Till innehåll på sidan

Frågor och svar om Kommunikation som tjänst 2008


Om du har en fråga du vill ställa är du välkommen att skicka den till kontaktpersonerna för ramavtalsområdet.

Frågor och svar kommer att regelbundet uppdateras på denna sida.

  • Svar:

    Ja, man ska alltid skicka förfrågan till samtliga leverantörer som kan erbjuda de funktioner som man efterfrågar.

  • Svar:

    Nej, referenstagning är redan genomförd i ramavtalsupphandlingen.

  • Svar:

    Nej, en avropsförfrågan ska innehålla en nulägesbeskrivning, det vill säga vad som man har idag vad gäller infrastruktur, funktioner, utrustning och organisation.

    En behovsbeskrivning där man beskriver vilka funktioner som efterfrågas, tillgänglighet, säkerhet, leverantörstjänster, en mall för hur leverantören ska redovisa sina priser och leveransdag.

    Datum när myndigheten vill ha svar på avropsförfrågan. Hur komplext det är som ska köpas avgör givetvis hur avropsförfrågan ska utformas.

  • Svar:

    Givetvis, den avropande myndigheten har skyldighet att skriftligen meddela de leverantörer som inte blev utvalda.

  • Svar:

    Nej, man måste inte använda sig av alla börkrav utan man väljer utifrån de krav som verksamheten kräver.

    Man kan även vikta börkraven annorlunda än vad Kammarkollegiet angivit i upphandlingen, även detta utifrån vad verksamheten kräver.

  • Svar:

    Ja, man måste vikta för att ge leverantörerna en möjlighet att se hur de ska lämna sitt anbud.

  • Svar:

    Nej, skall-kraven är avklarde i upphandlingen och några nya kan man inte tillföra.

    Vid avropet ska man därför hänvisa till Förfrågningsunderlaget, i det här fallet F:200. Man ska heller inte upprepa alla de skall-krav i sin avropsförfrågan och begära att leverantörerna ytterligare en gång ska lägga ner tid på att besvara dessa.