Flyttjänster - avrop genom rangordning (upp till 50.000 kronor)
Utgångna ramavtal
Avtalsperiod
2018-04-10 - 2022-04-09Förlängningsoption
2022-04-09Avropsform
- Rangordnat ramavtal
Kundstöd
Ramavtalet för Flyttjänster omfattar en kombinerad avropsordning (Rangordning och förnyad konkurrensutsättning).
Följande tjänster avropas via Rangordning förutsatt att avropets värde understiger 50 000 SEK och omfattar följande obligatoriska flyttjänster inom Sverige:
• Flyttjänst - Kontor
• Flyttjänst - Arkiv
• Flyttjänst - Övrigt (Flytt av bibliotek, undervisningslokaler och förråd)
• Magasinering
Avser avropet någon av ovan tjänster men värdet överstiger 50 000 SEK ska en förnyad konkurrensutsättning genomföras.
För att välja län klicka nedan
Rangordnat ramavtal innebär att du i första hand ska skicka din avropsförfrågan till den leverantör som rangordnats nummer 1.
-
1 Flyttningsbyrån Halmstad AB
Avtal: 23.3-5425-16:003
Myndigheter under regeringen
Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.
Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se
Frågor och svar om Flyttjänster - avrop genom rangordning (upp till 50.000 kronor)
Avrop
-
Svar:
Det finns ingen möjlighet att teckna ett rikstäckande kontrakt vid avrop från ramavtalet för Flyttjänster, detta då ramavtalet är geografiskt indelat i län med olika ramavtalsleverantörer inom varje län.
-
Svar:
Avrop sker i förnyad konkurrensutsättning i det län flytten utgår från, alternativt flyttas till.
-
Svar:
Ja det är möjligt att avropa kontrakt för succesivt utförda flyttuppdrag. Ett sådant avrop bör vara tydligt specificerat vad gäller omfattning utifrån uppdragstyp (t.ex. kontor, arkiv, bohag inklusive ev. särskilda krav på säkerhet/uppdragstyp) och tidpunkter för uppdragens utförande. I avropet ska anges vilka uppdrag som garanteras och vilka uppdrag som kan ses som optioner (t.ex. tilläggsarbeten, oförutsedda händelser). Tänk på att även optionerna i möjligaste mån bör definieras till innehåll, tid och förutsättningar.
Krav
-
Svar:
"Avveckling av gods" omfattar gods som ska kasseras (se ffu krav 5.9). Avyttring/försäljning omfattas inte av ramavtalet (se ffu krav 1.4.2).
Omfattning
-
Svar:
Nej, tjänst som innefattar bortforsling/hantering av farligt avfall ingår inte i ramavtalet. Endast avveckling av gods som är kasserbart, det vill säga sopor, kan avropas från ramavtalet.
Pris
-
Svar:
Vid förnyad konkurrensutsättning gäller fri prissättning, över ramavtalets golvpriser (i förekommande fall), vilket är skälet till att det inte finns några leverantörsspecifika prislistor vid förnyad konkurrensutsättning.
-
Svar:
Den generella prislistan som finns under ”Gemensamma dokument” innehåller ramavtalets golvpriser. Det är endast avseende fem av åtta begärda priser som det finns golvpriser satta i ramavtalet. För de återstående tre prisposterna, som saknar golvpris, har det därför varit fri prissättning för ramavtalsleverantören. De priser som ramavtalsleverantörerna lämnat i sina respektive prislistor gäller som avtalade priser vid rangordnat avrop.
-
Svar:
Ja, ramavtalsleverantören har rätt att ta ut en faktisk och verifierbar tippavgift för avveckling av gods.
-
Svar:
Nej, utöver debitering för flyttarbete och fordon har ramavtalsleverantören rätt att ta ut en ställkostnad, en timme per dag och fordon samt en timme per dag och personal vid rangordnat avtal och enligt överenskommelse vid förnyad konkurrensutsättning. Någon rätt att debitera ersättning för restid finns däremot inte i ramavtalet.
Observera att förare ingår i fordonspris. Ställkostnad utgår därför inte för förare. Det gäller även för det fall att föraren också används i annan roll (ex. som expressarbetare) i flyttuppdraget.
Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin
Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.
1
Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.
2
Effektivare offentliga inköp.
3
En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.
4
En rättssäker offentlig upphandling.
5
En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.
6
En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.
7
Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..