 150 personer för en (1) möteslokal i åtta (8) timmar i biosittning eller liknande
    18250
    Pris per timme för grupprum för minst 8 personer
    2053

    I deltagarspannen för utvärdering och pris under ramavtalsperioden är sittningsformen skolsittning upp till och med 50 personer. För 51 personer eller fler är sittningsformen biosittning. I det fall andra former av sittning kan arrangeras i aktuell möteslokal ska detta ske kostnadsfritt efter beställarens önskemål. I det fall önskad sittningsform inte kan erbjudas på grund av brist på utrymme i avsedd möteslokal kan ramavtalsleverantören och beställaren överenskomma om en annan möteslokal som erbjuds mot ett tillägg.

    I det fall biosittning eller liknande sittning efterfrågas upp till och med 50 personer kan en annan möteslokal erbjudas mot en prisreduktion. Tillägg och reduktion av pris enligt ovan överenskommes mellan parterna. 

    Clarion Hotel Stockholm

    I de fall där tjänsten är prissatt till 0 kr ingår tjänsten kostnadsfritt. 

    Pris i SEK
    Pris för frukt för 1 (en) person
    24
    Pris för godis för 1 (en) person
    24
    Pris per timme för konferens/högtalartelefon
    1192
    Pris per timme för mobil hörslinga
    Erbjuds ej
  • 3 Biz Apartment Hammarby Sjöstad

    Avtal: 23.3-7732-19:119


    Dokument
    Senast uppdaterad
    Senast uppdaterad: 2020-05-03 2020-05-03
    Priser
    Biz Apartment Hammarby Sjöstad

    Timdebiteringspriset ska omfatta möteslokal i skolsittning för 1–50 personer. Leverantör som har konferensmöjlighet för ett större antal deltagare kan välja att utöver 1–50 personer, även offerera i grupperna 51–75 personer och 76–150 personer. I dessa grupper godtas biosittning eller liknande.

    I de fall där tjänsten är prissatt till 0 kr ingår tjänsten kostnadsfritt. 

    Pris i SEK
    Pris inom spannet 1 - 15 personer för en (1) möteslokal i åtta (8) timmar i skolsittning
    6274
    Pris inom spannet 16 - 50 personer för en (1) möteslokal i åtta (8) timmar i skolsittning
    9924
    Pris inom spannet 51 -75 personer för en (1) möteslokal i åtta (8) timmar i biosittning eller liknande
    12547
    Pris inom spannet 76 - 150 personer för en (1) möteslokal i åtta (8) timmar i biosittning eller liknande
    Erbjuds ej
    Pris per timme för grupprum för minst 8 personer
    513

    I deltagarspannen för utvärdering och pris under ramavtalsperioden är sittningsformen skolsittning upp till och med 50 personer. För 51 personer eller fler är sittningsformen biosittning. I det fall andra former av sittning kan arrangeras i aktuell möteslokal ska detta ske kostnadsfritt efter beställarens önskemål. I det fall önskad sittningsform inte kan erbjudas på grund av brist på utrymme i avsedd möteslokal kan ramavtalsleverantören och beställaren överenskomma om en annan möteslokal som erbjuds mot ett tillägg.

    I det fall biosittning eller liknande sittning efterfrågas upp till och med 50 personer kan en annan möteslokal erbjudas mot en prisreduktion. Tillägg och reduktion av pris enligt ovan överenskommes mellan parterna. 

    Biz Apartment Hammarby Sjöstad

    I de fall där tjänsten är prissatt till 0 kr ingår tjänsten kostnadsfritt. 

    Pris i SEK
    Pris för frukt för 1 (en) person
    23
    Pris för godis för 1 (en) person
    23
    Pris per timme för konferens/högtalartelefon
    0
    Pris per timme för mobil hörslinga
    0
  • 4 van der Nootska Palatset

    Avtal: 23.3-7732-19:120

    St Paulsgatan 21
    118 46 Stockholm

    Konferensrum: 9

    Dokument
    Senast uppdaterad
    Senast uppdaterad: 2020-05-03 2020-05-03
    Priser
    van der Nootska Palatset

    Timdebiteringspriset ska omfatta möteslokal i skolsittning för 1–50 personer. Leverantör som har konferensmöjlighet för ett större antal deltagare kan välja att utöver 1–50 personer, även offerera i grupperna 51–75 personer och 76–150 personer. I dessa grupper godtas biosittning eller liknande.

    I de fall där tjänsten är prissatt till 0 kr ingår tjänsten kostnadsfritt. 

