Till innehåll på sidan

Prenumerera via RSS

Skrivare som tjänst och produkt

Avtalsperiod

2023-02-22 - 2027-02-21

Avropsform

  • Särskild fördelningsnyckel
  • Förnyad konkurrensutsättning

Ramavtalsansvarig

Mats Rihed

08-7000682

Biträdande ramavtalsansvarig

Arthur Mazur

08-7000855


Ramavtalsområdet omfattar produkter och tjänster för dokumenthantering. 

Exempel på produkter: kontorsskrivare, MFP, kopiatorer, scannrar, faxar, bordsskrivare, specialskrivare, storformatskrivare, kringutrustning, tillhörande programvaror, tillbehör, reservdelar och förbrukningsmateriel

Ramavtalet har en kombination av särskild fördelningsnyckel och förnyad konkurrensutsättning. Avropsberättigad ska i första hand använda den särskilda fördelningsnyckeln och i andra hand förnyad konkurrensutsättning. 

7 olika typer av skrivare är möjliga för Avrop med särskild fördelningsnyckel för köp med eget ägande:

  • MFP A3 Avancerad
  • MFP A3 Arkivbeständig
  • MFP A4
  • MFP A4 Miljö
  • Bordsskrivare A4 färg
  • Bordsskrivare A4 svartvit
  • Fotoskrivare

Till detta kan även en Servicenivå på 4 år med eller utan tonerleverans avropas. Servicenivå är en paketerad tjänst som innehåller Support, Service och Underhåll. Enskilda avrop med särskild fördelningsnyckel får uppgå till högst 300 000 SEK per Avrop. 

Om Avropsberättigads behov inte kan uppfyllas genom Avrop med särskild fördelningsnyckel så ska förnyad konkurrensutsättning användas. Den förnyade konkurrensutsättningen omfattar produkter och tjänster knutna till området för dokumenthantering. Krav, kriterier och villkor kan ställas utifrån områden i kravkatalogen. 

Exempel på produkter: kontorsskrivare, MFP, kopiatorer, scannrar, faxar, bordsskrivare, specialskrivare, storformatskrivare, kringutrustning, tillhörande programvaror, tillbehör, reservdelar och förbrukningsmateriel.

Exempel på tjänster: analys, anpassning, avveckling, design, destruktion, dokumentation, driftsättning, e-handelslösning, funktionstjänst, helpdesk, införande, installation, integration, konfiguration, lagerhållning, montering, installation och konfiguration, licenshantering, projektering, projektledning, reparation, retursystem för toner, rådgivning, service, support, teknikanalys, test, underhåll, utbildning, webbshop, återtag, överlämningsassistans till ny leverantör och överlåtelse.

En konsulttjänst kan tillhandahållas antingen som resurs utan åtagande om ett avtalat resultat (resurstjänst) eller som ansvarig för genomförandet av ett angivet uppdrag med avtalat resultat (uppdragstjänst). Det är även möjligt att Avropa tjänster som är sammantagna till en funktion, exempelvis utskrift som tjänst eller scanning som tjänst.

Avropsberättigad kan vid avrop med Konkurrensutsättning välja mellan köp för eget ägande eller olika alternativ för finansiering (hyra, hyra med köpoption och leasing).

Här väljer du avropsform


Särskild fördelningsnyckel innebär att du utifrån ett eller flera kriterier, angivna i ramavtalet, väljer den leverantör som bäst kan tillgodose ert behov vid avropstillfället.

Namn
Senast uppdaterad
Upphandling
2023-02-17 Senast uppdaterad: 2023-02-17
2023-02-20 Senast uppdaterad: 2023-02-20
2023-02-17 Senast uppdaterad: 2023-02-17
Avtalsdokument
2023-02-17 Senast uppdaterad: 2023-02-17
2023-02-17 Senast uppdaterad: 2023-02-17
Stöddokument
2023-02-28 Senast uppdaterad: 2023-02-28
2023-02-20 Senast uppdaterad: 2023-02-20
2023-02-20 Senast uppdaterad: 2023-02-20
2023-02-17 Senast uppdaterad: 2023-02-17
2023-02-17 Senast uppdaterad: 2023-02-17

Myndigheter under regeringen

Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.

Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se


Organisationer som deltar via bekräftelse

Andra upphandlande myndigheter, dvs. myndigheter under riksdagen och offentligt styrda organ, kan avropa om de lämnat bekräftelse till Kammarkollegiet. Kommuner och regioner kan också lämna bekräftelse, men endast gällande de statliga IT- och telekom ramavtalen, se listan nedan. Några av ovan nämnda organisationer har valt att avropa genom en annan organisation, för att se vilka dessa är hänvisar vi till dokumentet nedan.

