Till innehåll på sidan

Prenumerera via RSS

Uppsala län - Uppsala - Kommundel - 1
Helpension, Bas

Utgångna ramavtal

Avtalsperiod

2020-01-01 - 2023-12-31

Förlängningsoption

2023-12-31

Avropsform

  • Rangordnat ramavtal

Detta delområde omfattar konferenstjänster upp t.o.m. 150 personer och bokas direkt med anläggningen. I helpension ingår en övernattning med frukost, möteslokal, fm-fika, lunch, em-fika och middag.

Angivna priser är exklusive moms.

Avropsform


Rangordnat ramavtal innebär att du i första hand ska skicka din avropsförfrågan till den leverantör som rangordnats nummer 1.

  • 1 Scandic Uplandia

    Avtal: 23.3-7726-19:160


    Dokument
    Senast uppdaterad
    Senast uppdaterad: 2020-01-16 2020-01-16
    Priser
    Scandic Uplandia

    Priserna för övernattning avser en (1) person i ett rum inklusive frukost. Priserna gäller oavsett vilken rumskategori (standard, superior, plus, business, extra eller annan benämning) som erbjuds eller huruvida det är ett enkelrum eller ett dubbelrum. Helpensionspriset ska omfatta förmiddagskaffe med bröd, minst 1-rättslunch med måltidsdryck och kaffe eller te, eftermiddagskaffe med bröd samt minst en 1-rätters middag med måltidsdryck och kaffe eller te samt en övernattning med frukost för en (1) person inklusive möteslokal i skolsittning för 1–50 personer.

    I de fall där tjänsten är prissatt till 0 kr ingår tjänsten kostnadsfritt. 

    Pris i SEK
    Pris per grupprum för minst 8 deltagare
    1711
    Pris per person inom spannet 1 - 15 personer
    1832
    Pris per person inom spannet 16 - 50 personer
    1810
    Pris per person inom spannet 51 - 75 personer
    1810
    Pris per person inom spannet 76 - 150 personer
    Erbjuds ej

    I deltagarspannen för utvärdering och pris under ramavtalsperioden är sittningsformen skolsittning upp till och med 50 personer. För 51 personer eller fler är sittningsformen biosittning om dessa spann offererats. I det fall andra former av sittning kan arrangeras i aktuell möteslokal ska detta ske kostnadsfritt efter beställarens önskemål. I det fall önskad sittningsform inte kan erbjudas på grund av brist på utrymme i avsedd möteslokal kan ramavtalsleverantören och beställaren överenskomma om en annan möteslokal som erbjuds mot ett tillägg.

    I det fall biosittning eller liknande sittning efterfrågas upp till och med 50 personer kan en annan möteslokal erbjudas mot en prisreduktion. Tillägg och reduktion av pris enligt ovan överenskommes mellan parterna. 

    Scandic Uplandia

    I de fall där tjänsten är prissatt till 0 kr ingår tjänsten kostnadsfritt. 

    Pris i SEK
    Helpensionspris för en (1) person i ett rum
    1832
    Pris för elektronisk deltagarhantering för anmälan av konferensdeltagare
    12262
    Pris för frukt för 1 (en) person
    9
    Pris för godis för 1 (en) person
    29
    Pris för konferens/högtalartelefon
    228
    Pris för mobil hörslinga
    0
    Pris för möteslokal ytterligare eftermiddag mellan kl 12:00 och kl 17:00 från och med 16 personer till och med 50 personer inkl. fika för 1 (en) person
    239
    Pris för möteslokal ytterligare eftermiddag mellan kl 12:00 och kl 17:00 från och med 51 personer till och med 75 personer inkl. fika för 1 (en) person
    239
    Pris för möteslokal ytterligare eftermiddag mellan kl 12:00 och kl 17:00 från och med 76 personer till och med 150 personer inkl. fika för 1 (en) person
    0
    Pris för möteslokal ytterligare eftermiddag mellan kl 12:00 och kl 17:00 upp till och med 15 personer inkl. fika för 1 (en) person
    263
    Pris för möteslokal ytterligare förmiddag från kl 08:00 och fram till kl 12:00 från och med 16 personer till och med 50 personer inkl. fika för 1 (en) person
    239
    Pris för möteslokal ytterligare förmiddag från kl 08:00 och fram till kl 12:00 från och med 51 personer till och med 75 personer inkl. fika för 1 (en) person
    239
    Pris för möteslokal ytterligare förmiddag från kl 08:00 och fram till kl 12:00 upp till och med 15 personer inkl. fika för 1 (en) person. (totalpris i kr)
    263
    Pris för möteslokal ytterligare förmiddag från kl 08:00 och fram till kl12:00 från och med 76 personer till och med 150 personer inkl. fika för 1 (en) person
    0
    Pris för tillkommande övernattning i ett rum för 1 (en) person i delat rum inkl frukost
    228
    Pris för ytterligare 1-rätters middag för 1 (en) person
    219
    Pris för ytterligare 1-rätts lunch för 1 (en) person
    161
    Pris för ytterligare övernattning i ett rum för 1 (en) person inkl frukost
    1101
    Pristillägg för 2-rätters lunch inkl. måltidsdryck och kaffe/te för 1 (en) person
    51
    Pristillägg för 2-rätters middag inkl. måltidsdryck och kaffe/te för 1 (en) person
    62
  • 2 Clarion Collection Hotel Uppsala