    Pris i SEK
    Pris inom spannet 1 - 15 personer för en (1) möteslokal i åtta (8) timmar i skolsittning
    5133
    Pris inom spannet 16 - 50 personer för en (1) möteslokal i åtta (8) timmar i skolsittning
    10266
    Pris inom spannet 51 -75 personer för en (1) möteslokal i åtta (8) timmar i biosittning eller liknande
    15970
    Pris inom spannet 76 - 150 personer för en (1) möteslokal i åtta (8) timmar i biosittning eller liknande
    18250
    Pris per timme för grupprum för minst 8 personer
    1141

    I deltagarspannen för utvärdering och pris under ramavtalsperioden är sittningsformen skolsittning upp till och med 50 personer. För 51 personer eller fler är sittningsformen biosittning. I det fall andra former av sittning kan arrangeras i aktuell möteslokal ska detta ske kostnadsfritt efter beställarens önskemål. I det fall önskad sittningsform inte kan erbjudas på grund av brist på utrymme i avsedd möteslokal kan ramavtalsleverantören och beställaren överenskomma om en annan möteslokal som erbjuds mot ett tillägg.

    I det fall biosittning eller liknande sittning efterfrågas upp till och med 50 personer kan en annan möteslokal erbjudas mot en prisreduktion. Tillägg och reduktion av pris enligt ovan överenskommes mellan parterna. 

    van der Nootska Palatset

    I de fall där tjänsten är prissatt till 0 kr ingår tjänsten kostnadsfritt. 

    Pris i SEK
    Pris för frukt för 1 (en) person
    32
    Pris för godis för 1 (en) person
    32
    Pris per timme för konferens/högtalartelefon
    0
    Pris per timme för mobil hörslinga
    0
  • 5 Hilton Stockholm Slussen

    Avtal: 23.3-7732-19:121


    Dokument
    Senast uppdaterad
    Senast uppdaterad: 2020-05-03 2020-05-03
    Priser
    Hilton Stockholm Slussen

    Timdebiteringspriset ska omfatta möteslokal i skolsittning för 1–50 personer. Leverantör som har konferensmöjlighet för ett större antal deltagare kan välja att utöver 1–50 personer, även offerera i grupperna 51–75 personer och 76–150 personer. I dessa grupper godtas biosittning eller liknande.

    I de fall där tjänsten är prissatt till 0 kr ingår tjänsten kostnadsfritt. 

    Pris i SEK
    Pris inom spannet 1 - 15 personer för en (1) möteslokal i åtta (8) timmar i skolsittning
    6981
    Pris inom spannet 16 - 50 personer för en (1) möteslokal i åtta (8) timmar i skolsittning
    23725
    Pris inom spannet 51 -75 personer för en (1) möteslokal i åtta (8) timmar i biosittning eller liknande
    34904
    Pris inom spannet 76 - 150 personer för en (1) möteslokal i åtta (8) timmar i biosittning eller liknande
    47907
    Pris per timme för grupprum för minst 8 personer
    571

    I deltagarspannen för utvärdering och pris under ramavtalsperioden är sittningsformen skolsittning upp till och med 50 personer. För 51 personer eller fler är sittningsformen biosittning. I det fall andra former av sittning kan arrangeras i aktuell möteslokal ska detta ske kostnadsfritt efter beställarens önskemål. I det fall önskad sittningsform inte kan erbjudas på grund av brist på utrymme i avsedd möteslokal kan ramavtalsleverantören och beställaren överenskomma om en annan möteslokal som erbjuds mot ett tillägg.

    I det fall biosittning eller liknande sittning efterfrågas upp till och med 50 personer kan en annan möteslokal erbjudas mot en prisreduktion. Tillägg och reduktion av pris enligt ovan överenskommes mellan parterna. 

    Hilton Stockholm Slussen

    I de fall där tjänsten är prissatt till 0 kr ingår tjänsten kostnadsfritt. 

    Pris i SEK
    Pris för frukt för 1 (en) person
    39
    Pris för godis för 1 (en) person
    39
    Pris per timme för konferens/högtalartelefon
    1494
    Pris per timme för mobil hörslinga
    172
Namn
Senast uppdaterad
Senast uppdaterad: 2024-05-27 2024-05-27
Senast uppdaterad: 2022-09-05 2022-09-05
Senast uppdaterad: 2022-02-01 2022-02-01
Senast uppdaterad: 2022-08-08 2022-08-08
Senast uppdaterad: 2022-06-15 2022-06-15
Senast uppdaterad: 2022-06-29 2022-06-29

Myndigheter under regeringen

Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.

Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se


Organisationer som deltar via bekräftelse

Namn
Akademiska Hus Aktiebolag
Kungliga Operan Aktiebolag
Riksdagens ombudsmän
Riksdagsförvaltningen
Riksrevisionen
Riksteatern
RISE Research Institutes of Sweden AB
Specialfastigheter Sverige Aktiebolag
Stiftelsen för Miljöstrategisk Forskning
Stiftelsen för strategisk forskning
Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Stiftelsen Röda korshemmet
Svenska Filminstitutet
Sveriges Riksbank
Inga nyheter

Frågor och svar om Konferenser och möten


Dagkonferens

  • Svar:

    Det är kravställt i resebyråavtalen att upphandlad resebyrå ska kunna boka de rangordnade delområdena åt avropsberättigad. Vid stora konferenser genom FKU så genomför avropsberättigad avropet på egen hand.

  • Svar:

    Om leverantören kan erbjuda tjänsten, t ex middag eller hotellövernattning efter en dagkonferens, så får ordinarie priser erbjudas. Avropsberättigad har inte rätt att gå vidare i rangordningen om denna tjänst inte kan erbjudas eftersom som de extratjänster som inte finns listade under tilläggstjänster inte är upphandlade inom delområdet.

  • Svar:

    Nej, ramavtalen är nettoavtal. Anläggningarna ska inte betala provisioner till en förmedlare. Viktigt att tredje part meddelar för leverantörerna att man gör bokning för avropsberättigad. En förmedelare får heller inte ta ut provision av en beställare om det inte finns en överenskommelse parterna emellan.

  • Svar:

    Kan ej krävas i de rangordnade delområdena där samtliga villkor är fastställda. Vid förnyad konkurrensutsättning kan myndigheten i avropet begära detta. Anläggningen kan i sitt avropssvar acceptera kravet och ev. ta betalt för tjänsten.

  • Svar:

    Om en annan form av sittning kan genomföras i aktuell möteslokal ska detta ske kostnadsfritt efter beställarens önskemål. I det fall önskad sittningsform inte kan erbjudas på grund av brist på utrymme i avsedd möteslokal kan Ramavtalsleverantören och beställaren överenskomma om en annan möteslokal som erbjuds mot ett tillägg. I det fall biosittning eller liknande sittning efterfrågas kan Ramavtalsleverantören och beställaren överenskomma om en annan möteslokal mot en prisreduktion. Tillägg och reduktion av pris enligt ovan överenskommes skriftligen mellan parterna.

  • Svar:

    Kategori Plus i Dagkonferens och Helpension har en omfattande kravspecifikation med flera och högre krav än bas på kapacitet, service, teknik och kvalitet. Utförlig kravspecifikation per kategori finns på avropa.se. Myndigheterna är fria att själva välja kategori vid varje avropstillfälle.

  • Svar:

    I vägledningen finns en tydlig beskrivning över respektive delområde, vilka huvudsakliga tjänster som ingår och vilken del som är aktuell per behov.

  • Svar:

    De publicerade priserna på avropa.se gäller vid avropstillfället, även för de konferenser som genomförs efter en eventuell prisjustering. Vid avrop från Stora konferenser, genom en FKU, kan inte leverantören ändra sitt ursprungliga priserbjudande p.g.a. av en prisjustering, utan är bunden till sin ordinarie offert tills det att giltighetstiden för offerten går ut.

Halvdag utan förtäring

  • Svar:

    Det är kravställt i resebyråavtalen att upphandlad resebyrå ska kunna boka de rangordnade delområdena åt avropsberättigad. Vid stora konferenser genom FKU så genomför avropsberättigad avropet på egen hand.

  • Svar:

    Om leverantören kan erbjuda tjänsten, t ex middag eller hotellövernattning efter en dagkonferens, så får ordinarie priser erbjudas. Avropsberättigad har inte rätt att gå vidare i rangordningen om denna tjänst inte kan erbjudas eftersom som de extratjänster som inte finns listade under tilläggstjänster inte är upphandlade inom delområdet.

  • Svar:

    Kan ej krävas i de rangordnade delområdena där samtliga villkor är fastställda. Vid förnyad konkurrensutsättning kan myndigheten i avropet begära detta. Anläggningen kan i sitt avropssvar acceptera kravet och ev. ta betalt för tjänsten.

  • Svar:

    Nej, ramavtalen är nettoavtal. Anläggningarna ska inte betala provisioner till en förmedlare. Viktigt att tredje part meddelar för leverantörerna att man gör bokning för avropsberättigad. En förmedelare får heller inte ta ut provision av en beställare om det inte finns en överenskommelse parterna emellan.

