Villkoren för e-handel i Kammarkollegiets ramavtal utformas med utgångspunkt från aktuella varor och tjänster. Här följer några exempel:
Kammarkollegiets arbete med ramavtal omfattar tre processer, förstudie- upphandlings- och förvaltningsprocessen. Ramavtalen förvaltas så länge de är giltiga och vid behov även så länge det finns giltiga kontrakt.
Förutsättningarna för att tillämpa e-handel varierar mellan olika ramavtalsområden och branscher. Leverantörer och upphandlande myndigheter blir involverade i de förstudier som Kammarkollegiet gör inför nya upphandlingar. Förstudier omfattar en utredning om hur e-handeln inom det aktuella området fungerar i dag och vilka önskemål som finns när det gäller utvecklingen av den. Resultatet av en förstudie är en grund för utformningen av villkor och krav i en upphandling.
Villkoren för e-handel i Kammarkollegiets upphandlingar anpassas till det aktuella ramavtalsområdet. Anbudsgivare kan vanligen svara upp mot e-handelsvillkoren på flera sätt, men den huvudsakliga inriktningen är att SFTI:s rekommendationer för standarder och kommunikationssätt ska tillämpas. Det finns dock upphandlande myndigheter som inte har kommit igång med e-handel i dag och av olika skäl kanske inte heller kommer att göra det framöver.
Avtalsförvaltningen omfattar bland annat stöd vid avrop samt att såväl leverantörer som avropsberättigade myndigheter kan ställa frågor kring utformning och tillämpning av det aktuella ramavtalet. Förvaltningen innebär också att villkor och krav som ställts i upphandlingen följs upp på olika sätt.
Avropande myndigheter som vill tillämpa e-handel informerar om det och sina tekniska förutsättningar i avropet. Vid avrop genom förnyad konkurrensutsättning kan det finnas möjlighet till precisering av e-handeln enligt en kravkatalog.
Erfarenheter från förvaltningen av ramavtal ger en viktig information till kommande förstudier inom det aktuella området.