    Avtal: 23.3-7726-19:161


    Dokument
    Senast uppdaterad
    Senast uppdaterad: 2020-01-16 2020-01-16
    Priser
    Clarion Collection Hotel Uppsala

    Priserna för övernattning avser en (1) person i ett rum inklusive frukost. Priserna gäller oavsett vilken rumskategori (standard, superior, plus, business, extra eller annan benämning) som erbjuds eller huruvida det är ett enkelrum eller ett dubbelrum. Helpensionspriset ska omfatta förmiddagskaffe med bröd, minst 1-rättslunch med måltidsdryck och kaffe eller te, eftermiddagskaffe med bröd samt minst en 1-rätters middag med måltidsdryck och kaffe eller te samt en övernattning med frukost för en (1) person inklusive möteslokal i skolsittning för 1–50 personer.

    I de fall där tjänsten är prissatt till 0 kr ingår tjänsten kostnadsfritt. 

    Pris i SEK
    Pris per grupprum för minst 8 deltagare
    2852
    Pris per person inom spannet 1 - 15 personer
    1939
    Pris per person inom spannet 16 - 50 personer
    1939
    Pris per person inom spannet 51 - 75 personer
    1939
    Pris per person inom spannet 76 - 150 personer
    Erbjuds ej

    I deltagarspannen för utvärdering och pris under ramavtalsperioden är sittningsformen skolsittning upp till och med 50 personer. För 51 personer eller fler är sittningsformen biosittning om dessa spann offererats. I det fall andra former av sittning kan arrangeras i aktuell möteslokal ska detta ske kostnadsfritt efter beställarens önskemål. I det fall önskad sittningsform inte kan erbjudas på grund av brist på utrymme i avsedd möteslokal kan ramavtalsleverantören och beställaren överenskomma om en annan möteslokal som erbjuds mot ett tillägg.

    I det fall biosittning eller liknande sittning efterfrågas upp till och med 50 personer kan en annan möteslokal erbjudas mot en prisreduktion. Tillägg och reduktion av pris enligt ovan överenskommes mellan parterna. 

    Clarion Collection Hotel Uppsala

    I de fall där tjänsten är prissatt till 0 kr ingår tjänsten kostnadsfritt. 

