IT Drift t.o.m. 2024-11-13
Utgångna ramavtal
Avtalsperiod
2017-11-14 - 2024-11-13Förlängningsoption
2024-11-13Avropsform
- Förnyad konkurrensutsättning
Kundstöd
Ramavtalsområdet IT Drift omfattar tjänster för faserna; införande, drift och avveckling.
Begreppet tjänst definieras som ”de leveranser som utförs för att uppfylla ställda krav eller avtalad specifikation, enligt en fördefinierad leveransprocess”. Definitionen innebär att tjänster kan inkludera såväl bemanning som funktionella åtaganden.
Tjänsterna delas in i tjänsteområdena; bastjänster, tilläggstjänster och stödtjänster. Stödtjänster kännetecknas av att de utgör ett stöd för bas- och tilläggstjänster. Tilläggs- och stödtjänster går inte att avropa annat än i kombination med minst en bastjänst.
För mer information om tjänsteområdena.
IT Drift omfattar två ramavtalsområden:
Mellan – vänder sig till myndigheter med 100-400 anställda
Större – vänder sig till myndigheter med fler än 400 anställda
Grundregeln är att myndigheten ska välja att avropa mot ett ramavtalsområde utgående från antal berörda personer för tjänsterna. Myndigheten kan dock göra avsteg från grundregeln, till exempel om behovet eller tjänsternas komplexitet motiverar detta.
Avrop sker genom förnyad konkurrensutsättning och avropsförfrågan ska skickas till samtliga ramavtalsleverantörer inom aktuellt område.
Ursprungligen upphandlades även ramavtalsområde Mindre (avsedd för myndigheter med upp till 99 anställda) men överprövades och domen i förvaltningsrätten innebar att upphandlingen inte fick avslutas.
För mer information om ramavtalsområdet IT Drift se Vägledning IT Drift
Här kan du ta del av informationsseminariet IT Drift från den 30 januari 2018.
För att välja ramavtalsområde klicka nedan
Förnyad konkurrensutsättning innebär att du ska skicka din avropsförfrågan till alla leverantörer inom aktuellt område.
Skicka avropsförfrågan till samtliga leverantörer-
Atea Sverige AB
Avtal: 96-40-2015-301
-
Axians AB
Avtal: 96-40-2015-302
-
CGI Sverige AB
Avtal: 96-40-2015-303
-
Evry AB
Avtal: 96-40-2015-305
Avtalsperiod: 2017-11-14 - 2021-07-28 -
Fujitsu Sweden AB
Avtal: 96-40-2015-306
-
Iver Sverige AB
Avtal: 96-40-2015-304
-
Nordlo Improve AB
Avtal: 96-40-2015-308
-
Tietoevry Tech Services AB
Avtal: 96-40-2015-307
Myndigheter under regeringen
Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.
Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se
Organisationer som deltar via bekräftelse
Andra upphandlande myndigheter, dvs. myndigheter under riksdagen och offentligt styrda organ, kan avropa om de lämnat bekräftelse till Kammarkollegiet. Kommuner och regioner kan också lämna bekräftelse, men endast gällande de statliga IT- och telekom ramavtalen, se listan nedan. Några av ovan nämnda organisationer har valt att avropa genom en annan organisation, för att se vilka dessa är hänvisar vi till dokumentet nedan.
Frågor och svar om IT Drift t.o.m. 2024-11-13
-
Svar:
Ja, det är möjligt att avropa samtliga ingående tjänster i en Bastjänst eller endast enskilda ingående tjänster av en Bastjänst. Samma förhållande gäller för Stöd- och Tilläggstjänster.
-
Svar:
Följande grundtankar är viktiga för ramavtalens inriktning:
• Myndigheterna ska kunna uppnå enkelhet och ekonomisk förutsägbarhet genom att anskaffa all infrastruktur/utrustning till en månadskostnad.
• IT köps som tjänst, vilket innebär att myndigheten inte äger någon utrustning som används för att producera tjänsterna.
• Myndigheten kan överföra ägandet av utrustning eller licenser till ramavtalsleverantören under leveransavtalets löptid.
• Myndigheten kan dock inte köpa utrustning eller licenser för eget ägande via dessa ramavtal.
Se vidare i Vägledningen punkt 2.3 Ramavtalets omfattning .
Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin
Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.
1
Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.
2
Effektivare offentliga inköp.
3
En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.
4
En rättssäker offentlig upphandling.
5
En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.
6
En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.
7
Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..