  • Svar:

    Nej, i dessa kategorier ingår ingen förtäring.

  • Svar:

    I vägledningen finns en tydlig beskrivning över respektive delområde, vilka huvudsakliga tjänster som ingår och vilken del som är aktuell per behov.

Heldag utan förtäring

  • Svar:

    Det är kravställt i resebyråavtalen att upphandlad resebyrå ska kunna boka de rangordnade delområdena åt avropsberättigad. Vid stora konferenser genom FKU så genomför avropsberättigad avropet på egen hand.

  • Svar:

    Om leverantören kan erbjuda tjänsten, t ex middag eller hotellövernattning efter en dagkonferens, så får ordinarie priser erbjudas. Avropsberättigad har inte rätt att gå vidare i rangordningen om denna tjänst inte kan erbjudas eftersom som de extratjänster som inte finns listade under tilläggstjänster inte är upphandlade inom delområdet.

  • Svar:

    Kan ej krävas i de rangordnade delområdena där samtliga villkor är fastställda. Vid förnyad konkurrensutsättning kan myndigheten i avropet begära detta. Anläggningen kan i sitt avropssvar acceptera kravet och ev. ta betalt för tjänsten.

  • Svar:

    De publicerade priserna på avropa.se gäller vid avropstillfället, även för de konferenser som genomförs efter en eventuell prisjustering. Vid avrop från Stora konferenser, genom en FKU, kan inte leverantören ändra sitt ursprungliga priserbjudande p.g.a. av en prisjustering, utan är bunden till sin ordinarie offert tills det att giltighetstiden för offerten går ut.

  • Svar:

    Nej, ramavtalen är nettoavtal. Anläggningarna ska inte betala provisioner till en förmedlare. Viktigt att tredje part meddelar för leverantörerna att man gör bokning för avropsberättigad. En förmedelare får heller inte ta ut provision av en beställare om det inte finns en överenskommelse parterna emellan.

  • Svar:

    Nej, i dessa kategorier ingår ingen förtäring. För konferens heldag med förtäring hänvisas till delområde "Dagkonferens".

  • Svar:

    I vägledningen finns en tydlig beskrivning över respektive delområde, vilka huvudsakliga tjänster som ingår och vilken del som är aktuell per behov.

Helpension

  • Svar:

    Det är kravställt i resebyråavtalen att upphandlad resebyrå ska kunna boka de rangordnade delområdena åt avropsberättigad. Vid stora konferenser genom FKU så genomför avropsberättigad avropet på egen hand.

  • Svar:

    Om leverantören kan erbjuda tjänsten, t ex middag eller hotellövernattning efter en dagkonferens, så får ordinarie priser erbjudas. Avropsberättigad har inte rätt att gå vidare i rangordningen om denna tjänst inte kan erbjudas eftersom som de extratjänster som inte finns listade under tilläggstjänster inte är upphandlade inom delområdet.

  • Svar:

    Ja, myndigheten väljer vilken måltid som ska inleda konferensen och ramavtalsleverantören har därmed inte rätt till att debitera extra för någon tjänst i detta fall.

  • Svar:

    Kategori Plus i Dagkonferens och Helpension har en omfattande kravspecifikation med flera och högre krav än bas på kapacitet, service, teknik och kvalitet. Utförlig kravspecifikation per kategori finns på avropa.se. Myndigheterna är fria att själva välja kategori vid varje avropstillfälle.

  • Svar:

    Kan ej krävas i de rangordnade delområdena där samtliga villkor är fastställda. Vid förnyad konkurrensutsättning kan myndigheten i avropet begära detta. Anläggningen kan i sitt avropssvar acceptera kravet och ev. ta betalt för tjänsten.

  • Svar:

    De publicerade priserna på avropa.se gäller vid avropstillfället, även för de konferenser som genomförs efter en eventuell prisjustering. Vid avrop från Stora konferenser, genom en FKU, kan inte leverantören ändra sitt ursprungliga priserbjudande p.g.a. av en prisjustering, utan är bunden till sin ordinarie offert tills det att giltighetstiden för offerten går ut.

  • Svar:

    Nej, ramavtalen är nettoavtal. Anläggningarna ska inte betala provisioner till en förmedlare. Viktigt att tredje part meddelar för leverantörerna att man gör bokning för avropsberättigad. En förmedelare får heller inte ta ut provision av en beställare om det inte finns en överenskommelse parterna emellan.

  • Svar:

    Ramavtalsleverantören har rätt att ta betalt, enligt prislistan för extratjänster, för de rätter som inte ingår i upphandlad tjänst.