    Pris i SEK
    Helpensionspris för en (1) person i ett rum
    1939
    Pris för elektronisk deltagarhantering för anmälan av konferensdeltagare
    Erbjuds ej
    Pris för frukt för 1 (en) person
    23
    Pris för godis för 1 (en) person
    23
    Pris för konferens/högtalartelefon
    571
    Pris för mobil hörslinga
    Erbjuds ej
    Pris för möteslokal ytterligare eftermiddag mellan kl 12:00 och kl 17:00 från och med 16 personer till och med 50 personer inkl. fika för 1 (en) person
    Erbjuds ej
    Pris för möteslokal ytterligare eftermiddag mellan kl 12:00 och kl 17:00 från och med 51 personer till och med 75 personer inkl. fika för 1 (en) person
    Erbjuds ej
    Pris för möteslokal ytterligare eftermiddag mellan kl 12:00 och kl 17:00 från och med 76 personer till och med 150 personer inkl. fika för 1 (en) person
    Erbjuds ej
    Pris för möteslokal ytterligare eftermiddag mellan kl 12:00 och kl 17:00 upp till och med 15 personer inkl. fika för 1 (en) person
    Erbjuds ej
    Pris för möteslokal ytterligare förmiddag från kl 08:00 och fram till kl 12:00 från och med 16 personer till och med 50 personer inkl. fika för 1 (en) person
    Erbjuds ej
    Pris för möteslokal ytterligare förmiddag från kl 08:00 och fram till kl 12:00 från och med 51 personer till och med 75 personer inkl. fika för 1 (en) person
    Erbjuds ej
    Pris för möteslokal ytterligare förmiddag från kl 08:00 och fram till kl 12:00 upp till och med 15 personer inkl. fika för 1 (en) person. (totalpris i kr)
    Erbjuds ej
    Pris för möteslokal ytterligare förmiddag från kl 08:00 och fram till kl12:00 från och med 76 personer till och med 150 personer inkl. fika för 1 (en) person
    Erbjuds ej
    Pris för tillkommande övernattning i ett rum för 1 (en) person i delat rum inkl frukost
    228
    Pris för ytterligare 1-rätters middag för 1 (en) person
    257
    Pris för ytterligare 1-rätts lunch för 1 (en) person
    188
    Pris för ytterligare övernattning i ett rum för 1 (en) person inkl frukost
    1077
    Pristillägg för 2-rätters lunch inkl. måltidsdryck och kaffe/te för 1 (en) person
    0
    Pristillägg för 2-rätters middag inkl. måltidsdryck och kaffe/te för 1 (en) person
    108
  • 3 Akademihotellet

    Avtal: 23.3-7726-19:162

    Övre Slottsgatan 5
    753 10 Uppsala

    Konferensrum: 4

    Dokument
    Senast uppdaterad
    Senast uppdaterad: 2020-01-16 2020-01-16
    Priser
    Akademihotellet

    Priserna för övernattning avser en (1) person i ett rum inklusive frukost. Priserna gäller oavsett vilken rumskategori (standard, superior, plus, business, extra eller annan benämning) som erbjuds eller huruvida det är ett enkelrum eller ett dubbelrum. Helpensionspriset ska omfatta förmiddagskaffe med bröd, minst 1-rättslunch med måltidsdryck och kaffe eller te, eftermiddagskaffe med bröd samt minst en 1-rätters middag med måltidsdryck och kaffe eller te samt en övernattning med frukost för en (1) person inklusive möteslokal i skolsittning för 1–50 personer.

    I de fall där tjänsten är prissatt till 0 kr ingår tjänsten kostnadsfritt. 

    Pris i SEK
    Pris per grupprum för minst 8 deltagare
    2509
    Pris per person inom spannet 1 - 15 personer
    1882
    Pris per person inom spannet 16 - 50 personer
    1882
    Pris per person inom spannet 51 - 75 personer
    Erbjuds ej
    Pris per person inom spannet 76 - 150 personer
    Erbjuds ej

    I deltagarspannen för utvärdering och pris under ramavtalsperioden är sittningsformen skolsittning upp till och med 50 personer. För 51 personer eller fler är sittningsformen biosittning om dessa spann offererats. I det fall andra former av sittning kan arrangeras i aktuell möteslokal ska detta ske kostnadsfritt efter beställarens önskemål. I det fall önskad sittningsform inte kan erbjudas på grund av brist på utrymme i avsedd möteslokal kan ramavtalsleverantören och beställaren överenskomma om en annan möteslokal som erbjuds mot ett tillägg.

    I det fall biosittning eller liknande sittning efterfrågas upp till och med 50 personer kan en annan möteslokal erbjudas mot en prisreduktion. Tillägg och reduktion av pris enligt ovan överenskommes mellan parterna. 

    Akademihotellet

    I de fall där tjänsten är prissatt till 0 kr ingår tjänsten kostnadsfritt. 

