Skrivare som tjänst och produkt
Avtalsperiod
2023-02-22 - 2027-02-21Avropsform
- Särskild fördelningsnyckel
- Förnyad konkurrensutsättning
Kundstöd
Ramavtalsområdet omfattar produkter och tjänster för dokumenthantering.
Exempel på produkter: kontorsskrivare, MFP, kopiatorer, scannrar, faxar, bordsskrivare, specialskrivare, storformatskrivare, kringutrustning, tillhörande programvaror, tillbehör, reservdelar och förbrukningsmateriel
Ramavtalet har en kombination av särskild fördelningsnyckel och förnyad konkurrensutsättning. Avropsberättigad ska i första hand använda den särskilda fördelningsnyckeln och i andra hand förnyad konkurrensutsättning.
7 olika typer av skrivare är möjliga för Avrop med särskild fördelningsnyckel för köp med eget ägande:
- MFP A3 Avancerad
- MFP A3 Arkivbeständig
- MFP A4
- MFP A4 Miljö
- Bordsskrivare A4 färg
- Bordsskrivare A4 svartvit
- Fotoskrivare
Till detta kan även en Servicenivå på 4 år med eller utan tonerleverans avropas. Servicenivå är en paketerad tjänst som innehåller Support, Service och Underhåll. Enskilda avrop med särskild fördelningsnyckel får uppgå till högst 300 000 SEK per Avrop.
Om Avropsberättigads behov inte kan uppfyllas genom Avrop med särskild fördelningsnyckel så ska förnyad konkurrensutsättning användas. Den förnyade konkurrensutsättningen omfattar produkter och tjänster knutna till området för dokumenthantering. Krav, kriterier och villkor kan ställas utifrån områden i kravkatalogen.
Exempel på produkter: kontorsskrivare, MFP, kopiatorer, scannrar, faxar, bordsskrivare, specialskrivare, storformatskrivare, kringutrustning, tillhörande programvaror, tillbehör, reservdelar och förbrukningsmateriel.
Exempel på tjänster: analys, anpassning, avveckling, design, destruktion, dokumentation, driftsättning, e-handelslösning, funktionstjänst, helpdesk, införande, installation, integration, konfiguration, lagerhållning, montering, installation och konfiguration, licenshantering, projektering, projektledning, reparation, retursystem för toner, rådgivning, service, support, teknikanalys, test, underhåll, utbildning, webbshop, återtag, överlämningsassistans till ny leverantör och överlåtelse.
En konsulttjänst kan tillhandahållas antingen som resurs utan åtagande om ett avtalat resultat (resurstjänst) eller som ansvarig för genomförandet av ett angivet uppdrag med avtalat resultat (uppdragstjänst). Det är även möjligt att Avropa tjänster som är sammantagna till en funktion, exempelvis utskrift som tjänst eller scanning som tjänst.
Avropsberättigad kan vid avrop med Konkurrensutsättning välja mellan köp för eget ägande eller olika alternativ för finansiering (hyra, hyra med köpoption och leasing).
Här väljer du avropsform
Förnyad konkurrensutsättning innebär att du ska skicka din avropsförfrågan till alla leverantörer inom aktuellt område.
Skicka avropsförfrågan till samtliga leverantörer-
Atea Sverige AB
Avtal: 23.3-11119-2021-001
-
Canon Svenska Aktiebolag
Avtal: 23.3-11119-2021-002
-
Office Sverige AB
Avtal: 23.3-11119-2021-003
-
Perfect Print Sverige AB
Avtal: 23.3-11119-2021-004
-
Ricoh Sverige AB
Avtal: 23.3-11119-2021-005
-
Toshiba TEC Nordic AB
Avtal: 23.3-11119-2021-006
Myndigheter under regeringen
Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.
Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se
Organisationer som deltar via bekräftelse
Andra upphandlande myndigheter, dvs. myndigheter under riksdagen och offentligt styrda organ, kan avropa om de lämnat bekräftelse till Kammarkollegiet. Kommuner och regioner kan också lämna bekräftelse, men endast gällande de statliga IT- och telekom ramavtalen, se listan nedan. Några av ovan nämnda organisationer har valt att avropa genom en annan organisation, för att se vilka dessa är hänvisar vi till dokumentet nedan.
Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin
Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.
1
Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.
2
Effektivare offentliga inköp.
3
En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.
4
En rättssäker offentlig upphandling.
5
En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.
6
En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.
7
Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..