Namn
AB Eidar, Trollhättans bostadsbolag
AB Ängelholmslokaler
Akademiska Hus Aktiebolag
Aktiebolaget Svalövsbostäder
Arvika kommun
Bengtsfors kommun
Bergs kommun
Bergslagens Räddningstjänst
Bjuvs kommun
Borgholms kommun
Borås kommun
Brandkåren Attunda
Bräcke kommun
Burlövs kommun
Dals-Eds kommun
Danderyds kommun
Degerfors kommun
Eda kommun
Enköpings kommun
Eslövs kommun
European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC)
Fagersta kommun
Falkenbergs kommun
Falköpings kommun
Filipstads kommun
Finspångs kommun
Forshaga kommun
Färgelanda kommun
Grums kommun
Gävle kommun
Habo kommun
Hammarö kommun
Haninge kommun
Haparanda kommun
Hofors kommun
Hultsfreds kommun
Husbyggnadsvaror Hbv Förening Upa
Hällefors kommun
Härjedalens kommun
Hässleholm Miljö AB
Hässleholms kommun
Höganäs Energi AB
Höganäs kommun
Höganäs Omsorg AB
Inera AB
Innovatum AB
Jokkmokks kommun
Jämtlands gymnasieförbund
Järfälla kommun
Kalix kommun
Karlsborgs kommun
Karlskoga kommun
Karlskrona kommun
Katrineholms kommun
Kils kommun
Klippans kommun
Knivsta Kommun
Kommunalförbundet Itsam
Kommunalförbundet Räddningstjänsten Östra Götaland
Kramfors kommun
Kretslopp Sydost
Kristianstads kommun
Kristinehamns kommun
Krokoms kommun
Kungliga Operan Aktiebolag
Kävlinge kommun
Laholms kommun
Laholmsbuktens VA AB
Landskrona kommun
Lessebo kommun
Lidingö kommun
LOCUM Aktiebolag
Lunds kommun
LÖF Regionernas Ömsesidiga Försäkringsbolag
Marks kommun
Melleruds kommun
Mjölby kommun
Moskogen Miljö AB
Munkfors kommun
Mönsterås kommun
Nerikes Brandkår
Nora kommun
Norbergs kommun
Nordiska museet
Norra Västmanlands Kommunalteknikförbund
Norrköpings kommun
Norsjö kommun
Nykvarns kommun
Nyköpings kommun
Nynäshamns kommun
Ockelbo kommun
Orust kommun
Oskarshamns kommun
Perstorps kommun
Piteå kommun
Ragunda kommun
Region Dalarna
Region Gotland
Region Halland
Region Jämtland Härjedalen
Region Kalmar län
Region Kronoberg
Region Norrbotten
Region Sörmland
Region Västmanland
Region Östergötland
Riksdagens ombudsmän
Riksdagsförvaltningen
Riksrevisionen
Riksteatern
Räddningstjänsten Skåne Nordväst
Räddningstjänstförbundet Mitt Bohuslän
Rättviks kommun
Sala kommun
Salems kommun
Sandvikens kommun
Sigtuna kommun
Simrishamns kommun
Sjöbo kommun
Skinnskattebergs kommun
Skurups kommun
SMA Maintenance
Sollefteå kommun
Sollentuna Energi och Miljö Aktiebolag
SOLTAK AB
Staffanstorps kommun
Stiftelsen Föremålsvård i Kiruna
Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Stiftelsen Röda korshemmet
Strömstads kommun
Strömsunds kommun
Sundbybergs kommun
Sundsvalls kommun
Sunne kommun
Surahammars kommun
Svalövs Kommun
Svalövs Kommunservice AB
Svalövs Samhällslokaler AB
Svealandstrafiken AB
Svenljunga kommun
Svenska Filminstitutet
Sydnärkes Utbildningsförbund
Söderköpings kommun
Södertörns brandförsvarsförbund
Tanums kommun
Tekniska verket i Linköping AB (publ)
Tidaholms kommun
Tierps kommun
Tingsryds kommun
Tobiasregistret AB
Tomelilla kommun
Torsås kommun
Tranås kommun
Trosa kommun
Tyresö kommun
Täby kommun
Ulricehamns kommun
Upplands Väsby kommun
Upplands-Bro kommun
Uppvidinge kommun
Vadstena kommun
Valdemarsviks kommun
Vallentuna kommun
Vaxholms kommun
Vindelns kommun
Vårgårda kommun
Värmdö kommun
Västerviks kommun
Västra Mälardalens Kommunalförbund
Växjö kommun
Ystad-Österlenregionens Miljöförbund
Åmåls kommun
Åre kommun
Årjängs kommun
Åstorps kommun
Älvkarleby kommun
Ängelholms kommun
Örebro Bostäder AB
Örkelljunga kommun
Österåkers kommun
Östhammars kommun
Överkalix kommun
Övertorneå kommun
Nyheter
Publicerad

Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin

Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.

1

Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.

2

Effektivare offentliga inköp.

3

En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.

4

En rättssäker offentlig upphandling.

5

En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.

6

En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.

7

Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..

Nationella upphandlingsstrategin
Senast ändrad: 2024-10-01