    Pris i SEK
    Helpensionspris för en (1) person i ett rum
    1632
    Pris för elektronisk deltagarhantering för anmälan av konferensdeltagare
    0
    Pris för frukt för 1 (en) person
    11
    Pris för godis för 1 (en) person
    29
    Pris för konferens/högtalartelefon
    0
    Pris för mobil hörslinga
    0
    Pris för möteslokal ytterligare eftermiddag mellan kl 12:00 och kl 17:00 från och med 16 personer till och med 50 personer inkl. fika för 1 (en) person
    319
    Pris för möteslokal ytterligare eftermiddag mellan kl 12:00 och kl 17:00 från och med 51 personer till och med 75 personer inkl. fika för 1 (en) person
    0
    Pris för möteslokal ytterligare eftermiddag mellan kl 12:00 och kl 17:00 från och med 76 personer till och med 150 personer inkl. fika för 1 (en) person
    0
    Pris för möteslokal ytterligare eftermiddag mellan kl 12:00 och kl 17:00 upp till och med 15 personer inkl. fika för 1 (en) person
    319
    Pris för möteslokal ytterligare förmiddag från kl 08:00 och fram till kl 12:00 från och med 16 personer till och med 50 personer inkl. fika för 1 (en) person
    319
    Pris för möteslokal ytterligare förmiddag från kl 08:00 och fram till kl 12:00 från och med 51 personer till och med 75 personer inkl. fika för 1 (en) person
    0
    Pris för möteslokal ytterligare förmiddag från kl 08:00 och fram till kl 12:00 upp till och med 15 personer inkl. fika för 1 (en) person. (totalpris i kr)
    319
    Pris för möteslokal ytterligare förmiddag från kl 08:00 och fram till kl12:00 från och med 76 personer till och med 150 personer inkl. fika för 1 (en) person
    0
    Pris för tillkommande övernattning i ett rum för 1 (en) person i delat rum inkl frukost
    624
    Pris för ytterligare 1-rätters middag för 1 (en) person
    252
    Pris för ytterligare 1-rätts lunch för 1 (en) person
    166
    Pris för ytterligare övernattning i ett rum för 1 (en) person inkl frukost
    1044
    Pristillägg för 2-rätters lunch inkl. måltidsdryck och kaffe/te för 1 (en) person
    29
    Pristillägg för 2-rätters middag inkl. måltidsdryck och kaffe/te för 1 (en) person
    102
  • 4 Radisson Blu Hotel Uppsala

    Avtal: 23.3-7726-19:163


    Dokument
    Senast uppdaterad
    Senast uppdaterad: 2020-01-16 2020-01-16
    Priser
    Radisson Blu Hotel Uppsala

    Priserna för övernattning avser en (1) person i ett rum inklusive frukost. Priserna gäller oavsett vilken rumskategori (standard, superior, plus, business, extra eller annan benämning) som erbjuds eller huruvida det är ett enkelrum eller ett dubbelrum. Helpensionspriset ska omfatta förmiddagskaffe med bröd, minst 1-rättslunch med måltidsdryck och kaffe eller te, eftermiddagskaffe med bröd samt minst en 1-rätters middag med måltidsdryck och kaffe eller te samt en övernattning med frukost för en (1) person inklusive möteslokal i skolsittning för 1–50 personer.

    I de fall där tjänsten är prissatt till 0 kr ingår tjänsten kostnadsfritt. 

    Pris i SEK
    Pris per grupprum för minst 8 deltagare
    3307
    Pris per person inom spannet 1 - 15 personer
    2294
    Pris per person inom spannet 16 - 50 personer
    2294
    Pris per person inom spannet 51 - 75 personer
    Erbjuds ej
    Pris per person inom spannet 76 - 150 personer
    Erbjuds ej

    I deltagarspannen för utvärdering och pris under ramavtalsperioden är sittningsformen skolsittning upp till och med 50 personer. För 51 personer eller fler är sittningsformen biosittning om dessa spann offererats. I det fall andra former av sittning kan arrangeras i aktuell möteslokal ska detta ske kostnadsfritt efter beställarens önskemål. I det fall önskad sittningsform inte kan erbjudas på grund av brist på utrymme i avsedd möteslokal kan ramavtalsleverantören och beställaren överenskomma om en annan möteslokal som erbjuds mot ett tillägg.

    I det fall biosittning eller liknande sittning efterfrågas upp till och med 50 personer kan en annan möteslokal erbjudas mot en prisreduktion. Tillägg och reduktion av pris enligt ovan överenskommes mellan parterna. 

