Till innehåll på sidan

Så arbetar vi med uppföljning

Statens inköpscentral har sedan verksamhetens start 2011 arbetat aktivt med uppföljning av ramavtal och kontroller av ramavtalsleverantörer. Syftet med uppföljningsarbetet är att säkerställa att ramavtalens krav och villkor efterlevs, förebygga eventuella avvikelser och möjliggöra ständiga förbättringar i kommande ramavtal.

Samtliga ramavtal har en avtalsreglerad uppföljningsrätt som ger Statens inköpscentral möjlighet att kontrollera om ramavtalsleverantörerna uppfyller ramavtalets krav, tilldelningskriterier och villkor.

Om uppföljningsgruppen

Gruppbild

För att ytterligare effektivisera arbetet med uppföljning skapades 2023 en utpekad uppföljningsgrupp. Gruppen består av jurister, en revisor samt en upphandlingsassistent med gedigen kompetens inom upphandlingsrätt och lång erfarenhet av uppföljningsarbete.   

Uppföljning

I samarbete med ramavtalsansvariga förvaltare genomför uppföljningsgruppen olika typer av uppföljningsaktiviteter. Uppföljningsgruppen arbetar både med planerad och händelsestyrd leverantörsuppföljning samt med kontroller av krav och villkor i upphandlade ramavtal. 

Revision

Uppföljningsgruppen avropar även revisionsuppdrag och hanterar återkopplingen till granskade ramavtalsleverantörer utifrån det som framkommit under revisionen. Revisioner genomförs ofta med koppling till miljö, social hållbarhet och informationssäkerhet.

Ansvarsfördelning 

Vi följer inte upp kontrakt avropade från ramavtalen, utan fokuserar på ramavtalens krav och villkor. Avropsberättigade myndigheter ansvarar för uppföljningen av kontrakt avropade från ramavtalen.

För information om genomförda uppföljningsaktiviteter går det bra att vända sig till ramavtalsansvarig förvaltare.

Har du ytterligare frågor om hur vi arbetar med uppföljning är du välkommen att kontakta gruppledare Gabriella Sydorw.

Senast ändrad: 2025-01-09