Välkommen till höstens Avropadag
som äger rum torsdag den 24 oktober 2024, klockan 09.30-15.30.
Varmt välkommen till Avropadagen! Dagen vänder sig till dig som är anställd på myndighet, kommun och region. Deltagande sker på plats eller digitalt.
Under dagen kommer Ann Eva Askensten, avdelningschef på Upphandlingsmyndigheten, och ger oss en nationell utblick över utvecklingen inom upphandlingsområdet. Vår upphandlingsjurist André Thomsen går igenom ändrings- och optionsklausuler samt byte av leverantör inom ramavtal, ger exempel på praktiska lösningar på vanliga problem och vad som är viktigt att tänka på. Kathleen McCaughey, hållbarhetsansvarig hos oss, berättar om hur miljömässiga och sociala krav integreras i de statliga ramavtalen och hur dessa följs upp. Det blir som vanligt information och nyheter från Statens inköpscentral och vi har även avsatt tid för frågor, så skicka gärna in dem redan i samband med anmälan!
Efter lunch har vi två pass med parallella spår då ni får möjlighet att träffa ramavtalsförvaltare, upphandlare och jurister som presenterar några av våra nytecknade ramavtal. Det blir även ett pass med vår uppföljningsgrupp som berättar hur arbetet går till utifrån några praktiska exempel.
OBSERVERA! Du som deltar digitalt kan ta del av de spår som sänds från den stora salen, det vill säga spår 1 - Ramavtal för IT-driftstjänster, samt spår 4 - Uppföljningsgruppen - praktiska exempel på hur Statens inköpscentral arbetar med uppföljning.
Program
09.00-09.30
Registrering, kaffe och smörgås
09.30-09.45
Välkomna och introduktion - Anna Clara Wittgren, avdelningschef, Statens inköpscentral
09.45-10.30
Utvecklingen inom upphandlingsområdet - en nationell utblick - Ann Eva Askensten, avdelningschef, Upphandlingsmyndigheten
10.30-11.00
Kaffepaus
11.00-11.40
Förändringar i ramavtal, André Thomsen, upphandlingsjurist, Statens inköpscentral
11.40-11.50
Kort paus
11.50-12.30
Aktuellt från Statens inköpscentral
- Hållbarhet i de statliga ramavtalen, Kathleen McCaughey, hållbarhetsansvarig, Statens inköpscentral
- Presentation av nyheter/utveckling av avropa.se
12.30-13.30
Lunch
13.30-14.15
Pass 1:
Spår 1 - Ramavtal för IT-driftstjänster (sänds även digitalt)
Spår 2 - Ramavtal för Hygien- och städprodukter
Spår 3 - FULLBOKAT! Ramavtal för Revision- och granskningstjänster
14.15-14.45
Kaffepaus
14.45-15.30
Pass 2:
Spår 4 - Uppföljningsgruppen - praktiska exempel på hur Statens inköpscentral arbetar med uppföljning (sänds även digitalt)
Spår 5 - Ramavtal för IT-konsulttjänster Resurskonsulter
Spår 6 - Ramavtal för Managementtjänster
Med reservation för ändringar i programmet
Anmälan
Anmälan sker via knappen ovan. Vid anmälan uppger ni om ni deltar på plats eller digitalt.
I samband med anmälan kan ni föra fram önskemål om frågor.
Avropadagen är kostnadsfri. Anmäl eventuellt förhinder, till ramavtalsservice@kammarkollegiet.se, så snart som möjligt.
Målgrupp
Seminariet/webbinariet vänder sig till myndigheter, kommuner och regioner som använder våra ramavtal.
Plats
Om du väljer att delta på plats ses vi på World Trade Center, Klarabergsviadukten 70 i Stockholm. Om du väljer att delta digitalt så skickar vi ut en länk när vi närmar oss datum för Avropadagen.
Kontakta oss
Vid frågor om avropadagen är ni välkomna att kontakta Ramavtalsservice,
ramavtalsservice@kammarkollegiet.se.
Välkomna!