    Radisson Blu Hotel Uppsala

    I de fall där tjänsten är prissatt till 0 kr ingår tjänsten kostnadsfritt. 

    Pris i SEK
    Helpensionspris för en (1) person i ett rum
    2294
    Pris för elektronisk deltagarhantering för anmälan av konferensdeltagare
    Erbjuds ej
    Pris för frukt för 1 (en) person
    23
    Pris för godis för 1 (en) person
    23
    Pris för konferens/högtalartelefon
    571
    Pris för mobil hörslinga
    Erbjuds ej
    Pris för möteslokal ytterligare eftermiddag mellan kl 12:00 och kl 17:00 från och med 16 personer till och med 50 personer inkl. fika för 1 (en) person
    Erbjuds ej
    Pris för möteslokal ytterligare eftermiddag mellan kl 12:00 och kl 17:00 från och med 51 personer till och med 75 personer inkl. fika för 1 (en) person
    Erbjuds ej
    Pris för möteslokal ytterligare eftermiddag mellan kl 12:00 och kl 17:00 från och med 76 personer till och med 150 personer inkl. fika för 1 (en) person
    Erbjuds ej
    Pris för möteslokal ytterligare eftermiddag mellan kl 12:00 och kl 17:00 upp till och med 15 personer inkl. fika för 1 (en) person
    Erbjuds ej
    Pris för möteslokal ytterligare förmiddag från kl 08:00 och fram till kl 12:00 från och med 16 personer till och med 50 personer inkl. fika för 1 (en) person
    Erbjuds ej
    Pris för möteslokal ytterligare förmiddag från kl 08:00 och fram till kl 12:00 från och med 51 personer till och med 75 personer inkl. fika för 1 (en) person
    Erbjuds ej
    Pris för möteslokal ytterligare förmiddag från kl 08:00 och fram till kl 12:00 upp till och med 15 personer inkl. fika för 1 (en) person. (totalpris i kr)
    Erbjuds ej
    Pris för möteslokal ytterligare förmiddag från kl 08:00 och fram till kl12:00 från och med 76 personer till och med 150 personer inkl. fika för 1 (en) person
    Erbjuds ej
    Pris för tillkommande övernattning i ett rum för 1 (en) person i delat rum inkl frukost
    228
    Pris för ytterligare 1-rätters middag för 1 (en) person
    268
    Pris för ytterligare 1-rätts lunch för 1 (en) person
    212
    Pris för ytterligare övernattning i ett rum för 1 (en) person inkl frukost
    1359
    Pristillägg för 2-rätters lunch inkl. måltidsdryck och kaffe/te för 1 (en) person
    0
    Pristillägg för 2-rätters middag inkl. måltidsdryck och kaffe/te för 1 (en) person
    108
Namn
Senast uppdaterad
Senast uppdaterad: 2024-05-27 2024-05-27
Senast uppdaterad: 2022-09-05 2022-09-05
Senast uppdaterad: 2022-02-01 2022-02-01
Senast uppdaterad: 2022-08-08 2022-08-08
Senast uppdaterad: 2022-06-15 2022-06-15
Senast uppdaterad: 2022-06-29 2022-06-29

Myndigheter under regeringen

Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.

Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se


Organisationer som deltar via bekräftelse

Namn
Akademiska Hus Aktiebolag
Kungliga Operan Aktiebolag
Riksdagens ombudsmän
Riksdagsförvaltningen
Riksrevisionen
Riksteatern
RISE Research Institutes of Sweden AB
Specialfastigheter Sverige Aktiebolag
Stiftelsen för Miljöstrategisk Forskning
Stiftelsen för strategisk forskning
Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Stiftelsen Röda korshemmet
Svenska Filminstitutet
Sveriges Riksbank
Inga nyheter

Frågor och svar om Konferenser och möten


Dagkonferens

  • Svar:

    Det är kravställt i resebyråavtalen att upphandlad resebyrå ska kunna boka de rangordnade delområdena åt avropsberättigad. Vid stora konferenser genom FKU så genomför avropsberättigad avropet på egen hand.

