Elektronisk handel (E-handel)
Upphandlande myndigheter och enheter (köpare) i den offentliga sektorn kan använda elektronisk handel (e-handel) för att effektivisera inköpsprocesser, underlätta avtalsuppföljning samt öka möjligheter till intern styrning och kontroll. E-handel kan också ge statistik som underlag för bättre affärer i kommande upphandlingar.
Villkoren i Kammarkollegiets ramavtal ger förutsättningar för att parterna ska kunna uppfylla de krav på elektroniska beställningar och e-fakturor som finns i gällande lagar och förordningar. Kraven framgår i huvudsak av förordning (2003:770) om statliga myndigheters elektroniska informationsutbyte, lagen om e-faktura vid offentlig upphandling (2018:1277) samt aktuella föreskrifter.
Kammarkollegiet arbetar aktivt med e-handel, bland annat genom att vara en av huvudmännen i Single Face To Industry (SFTI). SFTI är ett samverkansprojekt med syfte att främja en effektiv digital inköpsprocess hos kommuner, regioner och statliga myndigheter. Vidare samverkar Kammarkollegiet med Myndigheten för digital förvaltning (Digg), som ger stöd i frågor som rör e-handel. Digg ansvarar också för avtalsfrågor, informationsspridning och stöd till företag som är eller vill bli tjänsteleverantörer inom Peppol, ett internationellt nätverk för elektroniska inköp som gör e-handel och e-upphandling enklare. Läs mer om e-handel och Peppol på digg.se och sfti.se.
Vid frågor om vårt arbete med e-handel, kontakta Eva Ringman.