  • Svar:

    I vägledningen finns en tydlig beskrivning över respektive delområde, vilka huvudsakliga tjänster som ingår och vilken del som är aktuell per behov.

Stora konferenser

  • Svar:

    Stora konferenser. Logi efterfrågas i den förnyade konkurensutsättningen och de ramavtalsleverantören som inte kan erbjuda logi kan inte bli tilldelade kontrakt.

  • Svar:

    Ja, FKU skickas till samtliga inom vald kommun/kommundel. De ramavtalsleverantörer som svarar att de inte klarar kapacitetskraven skall inte utvärderas.

  • Svar:

    Det finns krav på förbättringsarbete gällande kvalitet, miljö och tillgängliget. Utöver detta, krav på ljudanläggning. I övrigt specificerar myndigheten de krav, enligt kravkatalogen (se vägledning), som behöver uppfyllas vid varje enskilt mötestillfälle.

  • Svar:

    Kan ej krävas i de rangordnade delområdena där samtliga villkor är fastställda. Vid förnyad konkurrensutsättning kan myndigheten i avropet begära detta. Anläggningen kan i sitt avropssvar acceptera kravet och ev. ta betalt för tjänsten.

  • Svar:

    De publicerade priserna på avropa.se gäller vid avropstillfället, även för de konferenser som genomförs efter en eventuell prisjustering. Vid avrop från Stora konferenser, genom en FKU, kan inte leverantören ändra sitt ursprungliga priserbjudande p.g.a. av en prisjustering, utan är bunden till sin ordinarie offert tills det att giltighetstiden för offerten går ut.

  • Svar:

    Ja. Priserna som offereras kan variera så länge de inte överstiger takpriserna.

  • Svar:

    Nej, ramavtalen är nettoavtal. Anläggningarna ska inte betala provisioner till en förmedlare. Viktigt att tredje part meddelar för leverantörerna att man gör bokning för avropsberättigad. En förmedelare får heller inte ta ut provision av en beställare om det inte finns en överenskommelse parterna emellan.

  • Svar:

    Det är kravställt i resebyråavtalen att upphandlad resebyrå ska kunna boka de rangordnade delområdena åt avropsberättigad. Vid stora konferenser genom FKU så genomför avropsberättigad avropet på egen hand.

  • Svar:

    I vägledningen finns en tydlig beskrivning över respektive delområde, vilka huvudsakliga tjänster som ingår och vilken del som är aktuell per behov.

Timdebitering

  • Svar:

    Det är kravställt i resebyråavtalen att upphandlad resebyrå ska kunna boka de rangordnade delområdena åt avropsberättigad. Vid stora konferenser genom FKU så genomför avropsberättigad avropet på egen hand.

  • Svar:

    Om leverantören kan erbjuda tjänsten, t ex middag eller hotellövernattning efter en dagkonferens, så får ordinarie priser erbjudas. Avropsberättigad har inte rätt att gå vidare i rangordningen om denna tjänst inte kan erbjudas eftersom som de extratjänster som inte finns listade under tilläggstjänster inte är upphandlade inom delområdet.

  • Svar:

    Kan ej krävas i de rangordnade delområdena där samtliga villkor är fastställda. Vid förnyad konkurrensutsättning kan myndigheten i avropet begära detta. Anläggningen kan i sitt avropssvar acceptera kravet och ev. ta betalt för tjänsten.

  • Svar:

    De publicerade priserna på avropa.se gäller vid avropstillfället, även för de konferenser som genomförs efter en eventuell prisjustering. Vid avrop från Stora konferenser, genom en FKU, kan inte leverantören ändra sitt ursprungliga priserbjudande p.g.a. av en prisjustering, utan är bunden till sin ordinarie offert tills det att giltighetstiden för offerten går ut.

  • Svar:

    Nej, ramavtalen är nettoavtal. Anläggningarna ska inte betala provisioner till en förmedlare. Viktigt att tredje part meddelar för leverantörerna att man gör bokning för avropsberättigad. En förmedelare får heller inte ta ut provision av en beställare om det inte finns en överenskommelse parterna emellan.

  • Svar:

    I vägledningen finns en tydlig beskrivning över respektive delområde, vilka huvudsakliga tjänster som ingår och vilken del som är aktuell per behov.

Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin

Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.

1

Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.

2

Effektivare offentliga inköp.

3

En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.

4

En rättssäker offentlig upphandling.

5

En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.

6

En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.

7

Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..

Nationella upphandlingsstrategin
Senast ändrad: 2021-09-21