  • Svar:

    Om leverantören kan erbjuda tjänsten, t ex middag eller hotellövernattning efter en dagkonferens, så får ordinarie priser erbjudas. Avropsberättigad har inte rätt att gå vidare i rangordningen om denna tjänst inte kan erbjudas eftersom som de extratjänster som inte finns listade under tilläggstjänster inte är upphandlade inom delområdet.

  • Svar:

    Nej, ramavtalen är nettoavtal. Anläggningarna ska inte betala provisioner till en förmedlare. Viktigt att tredje part meddelar för leverantörerna att man gör bokning för avropsberättigad. En förmedelare får heller inte ta ut provision av en beställare om det inte finns en överenskommelse parterna emellan.

  • Svar:

    Kan ej krävas i de rangordnade delområdena där samtliga villkor är fastställda. Vid förnyad konkurrensutsättning kan myndigheten i avropet begära detta. Anläggningen kan i sitt avropssvar acceptera kravet och ev. ta betalt för tjänsten.

  • Svar:

    Om en annan form av sittning kan genomföras i aktuell möteslokal ska detta ske kostnadsfritt efter beställarens önskemål. I det fall önskad sittningsform inte kan erbjudas på grund av brist på utrymme i avsedd möteslokal kan Ramavtalsleverantören och beställaren överenskomma om en annan möteslokal som erbjuds mot ett tillägg. I det fall biosittning eller liknande sittning efterfrågas kan Ramavtalsleverantören och beställaren överenskomma om en annan möteslokal mot en prisreduktion. Tillägg och reduktion av pris enligt ovan överenskommes skriftligen mellan parterna.

  • Svar:

    Kategori Plus i Dagkonferens och Helpension har en omfattande kravspecifikation med flera och högre krav än bas på kapacitet, service, teknik och kvalitet. Utförlig kravspecifikation per kategori finns på avropa.se. Myndigheterna är fria att själva välja kategori vid varje avropstillfälle.

  • Svar:

    I vägledningen finns en tydlig beskrivning över respektive delområde, vilka huvudsakliga tjänster som ingår och vilken del som är aktuell per behov.

  • Svar:

    De publicerade priserna på avropa.se gäller vid avropstillfället, även för de konferenser som genomförs efter en eventuell prisjustering. Vid avrop från Stora konferenser, genom en FKU, kan inte leverantören ändra sitt ursprungliga priserbjudande p.g.a. av en prisjustering, utan är bunden till sin ordinarie offert tills det att giltighetstiden för offerten går ut.

Halvdag utan förtäring

  • Svar:

    Det är kravställt i resebyråavtalen att upphandlad resebyrå ska kunna boka de rangordnade delområdena åt avropsberättigad. Vid stora konferenser genom FKU så genomför avropsberättigad avropet på egen hand.

  • Svar:

    Om leverantören kan erbjuda tjänsten, t ex middag eller hotellövernattning efter en dagkonferens, så får ordinarie priser erbjudas. Avropsberättigad har inte rätt att gå vidare i rangordningen om denna tjänst inte kan erbjudas eftersom som de extratjänster som inte finns listade under tilläggstjänster inte är upphandlade inom delområdet.

  • Svar:

    Kan ej krävas i de rangordnade delområdena där samtliga villkor är fastställda. Vid förnyad konkurrensutsättning kan myndigheten i avropet begära detta. Anläggningen kan i sitt avropssvar acceptera kravet och ev. ta betalt för tjänsten.

  • Svar:

    Nej, ramavtalen är nettoavtal. Anläggningarna ska inte betala provisioner till en förmedlare. Viktigt att tredje part meddelar för leverantörerna att man gör bokning för avropsberättigad. En förmedelare får heller inte ta ut provision av en beställare om det inte finns en överenskommelse parterna emellan.

  • Svar:

    Nej, i dessa kategorier ingår ingen förtäring.

  • Svar:

    I vägledningen finns en tydlig beskrivning över respektive delområde, vilka huvudsakliga tjänster som ingår och vilken del som är aktuell per behov.

Heldag utan förtäring

  • Svar:

    Det är kravställt i resebyråavtalen att upphandlad resebyrå ska kunna boka de rangordnade delområdena åt avropsberättigad. Vid stora konferenser genom FKU så genomför avropsberättigad avropet på egen hand.

  • Svar:

    Om leverantören kan erbjuda tjänsten, t ex middag eller hotellövernattning efter en dagkonferens, så får ordinarie priser erbjudas. Avropsberättigad har inte rätt att gå vidare i rangordningen om denna tjänst inte kan erbjudas eftersom som de extratjänster som inte finns listade under tilläggstjänster inte är upphandlade inom delområdet.

  • Svar:

    Kan ej krävas i de rangordnade delområdena där samtliga villkor är fastställda. Vid förnyad konkurrensutsättning kan myndigheten i avropet begära detta. Anläggningen kan i sitt avropssvar acceptera kravet och ev. ta betalt för tjänsten.

  • Svar:

    De publicerade priserna på avropa.se gäller vid avropstillfället, även för de konferenser som genomförs efter en eventuell prisjustering. Vid avrop från Stora konferenser, genom en FKU, kan inte leverantören ändra sitt ursprungliga priserbjudande p.g.a. av en prisjustering, utan är bunden till sin ordinarie offert tills det att giltighetstiden för offerten går ut.

  • Svar:

    Nej, ramavtalen är nettoavtal. Anläggningarna ska inte betala provisioner till en förmedlare. Viktigt att tredje part meddelar för leverantörerna att man gör bokning för avropsberättigad. En förmedelare får heller inte ta ut provision av en beställare om det inte finns en överenskommelse parterna emellan.

  • Svar:

    Nej, i dessa kategorier ingår ingen förtäring. För konferens heldag med förtäring hänvisas till delområde "Dagkonferens".

  • Svar:

    I vägledningen finns en tydlig beskrivning över respektive delområde, vilka huvudsakliga tjänster som ingår och vilken del som är aktuell per behov.

Helpension

  • Svar:

    Det är kravställt i resebyråavtalen att upphandlad resebyrå ska kunna boka de rangordnade delområdena åt avropsberättigad. Vid stora konferenser genom FKU så genomför avropsberättigad avropet på egen hand.

  • Svar:

    Om leverantören kan erbjuda tjänsten, t ex middag eller hotellövernattning efter en dagkonferens, så får ordinarie priser erbjudas. Avropsberättigad har inte rätt att gå vidare i rangordningen om denna tjänst inte kan erbjudas eftersom som de extratjänster som inte finns listade under tilläggstjänster inte är upphandlade inom delområdet.

  • Svar:

    Ja, myndigheten väljer vilken måltid som ska inleda konferensen och ramavtalsleverantören har därmed inte rätt till att debitera extra för någon tjänst i detta fall.

  • Svar:

    Kategori Plus i Dagkonferens och Helpension har en omfattande kravspecifikation med flera och högre krav än bas på kapacitet, service, teknik och kvalitet. Utförlig kravspecifikation per kategori finns på avropa.se. Myndigheterna är fria att själva välja kategori vid varje avropstillfälle.

  • Svar:

    Kan ej krävas i de rangordnade delområdena där samtliga villkor är fastställda. Vid förnyad konkurrensutsättning kan myndigheten i avropet begära detta. Anläggningen kan i sitt avropssvar acceptera kravet och ev. ta betalt för tjänsten.

  • Svar:

    De publicerade priserna på avropa.se gäller vid avropstillfället, även för de konferenser som genomförs efter en eventuell prisjustering. Vid avrop från Stora konferenser, genom en FKU, kan inte leverantören ändra sitt ursprungliga priserbjudande p.g.a. av en prisjustering, utan är bunden till sin ordinarie offert tills det att giltighetstiden för offerten går ut.

  • Svar:

    Nej, ramavtalen är nettoavtal. Anläggningarna ska inte betala provisioner till en förmedlare. Viktigt att tredje part meddelar för leverantörerna att man gör bokning för avropsberättigad. En förmedelare får heller inte ta ut provision av en beställare om det inte finns en överenskommelse parterna emellan.

  • Svar:

    Ramavtalsleverantören har rätt att ta betalt, enligt prislistan för extratjänster, för de rätter som inte ingår i upphandlad tjänst.

  • Svar:

    I vägledningen finns en tydlig beskrivning över respektive delområde, vilka huvudsakliga tjänster som ingår och vilken del som är aktuell per behov.

Stora konferenser

  • Svar:

    Stora konferenser. Logi efterfrågas i den förnyade konkurensutsättningen och de ramavtalsleverantören som inte kan erbjuda logi kan inte bli tilldelade kontrakt.

  • Svar:

    Ja, FKU skickas till samtliga inom vald kommun/kommundel. De ramavtalsleverantörer som svarar att de inte klarar kapacitetskraven skall inte utvärderas.

  • Svar:

    Det finns krav på förbättringsarbete gällande kvalitet, miljö och tillgängliget. Utöver detta, krav på ljudanläggning. I övrigt specificerar myndigheten de krav, enligt kravkatalogen (se vägledning), som behöver uppfyllas vid varje enskilt mötestillfälle.

  • Svar:

    Kan ej krävas i de rangordnade delområdena där samtliga villkor är fastställda. Vid förnyad konkurrensutsättning kan myndigheten i avropet begära detta. Anläggningen kan i sitt avropssvar acceptera kravet och ev. ta betalt för tjänsten.

  • Svar:

    De publicerade priserna på avropa.se gäller vid avropstillfället, även för de konferenser som genomförs efter en eventuell prisjustering. Vid avrop från Stora konferenser, genom en FKU, kan inte leverantören ändra sitt ursprungliga priserbjudande p.g.a. av en prisjustering, utan är bunden till sin ordinarie offert tills det att giltighetstiden för offerten går ut.

  • Svar:

    Ja. Priserna som offereras kan variera så länge de inte överstiger takpriserna.

  • Svar:

    Nej, ramavtalen är nettoavtal. Anläggningarna ska inte betala provisioner till en förmedlare. Viktigt att tredje part meddelar för leverantörerna att man gör bokning för avropsberättigad. En förmedelare får heller inte ta ut provision av en beställare om det inte finns en överenskommelse parterna emellan.

  • Svar:

    Det är kravställt i resebyråavtalen att upphandlad resebyrå ska kunna boka de rangordnade delområdena åt avropsberättigad. Vid stora konferenser genom FKU så genomför avropsberättigad avropet på egen hand.

  • Svar:

    I vägledningen finns en tydlig beskrivning över respektive delområde, vilka huvudsakliga tjänster som ingår och vilken del som är aktuell per behov.

Timdebitering

  • Svar:

    Det är kravställt i resebyråavtalen att upphandlad resebyrå ska kunna boka de rangordnade delområdena åt avropsberättigad. Vid stora konferenser genom FKU så genomför avropsberättigad avropet på egen hand.

  • Svar:

    Om leverantören kan erbjuda tjänsten, t ex middag eller hotellövernattning efter en dagkonferens, så får ordinarie priser erbjudas. Avropsberättigad har inte rätt att gå vidare i rangordningen om denna tjänst inte kan erbjudas eftersom som de extratjänster som inte finns listade under tilläggstjänster inte är upphandlade inom delområdet.

  • Svar:

    Kan ej krävas i de rangordnade delområdena där samtliga villkor är fastställda. Vid förnyad konkurrensutsättning kan myndigheten i avropet begära detta. Anläggningen kan i sitt avropssvar acceptera kravet och ev. ta betalt för tjänsten.

  • Svar:

    De publicerade priserna på avropa.se gäller vid avropstillfället, även för de konferenser som genomförs efter en eventuell prisjustering. Vid avrop från Stora konferenser, genom en FKU, kan inte leverantören ändra sitt ursprungliga priserbjudande p.g.a. av en prisjustering, utan är bunden till sin ordinarie offert tills det att giltighetstiden för offerten går ut.

  • Svar:

    Nej, ramavtalen är nettoavtal. Anläggningarna ska inte betala provisioner till en förmedlare. Viktigt att tredje part meddelar för leverantörerna att man gör bokning för avropsberättigad. En förmedelare får heller inte ta ut provision av en beställare om det inte finns en överenskommelse parterna emellan.

  • Svar:

    I vägledningen finns en tydlig beskrivning över respektive delområde, vilka huvudsakliga tjänster som ingår och vilken del som är aktuell per behov.

Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin

Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.

1

Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.

2

Effektivare offentliga inköp.

3

En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.

4

En rättssäker offentlig upphandling.

5

En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.

6

En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.

7

Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..

Nationella upphandlingsstrategin
Senast ändrad: 2021-09-21